Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser? Ein Vergleich schulischer Kompetenzen zwischen Regel- und Förderschulen in der Primarstufe

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Aleksander Kocaj
  • Poldi Kuhl
  • Anna J. Kroth
  • Hans Anand Pant
  • Petra Stanat

Promoted by the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, there is a trend towards the inclusive education of students with special educational needs (SEN) in regular classrooms. The present study addresses the question if achievement differences emerge between SEN students who attend a regular primary school and those who attend a school for special education. Based on data from the IQB-Ländervergleich Primarstufe 2011, a national assessment in German primary schools, the achievement of SEN students in regular schools (n∈=∈658) was compared to the achievement of students in special schools (n∈=∈413). Propensity score matching was applied to control for differences in achievement related characteristics between the two groups. After matching, SEN students in inclusive educational settings showed significantly higher test scores in German reading and listening comprehension as well as in mathematics than comparable SEN students in special schools. The effects were more pronounced for students with a special need of learning support than for students with speech and language-related special education support. Possible explanations for the higher achievement of SEN students in regular schools and for differential effects with regard to type of SEN are discussed.

Translated title of the contributionWhere do students with special educational needs learn better?: A comparison of achievement between regular primary schools and special schools
Original languageGerman
JournalKölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie
Volume66
Issue number2
Pages (from-to)165-191
Number of pages27
ISSN0023-2653
DOIs
Publication statusPublished - 13.06.2014
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Zukünftiges Engagement der Studierendeninitiative Greening the University - wie es weiter geht
  2. The Pedagogy of CCO
  3. Drucker, Peter Ferdinand
  4. Wie die Zahlen im Kopf wirksam werden
  5. Theorie des Verdachts
  6. How Does Sustainability Performance Relate to Business Competitiveness?
  7. Zur Ausprägung des interkulturellen Wissens bei deutschen Lehrkräften.
  8. Unternehmen vor öffentlichen Auseinandersetzungen
  9. Zur psychophysischen Bedeutung c-förmiger Simplex-Organisationen bei der Multidimensionalen Skalierung
  10. More than food production
  11. Culture, Technology, and Process in “Media Theories”
  12. Reconceptualising European equality law
  13. Business cases and corporate engagement with sustainability
  14. Geschlechtsbewusste Gewaltprävention
  15. Stauch, Marc: The Law of Medical Negligence in England and Germany. A Comparative Analysis. (Zugl.: Göttingen, Univ., Diss., 2007.) – Oxford and Portland, Ore.: Hart 2008
  16. BEWEGTE KUNST. Christopher Weickenmeier über David Medalla im Bonner Kunstverein
  17. Freie Berufe im Wandel der Märkte
  18. Das Wuchern der Gefahr.
  19. Bewegte Spiele
  20. Living in Heterogeneous Woodlands - Are Habitat Continuity or Quality Drivers of Genetic Variability in a Flightless Ground Beetle?
  21. On Hypo-Real Models, or Global Climate Change: A Challenge for the Humanities
  22. Empirisch fundierte Sprachkritik
  23. Entwicklung eines Messstandes zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern
  24. Das Kreischen der Sirenen1
  25. Adaptive survival mechanisms and growth limitations of small-stature herb species across a plant diversity gradient
  26. Ad Hoc Expert Panels: Regional Fisheries Management Organisations (RFMOs)
  27. Expatriate Social Networks in Terrorism-Endangered Countries
  28. MES-Betriebsmittelintegration aus Anwendersicht
  29. Nachhaltige Entwicklung durch endogene Umweltwahrnehmung
  30. Unternehmen & Biodiversität
  31. An Bildern denken
  32. Modellieren im Unterricht mit der "Tanken"-Aufgabe
  33. Die Salztangente
  34. Ein modifiziertes Newton-Verfahren zur Lösung des Hochrechnungsproblems nach dem Prinzip des minimalen Informationsverlustes
  35. Berücksichtigung statutsfremder Sicherheits- und Verhaltensregeln
  36. Arzneimittelrückstände in Trinkwasser und Gewässern
  37. Sermo corporeus
  38. „Etwas Begehrenswertes“
  39. Inklusiver Fremdsprachenunterricht (FU)
  40. «We are all activists»