Theorie-Praxis-Vernetzung im ZZL-Netzwerk in den vier Handlungsfeldern „Heterogenität und Inklusion“, „Kompetenzorientierte Unterrichtsgestaltung“, "Coaching & Mentoring" sowie „Lehrkräftegesundheit".

Project: Other

Project participants

Description

Ziel des Projekts ist der Aufbau eines institutionen- und phasenübergreifenden Netzwerks, um für die Ausbildung von Lehramtsstudierenden in den vier Handlungsfeldern „Heterogenität und Inklusion“, „Kompetenzorientierte Unterrichtsgestaltung“, "Coaching & Mentoring" und „Lehrkräftegesundheit" neue Lösungsansätze zu entwickeln, die eine bessere Vernetzung zwischen Theorie und Praxis erreichen.

Anknüpfend an die in Niedersachsen etablierten Kooperationsstrukturen (z.B. Universität-Studienseminar-Tandems im Master-Langzeitpraktikum) und aufbauend auf der Arbeitsweise des Zukunftszentrums Lehrerbildung (ZZL) mit sechs Campus-Schulen sollen bestehende Netzwerkstrukturen erweitert werden.

Mit dem erweiterten ZZL-Netzwerk wird ein Denk- und Diskursraum geschaffen, in dem verschiedene „Kulturen“ zusammenwirken. In den vier Handlungsfeldern
bearbeitet jeweils ein Entwicklungsteam aus Vertreterinnen und Vertretern der Universität, Lehrkräften der Campus-Schulen, Akteuren aus Studienseminaren oder außerschulischen Einrichtungen sowie Studierenden konkrete Projekte und Fragestellungen.

Die ca. 1700 Lehramtsstudierenden an der Leuphana profitieren von dem Projekt, indem sie besser auf die unterrichtsbezogenen Anforderungen von heterogenen Schulklassen durch den Einsatz von videogestützten Lernbausteinen und ein neu konzipiertes Lernangebot zum inklusiven
Unterricht vorbereitet werden (Handlungsfeld „Heterogenität und Inklusion“).

In kooperativen Seminarveranstaltungen zwischen Schulen und Universität erwerben Studierende Wissen über die Gestaltung kompetenzorientierter Lehr-Lehrformen (Handlungsfeld „Kompetenzorientierte Unterrichtsgestaltung“).

Alle Lehramtsstudierenden werden zudem aufbauend auf bestehenden
Betreuungsverfahren während des Langzeitpraktikums in ihrer Unterrichtskompetenz durch einen zu implementierenden Coaching-Ansatz gestärkt (Handlungsfeld "Coaching & Mentoring").

Zudem werden im ZZL-Netzwerk Studienelemente im Bereich der Lehrergesundheit und des Umgangs mit Belastungen entwickelt und eingesetzt (Handlungsfeld „Lehrkräftegesundheit“).

Die Arbeit an den Herausforderungen erfolgt in Entwicklungsteams, innerhalb derer unterschiedliche Akteure im Diskurs miteinander Lösungen erarbeiten. Das Projekt wird von einem Beirat begleitet, welcher im Sinne eines kontinuierlichen Qualitätsentwicklungsprozesses regelmäßig Impulse zur weiteren Entwicklung einbringt.

Stichwörter:
Theorie-Praxis-Verzahnung; Lehrinnovationen; Heterogenität und Inklusion; Kompetenzorientierter Unterricht; Lehrkräftegesundheit; Coaching und Mentoring

Im Vorhaben adressierte Lehramtstypen:
Typ 1 - Grundschule/Primarstufe, Typ 2 - Übergreifend Primarstufe und alle oder einzelne Sek. I, Typ 3 - Alle oder einzelne in Sek. I, Typ 5 - Sek. II (beruflich) oder berufl. Schulen
AcronymZZL-Netzwerk
StatusFinished
Period01.01.1630.06.19

Project relations

Activities

Press/Media

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. The Timing of Daily Demand for Goods and Services - Microsimulation Policy Results of an Aging Society, Increasing Labour Market Flexibility, and Extended Public Childcare in Germany
  2. Enhancing the structural diversity between forest patches — A concept and real-world experiment to study biodiversity, multifunctionality and forest resilience across spatial scales
  3. Correction to: Operative communication: project Cybersyn and the intersection of information design, interface design, and interaction design (AI & SOCIETY, (2022), 10.1007/s00146-021-01346-2)
  4. “Plantas que toda la vida han estado”: una co-investigación alrededor de la cocina y las relaciones bioculturales asociadas a plantas alimenticias locales en la ruralidad de Bogotá
  5. Allgemeines Persönlichkeitsrecht; Beseitigungsanspruch; Hinwirken auf Löschung unwahrer Tatsachenbehauptungen im Internet - Anmerkung zu BGH, Urteil vom 28. Juli 2015 (VI ZR 340/14)
  6. Effectiveness of a Guided Internet- and Mobile-Based Intervention for Patients with Chronic Back Pain and Depression (WARD-BP): A Multicenter, Pragmatic Randomized Controlled Trial
  7. Wenn sich Subjekte und Objekte des Lachens begegnen. Ein kurzer Einstieg anlässlich des Komik-Forums des ersten White Ravens Festivals in der Internationalen Jugendbibliothek.
  8. A multi-level assessment of changes in stakeholder constellations, interest and influence on ecosystem services under different landscape scenarios in southwestern Ethiopia
  9. Restoring Depleted Resources: Efficacy and Mechanisms of Change of an Internet-Based Unguided Recovery Training for Better Sleep and Psychological Detachment From Work
  10. Woody plant diversity, composition and structure in relation to environmental variables and land-cover types in Lake Wanchi watershed, central highlands of Ethiopia
  11. Bedürfnisorientierte Lehre in Krisenzeiten?! Potenziale und Grenzen eines Online-Seminars zur „Nachhaltigen Berufsbildungsforschung“ in der sozioökonomischen Bildung
  12. Comparison of an Electrochemical and Luminescence-Based Oxygen Measuring System for Use in the Biodegradability Testing According to Closed Bottle Test (OECD 301D)
  13. Zwischen Blindflug und wirksamer Assistenz. Korrektives Feedback beim individuellen, fremdsprachlichen formfokussierten Üben mit intelligenter Sprachlernsoftware
  14. Fälligkeit der Forderung aus einer zur Abwendung der Sicherungsvollstreckung geleisteten Prozessbürgschaft - Anmerkung zu BGH, Urt. v. 11. November 2014 (XI ZR 265/13)
  15. Comparison of the effects of long-lasting static stretching and hypertrophy training on maximal strength, muscle thickness and flexibility in the plantar flexors
  16. Assessing the environmental fate of S-metolachlor, its commercial product Mercantor Gold® and their photoproducts using a water-sediment test and in silico methods
  17. Kinetic and Stoichiometric Modeling-Based Analysis of Docosahexaenoic Acid (DHA) Production Potential by Crypthecodinium cohnii from Glycerol, Glucose and Ethanol
  18. Single mothers figuring out their future family life – understanding family development after separation and divorce drawing upon the concept of configuration
  19. Songwriting-Camp
  20. Invertebrate herbivory rather than competition with tussocks will increasingly delay highland forest regeneration in degraded areas under active restoration
  21. Digital health literacy, online information-seeking behaviour, and satisfaction of Covid-19 information among the university students of East and South-East Asia
  22. The role of expert feedback in the development of pre-service teachers’ professional vision of classroom management in an online blended learning environment
  23. The Efficacy of a Web-Based Stress Management Intervention for Employees Experiencing Adverse Working Conditions and Occupational Self-efficacy as a Mediator
  24. Simultaneous Determination of 11 Sulfonamides by HPLC–UV and Application for Fast Screening of Their Aerobic Elimination and Biodegradation in a Simple Test
  25. The Relationship between Stakeholder Theory and Corporate Social Responsibility: Differences, Similarities, and Implications for Social Issues in Management
  26. Lesestrategien zur Unterstützung des Verstehens von Textaufgaben. Vermittlung und Routinen im Mathematikunterricht aus Sicht von Lehrkräften und Lernenden
  27. Impacts of offshore wind farms on sediment structure and the water column during construction, and changes in bottom topography during the operation phase
  28. Aquatic and terrestrial proxy evidence for Middle Pleistocene palaeolake and lake-shore development at two Lower Palaeolithic sites of Schöningen, Germany
  29. Kinder, Küche, Krise der Reproduktion. Ein Mailwechsel über Konstellationen von Sorge-, Lohn- und Schreibarbeit in Romanen von Caroline Muhr bis Anke Stelling
  30. Erratum: Drugs in the environment: Emission of drugs, diagnostic aids and disinfectants into wastewater by hospitals in relation to other sources - A review
  31. Absolute and relative maximum strength measures show differences in their correlations with sprint and jump performances in trained youth soccer players
  32. Opportunities and limits to ecosystem services governance in developing countries and indigenous territories: The case of water supply in Southern Chile
  33. Christoph Baumgartner and Dietmar Mieth (ed.), Patente am Leben? Ethische, Rechtliche und Politische Aspekte der Biopatentierung. Mentis Verlag, Paderborn, 2003
  34. Literatur und Gefühl. Rezension von Emotion in Texts for Children and Young Adults. Moving Stories, ed. Karen Coats and Gretchen Papazian (Benjamins 2023).
  35. A Configurational Approach to Investigating the Relationship Between Organizational Culture and Organizational Effectiveness Using Fuzzy-Set Analysis
  36. Learning processes for interpersonal competence development in project-based sustainability courses – insights from a comparative international study
  37. Investigations on the tensile deformation of pure Mg and Mg–15Gd alloy by in-situ X-ray synchrotron radiation and visco-plastic self-consistent modeling
  38. Implementation of the location-based Game Application Nebolus to promote Health Literacy in the Community Environment. Results of a qualitative Study
  39. Well done (for someone of your gender)! Experimental evidence of teachers’ stereotype-based shifting standards for test grading and elaborated feedback
  40. Influence of maximal strength performance in front squat and deadlift on linear sprint and jump performance in male youth elite basketball players
  41. 'Eine grobe tafel in holz geschnitten. Goethes 'erklärung eines alten holzschnittes vorstellend hans sachsens poetische sendung als ekphrasis gelesen
  42. Montesano Montessori, Nicolina, Michael Farrelly, und Jane Mulderrig (eds.) (2019): Critical Policy Discourse Analysis. Advances in Critical Policy Studies