Kindergarten und Grundschule zwischen Differenzierung und Integration: Modellannahmen über Strukturen und Prozesse der Systementwicklung

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The main characteristics of the developmentof the educational system are processes of ifferentiation and integration. An even greater numer of pidagogical fields of work and institutions become part of the educational system. Based on the example of primary school and kindergarden, the authors argue that both organisztions are in the middle of different phases of this process of modernization which proceeds at a different pace, respectively. The system- and modermization-theoretical perspecitveadopted in this contribution paints a more precise picture of the field of tension between historically grown differences and present-day demands regarding the connectivity of these two organisztions. The study's aim is to develop a comprehensive theory of structural integration processes.
Translated title of the contributionKindergarten and primary school between differentiation and integration.: Model assumptions regarding structures and processes of system development
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Pädagogik
Volume58
Issue number4
Pages (from-to)541-560
Number of pages20
ISSN0044-3247
DOIs
Publication statusPublished - 07.2012

Recently viewed

Publications

  1. Reasoning in primary school? An analysis of 3rd grade German textbooks
  2. German Works Councils Old and New: Incidence, Coverage and Determinants
  3. Deviant Davids and greying Goliaths: micro-initiatives to induce growth
  4. Exports and productivity: A survey of the evidence from firm-level data
  5. Umlagefinanzierte Alterssicherung in einem Modell endogenen Wachstums
  6. Export, Import und Produktivität wissensintensiver KMUs in Deutschland
  7. Advancing climate compatible development: Lessons from southern Africa
  8. Störungen der Emotionsregulation im Kindergartenalter und ihre Folgen
  9. Learning and Re-learning from net- based cooperative learning discourses
  10. Ad Hoc Expert Panels: Regional Fisheries Management Organisations (RFMOs)
  11. Plädoyer für eine verhaltenswissenschaftliche Personalwirtschaftslehre
  12. Der regionale Gesundheitsmarkt als Chance wirtschaftlicher Entwicklung
  13. Curriculare Aspekte nachhaltigen Wirtschaftens in der Sekundarstufe II
  14. The significance of R&D Reporting as an element of Corporate Governance
  15. Praxisratgeber zur Betreuung und Beratung von Kindern und Jugendlichen
  16. Berufsbildung für eine nachhaltige Entwicklung - Offenheit ist Programm
  17. Qualifizierung des Gesamtsystems Schule durch universitäre Fortbildung
  18. Determinants of executive board remuneration new insights from Germany
  19. Gesellschaftsrechtliche und steuerrechtliche Grundfragen der Ärzte-GmbH
  20. In situ studies of light metals with synchrotron radiation and neutrons
  21. Schulische Gesundheitsförderung - auf dem Weg zur guten gesunden Schule
  22. Hauptsache Fußball, sozialwissenschaftliche Einwürfe, Holger Brandes ... (Hg.)
  23. Affective States and Risky Driving Behavior of Novice and Young Drivers
  24. ‘Heroes aren’t always so great!’–Heroic perceptions under mortality salience
  25. Editorische Notizen - Einblicke in die Kommunikation über Nachhaltigkeit
  26. Exportaktivitäten und Rendite in niedersächsischen Industrieunternehmen
  27. «Mein Kompetenzprofil» - Stärken erkennen und Selbstlernprozesse anstoßen
  28. Neuer Ansatz zur Messung der visuellen Vorstellung von Verkehrsszenarien
  29. Werkstattheft - Mit Parkettierungen, Formen und Symmetrien experimentieren
  30. Activity reversal of Tet repressor caused by single amino acid exchanges
  31. Das öffentliche Konstrukt der Risiken durch Sturmfluten und Klimawandel
  32. Deviantes und kontraproduktives Verhalten als Stadien im Führungsprozess
  33. The Influence of Personality on Career Decisiveness of Business Students
  34. Understanding and managing post-acquisition integration as change process
  35. A comprehensive Eulerian modeling framework for airborne mercury species
  36. Dimensionen und Funktionen des Bildungsbegriffs im langen 19. Jahrhundert