The Effects of Psychotherapy for Adult Depression on Social Support: A Meta Analysis

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Mijung Park
  • Pim Cuijpers
  • Annemieke Van Straten
  • Charles F. Reynolds
Social support is an important extra-therapeutic context of depression treatment, yet no overall estimate is available on how depression treatment affects social support or the size of such an effect. We conducted a meta-analysis of clinical trials of psychotherapy for depression that reported results for social support at post-treatment. A total of 1,579 adults with depression from 11 trials comparing psychotherapy to care-as-usual or waiting list were included. The majority of these studies assessed the participants' perceptions of social support. Specifically, three studies targeted women with postpartum depression, and four studies targeted individuals with chronic disease. In all these studies, psychotherapy had a small to moderate, yet consistent effect on social support compared to care-as-usual or waiting list at post-treatment (g = 0.38; 95 % CI 0.29-0.48) and at 3-6 month follow-up (g = 0.38; 95 % CI 0.14-0.63). Little evidence of heterogeneity was found across studies, and the results were consistent in several sensitivity analyses. No significant publication bias was detected (Egger's test p > 0.1). The result of meta-regression showed that improvement in depression symptoms was associated with improvement in social support, but this was not statistically significant.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftCognitive Therapy & Research
Jahrgang38
Ausgabenummer6
Seiten (von - bis)600-611
Anzahl der Seiten12
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.12.2014

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Typisch 'Englisch', typisch 'Deutsch'? Engländer in der deutschsprachigen und Deutsche in der britischen Kinder- und Jugendliteratur.
  2. Recht, Fakten und Versicherungen, Teil 2
  3. Tim Houghton, Ed.: Party Politics in Central and Eastern Europe. Does EU Membership Matter?
  4. § 64 Republik Indonesien
  5. Von der Bewegung unter freiem Himmel zum Begreifen des Raumes
  6. Transdisziplinäre Entwicklungsteams im ZZL-Netzwerk, Leuphana Universität Lüneburg
  7. Bildungskrisen und sozialer Wandel 1780-2000
  8. Integratives Gendering als eine Gender Mainstreaming Strategie für genderorientierte Fachkulturen in Naturwissenschaft und Technik
  9. Connected or Unconnected? – Synergiepotenziale und Herausforderungen von IT-Governance in Hochschulen
  10. Die heimlichen Spielregeln der Karriere
  11. Koinzidenz und Kontingenz
  12. Zwischen Beanspruchung und Burnout: Wechselseitige Zufriedenheitszuschreibungen im System des lebenslangen Lernens
  13. Global malnutrition overlaps with pollinator-dependent micronutrient production
  14. Harmonisierungspotenziale zwischen in- und externem Rechnungswesen bei der IAS/IFRS-Umstellung
  15. Ist Krafttraining gesund?
  16. Wirksames Karriere-Coaching: Ein Grundlagenmodell
  17. Lehrkräfte bei der Auswahl und Gestaltung von Aufgaben professionalisieren
  18. Akzeptanz und Nutzung von E-Mental-Health-Angeboten unter Studierenden
  19. Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?
  20. Gestaltungspotenziale kollaborativer Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen" am Beispiel des praxisbezogenen Online-Kurses "Projektmanagement" der Universität Lüneburg.
  21. Vertrieb nachhaltiger Produkte
  22. La transparence et l’obstacle – Politik im Digitalen zwischen Dauerkommunikation und Diskretion
  23. Prüfung von Nachhaltigkeitsberichten nach der Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
  24. Rawls und die Verantwortung von Nationen
  25. Finanzwirtschaftliche Annäherungen an das Phänomen Bürgerbeteiligung
  26. Delegitimating the Nigerian State and other anti-Boko Haram in selected messages of Abubakar Shekau
  27. Tourismuspolitik