Nachhaltigkeit interdisziplinär studieren: das Studienprogramm Nachhaltigkeit der Universität Lüneburg

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

Authors

Universitäten müssen heute dazu beitragen, eine Wissensbasis zu schaffen, die für vernetzte Lösungen zur Bewältigung ökonomischer, sozialer und ökologischer Problemlagen nutzbar gemacht werden kann. Es gilt dabei nicht nur zu fragen was zu lernen ist, sondern auch wie der Einzelne oder Gruppen lernen sollten (Lernkultur) und welche Lernumgebung ihnen geboten werden kann. Auf diese zugegebener Maßen nicht neuen Fragen müssen angesichts des heutigen weltweiten gesellschaftlichen Umbruchs jedoch neue Antworten gefunden werden. Das zukunftsorientierte Konzept Nachhaltigkeit wird im Folgenden als Orientierungsrahmen für beide Aspekte vorgestellt: Es bietet eine Reflexionsebene für die Auswahl von Inhalten und zugleich Ansatzpunkte für die methodische Ausgestaltung.
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Hochschulentwicklung
Volume1
Issue number1
Pages (from-to)30-46
Number of pages17
ISSN2219-6994
Publication statusPublished - 03.2006

Documents

Links

Recently viewed

Publications

  1. Weblogs und Wikis, [1]
  2. Principles for the application of life cycle sustainability assessment
  3. Crown and leaf traits as predictors of subtropical tree sapling growth rates
  4. Cooperation and Trust in the Context of SMEs
  5. Dictators don't compete
  6. Tasks and Evaluation of Human Resource Departments
  7. Souveräne Bindungen
  8. Polyfluoroalkyl compounds in landfill leachates
  9. Use your power for good: plural valuation of nature – the Oaxaca statement
  10. Datenstrukturen und Algorithmen
  11. The F.D.P.
  12. Der Flaneur in einer "quälenden Doppelwelt"
  13. Integration trotz Segregation
  14. Materialexplosion und Avantgardeanspruch
  15. Freie Berufe im Wandel der Arbeitsmärkte
  16. Semi-stationary shoulder bobbin-tool
  17. Effectuation and causation in sustainable entrepreneurship: An empirical analysis
  18. Lesen empeerisch
  19. Entrepreneurship
  20. Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?!
  21. Water, rivers and wetlands
  22. A review of fire effects across South American ecosystems
  23. Predigtmeditation zu Joh 4, (16) 19–26, 10. Sonntag nach Trinitatis, 12.8.2007
  24. Zukünftige Generationen in der heutigen Demokratie
  25. Gender and (Un)Sustainability—Can Communication Solve a Conflict of Norms?
  26. Adolescence in times of social-ecological crisis. Perspectives for social pedagogical analysis and research
  27. Land sparing versus land sharing
  28. Process Development for Wire-based Laser Metal Deposition of 5087 Aluminium alloy by using Fibre Laser
  29. Transdisciplinary Partnerships for Developing Sustainable Food Forests
  30. Social assessment and management of conflict minerals
  31. Tree morphology responds to neighbourhood competition and slope in species-rich forests of subtropical China
  32. Between Fostering and Outsourcing Educational Justice: The EU-Turkey Statement and its Impacts on the Education of "Refugee Students" in Turkey
  33. Wachstumsdeterminanten junger Unternehmen
  34. Managing and Measuring the Business Case for Sustainability
  35. Effects of cooperative games on enjoyment in physical education - How to increase positive experiences in students?
  36. Demand-side strategy and business models
  37. The scope of professional preoccupation in active retirement in Germany
  38. § 349
  39. F. LeRon Shults: Reforming Theological Anthropology. After the Philosophical Turn to Relationality. Grand Rapids u.a. 2003
  40. Governance for achieving the Sustainable Development Goals
  41. Super Trouper