Problemlösen in der Sekundarstufe I: Ergebnisse eines Theorie-Praxisseminars mit Lehrkräften der Leuphana Campusschulen

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearchpeer-review

Authors

Die Entwicklung von Problemlösekompetenzen gilt spätestens seit der Ein-führung der deutschen Bildungsstandards als ein zentrales Ziel des schuli-schen Mathematikunterrichts(KMK 2003). Entsprechendhat sie in den letz-ten Jahren auch in der mathematikdidaktischenForschung anRelevanzge-wonnen(Rott 2015).Jedoch nimmt Problemlösen, entgegen der Forderun-gen aus der Politik, bisherkaum einen Stellenwert im deutschen Mathema-tikunterricht ein(Kuzle 2015). Aufgrund ihrer Verantwortung für die Ent-wicklung und Gestaltung des eigenen Mathematikunterrichts, wird Lehrkräf-ten hierbei eine zentrale Rolle zugeschrieben (Zimmermann 2003) und un-zureichende Expertise als einwesentlicherFaktor für die mangelnde Imple-mentation von Problemlösen in den schulischen Mathematikunterricht iden-tifiziert (Fritzlar 2004).Vor diesem Hintergrund und den damit in Verbin-dung stehendennoch immer schlechtenErgebnissen deutscher Schülerinnen und Schüler im Bereich des mathematischen Problemlösens(OECD 2014), stellt sich dringender denn je die Frage, wie die Expertise angehenderLehr-kräftein Bezug aufdieLehre von Problemlösenim Rahmen deruniversitä-ren Ausbildung gezielt gefördert und aufgebaut werden kann. Die im Rah-men dieses Beitrags dargestellte und evaluierte Lehrveranstaltung versucht, hierzu einen Beitrag zu leisten.
Original languageGerman
Title of host publicationBeiträge zum Mathematikunterricht
Number of pages4
Volume4
PublisherWTM - Verlag für wissenschaftliche Texte und Medien
Publication date2018
Pages1563-1566
ISBN (print)9783959870894
ISBN (electronic)978-3-95987-090-0
DOIs
Publication statusPublished - 2018
Event3. Gemeinsame Jahrestagung der Deutschen Mathematiker-Vereinigung und der Gesellschaft für Didaktik der Mathematik - 2018 - Universität Paderborn, Paderborn, Germany
Duration: 05.03.201809.03.2018
Conference number: 3
https://www.gdmv2018.de/

DOI

Recently viewed

Activities

  1. Workshop: Nuclear Experts and Nuclear Expertise in a Global Context after 1945
  2. 'Can you play a new CD,please?' Speech act representation in EFL textbooks: An interlanguage pragmatic appraisal (Universität Gießen, invited talk)
  3. Democracy and Intergenerational Justice: Overcoming Harmful Short-termism Through New Institutions?
  4. International Association for Language Learning Technology Conference 2017
  5. Future Challenges and Opportunities for the Study of National Stereotypes 2008
  6. Efficacy of web-based treatment of major depressive disorder: results from a rater blind randomized controlled trial
  7. Symposium Data and Technics
  8. Presentation of the results from the research on the Nature Park Wildeshauser Geest in Hatten and Bassum
  9. Indigenous representative at COP23 2017, Weaving Ties
  10. BMBF Ausschreibung "Dienstleistungsinnovation durch Digitalisierung"
  11. All-Affected, Non-Identity and the Political Representation of Future Generations
  12. Multiple Work Identities and Strategies of Coping in Times of Crisis: A Case Study on Cuban Musicians as Artpreneurs
  13. Quantity, Quality, Trust: Dilemmas and Strategies of Museum Documentation in the Age of AI
  14. Biodiversity and ecosystem functions in the public - views, misconceptions and misunderstandings
  15. Designmethoden in transdisziplinären Teams
  16. Case-based learning in teacher education. Effects on cognition, motivation and ability to analyze
  17. Leaving Art History? Contemporary Art and Material Practices
  18. Public Lecture Series "Global Politics" - 2013
  19. Journal of Management Studies Paper Development Workshop - JMS 2015

Publications

  1. Boundaryless working hours and recovery in Germany
  2. Acidification effects on in situ ammonia emissions and cereal yields depending on slurry type and application method
  3. The hidden hand that shapes conceptual understanding: Choosing effective representations for teaching cell division and climate change
  4. What workers want: job satisfaction in the U.S.
  5. Contributing to sustainable development pathways in the South Pacific through transdisciplinary research
  6. Repatriation, Public Programming, and the DEAI Toolkit
  7. Structural ambidexterity, transition processes, and integration trade‐offs: a longitudinal study of failed exploration
  8. Expert*inneninterview
  9. Geodetic rays and fibers in periodic graphs
  10. Integration von Nachhaltigkeit in das Controlling
  11. Crop rotation modelling
  12. Moderators of the ego depletion effect
  13. Implementation of a balanced scorecard for hybrid business models
  14. Reconstructing the “biopiracy” debate from a justice perspective
  15. The Managerial Relevance of Marketing Science: Properties and Genesis
  16. Demarcating transdisciplinary research in sustainability science—Five clusters of research modes based on evidence from 59 research projects
  17. Advancing understanding of natural resource governance
  18. Mechanisms of teleological change
  19. The representative turn in EU studies
  20. Optimising Patterns of Life Conduct
  21. What is normal?
  22. Skill learning as a concept in life-span developmental psychology
  23. Solution for spillway chute aeration through bottom aerators
  24. Brennball
  25. Entrepreneurial actions
  26. Foundations for the Development of Simulator-based Training for Older Professional Drivers
  27. Value of large-scale linear networks for bird conservation
  28. The Continuities of Twitter Strategies and Algorithmic Terror