Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser? Ein Vergleich schulischer Kompetenzen zwischen Regel- und Förderschulen in der Primarstufe

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Aleksander Kocaj
  • Poldi Kuhl
  • Anna J. Kroth
  • Hans Anand Pant
  • Petra Stanat

Promoted by the UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities, there is a trend towards the inclusive education of students with special educational needs (SEN) in regular classrooms. The present study addresses the question if achievement differences emerge between SEN students who attend a regular primary school and those who attend a school for special education. Based on data from the IQB-Ländervergleich Primarstufe 2011, a national assessment in German primary schools, the achievement of SEN students in regular schools (n∈=∈658) was compared to the achievement of students in special schools (n∈=∈413). Propensity score matching was applied to control for differences in achievement related characteristics between the two groups. After matching, SEN students in inclusive educational settings showed significantly higher test scores in German reading and listening comprehension as well as in mathematics than comparable SEN students in special schools. The effects were more pronounced for students with a special need of learning support than for students with speech and language-related special education support. Possible explanations for the higher achievement of SEN students in regular schools and for differential effects with regard to type of SEN are discussed.

Titel in ÜbersetzungWhere do students with special educational needs learn better?: A comparison of achievement between regular primary schools and special schools
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftKölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie
Jahrgang66
Ausgabenummer2
Seiten (von - bis)165-191
Anzahl der Seiten27
ISSN0023-2653
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 13.06.2014
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Lena Respondek

Publikationen

  1. Equity, Education and Health: Learning from Practice
  2. Veränderte Aufgaben und neue Profile. Professionalisierung und Professionalität in der Erwachsenenbildung
  3. Wie verändert sich Kunst, wenn sie zur Tätigkeit ohne Werk wird
  4. Reiseentscheidung
  5. Fremderfahrungen und Fremddarstellungen
  6. Empathic Healthcare Chatbots
  7. Die Umsetzung einer persönlichen Norm in umweltverantwortliches Handeln.
  8. Ethnologie und Anomalistik
  9. Effects of elevated CO2, elevated O3 and potassium deficiency on Norway spruce [picea abies (L.) Karst.]: seasonal changes in photosynthesis and non-structural carbohydrate content
  10. German taxi drivers' experiences and expressions of driving anger
  11. Kunst und Praxistheorie
  12. Pestizide im Einzugsgebiet des See Genezareth Konzept zur Entwicklung eines Wasserqualitätsmanagementplans
  13. Digital Health Literacy and Information-Seeking Behavior among University College Students during the COVID-19 Pandemic
  14. Sachunterricht als Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  15. Haeften, Hans Bernd von
  16. Religiöse Praxis in der Grundschule
  17. Die Begleitung im Berufspraktikum zur Entwicklung von Schlüsselkompetenzen für den beruflichen Alltag der Erzieherin, des Erziehers
  18. Kugelraumschiffe und andere runde Technologien
  19. Racialised norms in apprenticeship systems in England and Germany
  20. Editorial: Innovation und Forschung in der Arbeits(zeit)organisation.
  21. Lernorientierung und Autonomie: Unterrichten von den Lernenden aus - spielend möglich?
  22. The long-term effects of wall attached microalgal biofilm on algae-based wastewater treatment
  23. Low-Carbon Energy Transformation in China, India, Pakistan, and Afghanistan: An Overview