Verhaltensbezogenes Engagement im Unterricht: Eine Analyse der Generalisierbarkeit und Zuverlässigkeit von Videobeobachtungen

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This student-centered video study examines the generalizability and reliability of video observations of behavioral engagement of students, taking into account the active work phases (partner work, group work, plenary) of a third year primary school class (N = 20 students). We used an adapted version of the Munich Attention Inventory (Helmke & Renkl, 1992) to assess the behavioral engagement of all learners during the active work phases in one-second intervals by four independent raters. In educational psychology, video studies are often used to describe and analyze classroom processes - although they are considered as being very resource-intensive and costly. Therefore, in order to enable efficient and economical design planning of studies this study investigates up to how many seconds the behavioral engagement of students can be reliably observed. In line with our expectations, the results of the G-Study show that individual learners variance explanation was 18.85% across all work phases. The time in seconds (2.67%) explains only a marginal part of the variance. There remains a large proportion of unexplained residual variance (78.48%). The reliability coefficient with φ =.99 is very good due to common standards. The decision study (D-Study) shows that results are reliable even when observing just 30 seconds (φ =.87). The results indicate that student-centered video analyses offer a valuable way to capture the behavioral engagement of all students, in that information on all learners is available throughout the entire lesson. The results also contribute to an economic design of student-centered video studies on behavioral engagement.

Translated title of the contributionBehavioral engagement in classroom: An Analysis of the Generalizability and Dependability of Video Observations
Original languageGerman
JournalZeitschrift für pädagogische Psychologie
Volume37
Issue number3
Pages (from-to)157-171
Number of pages15
ISSN1010-0652
DOIs
Publication statusPublished - 01.05.2023

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© 2020 Hogrefe AG.

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Übungshausarbeit: Eine Tageskarte auf Abwegen
  2. The “Business Case for Sustainability” Concept
  3. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  4. Simulations in Science Education - Status Quo
  5. Qualitative human error analysis in medicine
  6. Medien, Expertise und politische Entscheidung:
  7. Lernangebote mit nicht beabsichtigten Folgen
  8. Landschaft als Prozess – Prozess als Konflikt
  9. Kindertheologie und schulische Alltagspraxis
  10. If You Have a Hammer, You Only Look for Nails
  11. Kinder von 0 bis 3, sind die Eltern mit dabei?
  12. Frühwarnindikatoren und Krisenfrühaufklärung
  13. Emotional text design in multimedia learning
  14. Emerging Contaminants versus Micro-pollutants
  15. Einzelhandel und Stadtverkehr – eine Symbiose?
  16. Die Photobefragung als projektives Verfahren
  17. Die Friedensbotschaft Jesu als Bildungsmotiv
  18. Collaborative governance or state regulation?
  19. Orte und Bedeutungsebenen von Souveränität
  20. Zwischen Forscher-, Verfasser- und Erzähler-Ich
  21. When is green nudging ethically permissible?
  22. Von Differenz zu Vielfalt zu Super-Diversity
  23. Träger und Kitas als attraktive Arbeitgeber
  24. Trade costs shocks and lumpiness of imports
  25. The Making of MEZ - Multilingual Development:
  26. Sind Batterien Medien oder Medien Batterien?
  27. Regional Centre of Expertise (RCE) Graz-Styria
  28. Reflektionen in Texten - Bilder vom Menschen
  29. Razzismo e specismo: un intreccio eugenetico
  30. Print exposure across the reading life span
  31. Personalmanagement im demografischen Wandel
  32. Marktorientierte Planung des Produktsystems
  33. Konzeption eines privaten Brachflächenfonds
  34. Ihr habt verbreitet/ die Lehre der Klassiker. 
  35. How to plan as a small scale business owner
  36. Halboffene Weidelandschaften in Deutschland
  37. Fragrance allergens in household detergents
  38. Erforschung multidiskursiver Organisationen
  39. Demokratie in der Einwanderungsgesellschaft
  40. Das Protokoll ermöglicht eine Bruderschaft
  41. Ambidextrous Leadership and Team Innovation
  42. Zur Notwendigkeit ästhetischer Operationen
  43. Unternehmerisches Biodiversitätsmanagement
  44. Transformative research for sustainability
  45. Playing the past to understand the present
  46. „L’Internationale des Gouines et des Pédales“
  47. Kundenintegration durch Additive Fertigung
  48. Internet-Supported Sustainability Reporting