Schulische Gesundheitsförderung von Ottawa bis heute: Chancen und Herausforderungen: Chancen und Herausforderungen

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

A look back at the now 30-year history of school health promotion in Germany reveals lines of development that are helpful in understanding the past and that open the view for future opportunities and challenges. In this article, school health promotion will be considered from three perspectives: as a field of practice, a field of research, and a field of policy.In the practice field, health promotion in schools is confronted with a situation characterized by long-standing restrictions that have been imposed on students, teachers, and heads of schools. These measures are many and varied, but three forms of implementation that have developed from common roots can be identified: (a) behavioural approach, (b) health promoting school, and (c) good healthy school. "Health literacy" and the "health literate school" represent recent developments. In the research field, it is apparent that opportunities for evaluation are often underutilized, but in settings-based approaches they also face significant hurdles. However, in questions of dissemination and implementation strategies, which are further important research fields, clear progress has been made. In the policy field, important milestones have been set with the Preventive Care Act of 2015, the prevention guideline of the GKV (National Association of Statutory Health Insurance Funds), the recommendations of the KMK 2012 (Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs), and with the concept of the DGUV (German Social Accident Insurance) in 2013. School legislation of the federal states and the quality concepts of good schools show how health management can be linked with the educational quality management in schools.In conclusion, it is evident that a framework for school health promotion that would guide and link theory-based research and practice is still lacking.

Translated title of the contributionSchool health promotion from Ottawa to today: opportunities and challenges
Original languageGerman
JournalBundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz
Volume65
Issue number7-8
Pages (from-to)741-748
Number of pages8
ISSN1436-9990
DOIs
Publication statusPublished - 07.2022

    Research areas

  • Field of practice, Field of reserarch, Field of politics, Good Healthy School, School health management
  • Health sciences

Recently viewed

Researchers

  1. Judy Ndaka-Detzler

Publications

  1. Ausländische Unternehmen und Übernahmeeffekte - neue Fakten für Deutschland
  2. Esoterische und exoterische Kunstkritik
  3. Zur Vereinbarkeit jagdrechtlicher und naturschutzrelevanter Vorschriften in Deutschland mit dem Übereinkommen über die biologische Vielfalt (Biodiversitätskonvention)
  4. Poetry-Slams als Impuls für eine subjektiv begründete Reflexion wirtschaftswissenschaftlicher Denk- und Sprachkulturen
  5. Von der farm bis zur fabrik. Vertikale produktions- und handelsstrukturen zwischen industrie- und entwicklungsländern am beispiel der internationalen tabakwirtschaft
  6. Beschäftigungswirkungen arbeits- und sozialrechtlicher Schwellenwerte
  7. Mathematikausbildung in ingenieurwissenschaftlichen Studiengängen - Empirische Ergebnisse und exemplarische Lehrinnovationen aus dem Kompetenzzentrum Hochschuldidaktik Mathematik (khdm)
  8. Sibylle Rahm / Michael Schratz (Hrsg.) LehrerInnenforschung: Theorie braucht Praxis. Braucht Praxis Theorie? Innsbruck u.a.: Studien Verlag 2004
  9. Auswirkungen der Schadstoffemissionen des Kfz-Verkehrs
  10. Female directors, family firms, climate talk and climate walk
  11. Arbeitsbelastungen von Schulleitungen
  12. FEMINA POLITICAL - Zeitschrift für feministische Politikwissenschaft, Heft 2-2014
  13. Von der Volksaktie zum Volkswagen
  14. Die raum-zeitliche Verbreitung der Schmetterlinge von nährstoffarmen Mooren in Mecklenburg-Vorpommern
  15. Janz, Norbert und Georg Licht (Hrsg.) (2003). Innovationsforschung heute – Die Mannheimer Innovationspanels. ZEW-Wirtschaftsanalysen, Band 63. Baden- Baden: Nomos Verlagsgesellschaft. 199 S. 736.–. ISBN 3-7890-8361-5.
  16. Lernen durch sportpädagogische Reflexionsprozesse im Sportspiel - theoretische Grundlagen
  17. Die Krise in der Krise. Sozial-ökologische Perspektiven auf Zuschreibungen, Bestätigungen und Verluste des ‚Reproduktiven’ in Zeiten von ‚Corona’
  18. Subjektive Theorien und biographische Erfahrungen im Professionalisierungsprozess von Lehrkräften – am Beispiel von Umweltbildung
  19. »keep the contemporaryartmuseum groovy – keep the home fires burning«. Zum Verhältnis von feministischer Kritik und Kunstinstitutionen
  20. „Es ist wie in einer Sauna“: Die Betroffenheit armutsbetroffener Kinder und ihrer Familien durch die Klimakrise und sozialpolitische Antworten
  21. Feldforschung: Bildende Kunst. Eine Erhebung im Publikum der internationalen, zeitgenössischen Kunst in Wiener Galerien, Ausstellungshäusern und Museen
  22. Auswirkungen von Investitionen in Erneuerbare Energien (EE) auf Rentabilität und Risiko von Landwirtschaftsunternehmen aus kreditwirtschaftlicher Perspektive