5th International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2012

Activity: Participating in or organising an academic or articstic eventConferencesResearch

Katharina Köhler - presenter

Leading academic change - successful examples of how universities can respond to the demands of new educational policies and current needs of employers

Recent socio-economic developments have increased the demand for a highly skilled workforce and thus for higher qualifications and education. Access to higher education must therefore be made more widely available and support structures need to be refined, especially for those who have participated less in higher education in the past, for example, adult learners, vocational learners and/or employed learners. At the same time, higher education institutions have to adapt to these new student groups, their needs and the new economic and political demands. To do this, universities need to respond with necessary structural changes in order to put a strong focus on lifelong learning specific to the needs of today’s knowledge-based society. The paper describes the ways in which four different European universities within various country-specific frameworks have reacted to meet the needs of our knowledge based society and what implications can be drawn from this perspective for change management at universities. Each university responded in a different way to meet the demands of new educational policies and the needs of employers for academically qualified workers. However three critical success factors for the successful implementation of lifelong learning programmes could be identified. There must be an institutional-wide and highly visible commitment to LLL, firmly anchored in the organisational structures of the institution. There must be effective support structures for non-traditional students as well as learning methods and learning flexibility designed to meet the needs of new target groups. Finally, Higher Education Institutions must create a positive open learning environment, open to the outside world, to business and industry, and with cooperation and openness within.
19.11.201221.11.2012
5th International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2012

Event

5th International Conference of Education, Research and Innovation - ICERI 2012

19.11.1221.11.12

Madrid, Spain

Event: Conference

Recently viewed

Publications

  1. Kulturfreie Bilder
  2. Russian maritime strategy since the Ukrainian crisis
  3. Die nachträgliche Entdeckung der Tiefenzeit während eines Bootsausflugs an der schottischen Ostküste
  4. Didaktisch optimierter Einsatz Neuer Medien im naturwissenschaftlichen Unterricht
  5. Welterbetourismus – ein interkulturelles Medium ?
  6. Why green and sustainable pharmacy?
  7. Recht, Fakten und Versicherungen, Teil 2
  8. Typisch 'Englisch', typisch 'Deutsch'? Engländer in der deutschsprachigen und Deutsche in der britischen Kinder- und Jugendliteratur.
  9. Transdisziplinäre Nachhaltigkeitswissenschaften
  10. Pädagogisches Unterrichtswissen – bildungswissenschaftliches Wissen
  11. Architekt-Amateur-Autodidakt
  12. Leena Krohn
  13. Mitarbeiter, freier
  14. Nachhaltigkeitsdenken und Nachhaltigkeitsreden
  15. Steuern in der internationalen Unternehmenspraxis
  16. Umbrüche gestalten 2014 bis 2019 gestaltete Umbrüche?
  17. Long-term stream invertebrate community alterations induced by the insecticide thiacloprid
  18. Besonders, aber nicht besondernd zu betrachten
  19. Schulleitungen in Deutschland
  20. Lebendigkeit und Leiblichkeit als Kräfte der Wahrnehmung
  21. Sorgfaltspflichten für Unternehmen in transnationalen Menschenrechtsfällen
  22. Tim Houghton, Ed.: Party Politics in Central and Eastern Europe. Does EU Membership Matter?
  23. The Effects of Psychotherapy for Adult Depression on Social Support
  24. Buchbesprechung: Selbstbildung und Bürgeridentität (2015). Politische Bildung vor dem Hintergrund der politischen Theorie von Charles Taylor. Von C. Meyer-Heidemann (978-3-7344-0049-0)
  25. § 346 Wirkungen des Rücktritts
  26. Bildungskrisen und sozialer Wandel 1780-2000
  27. Aus der Praxis einer Universitätsreform - Einsichten in die Neukonzeption der Lehre der Universität St. Gallen
  28. Kritik als unabdingbare gesellschaftlich Dienstleistung. Der Beitrag feministischer Theorie und Praxis zur Nachhaltigkeitsforschung
  29. Konstitutionalisierungstendenzen im Recht des internationalen Investitionsschutzes
  30. Korrektive Selbststeuerung erst lernen dann vermitteln
  31. Integratives Gendering als eine Gender Mainstreaming Strategie für genderorientierte Fachkulturen in Naturwissenschaft und Technik
  32. Berufs- statt Feierabendparlamente? Eine vergleichende Untersuchung der Kommunalparlamente in deutschen Großstädten
  33. Connected or Unconnected? – Synergiepotenziale und Herausforderungen von IT-Governance in Hochschulen
  34. Die heimlichen Spielregeln der Karriere