Zur curricularen Validität des BilWiss 2.0-Tests zur Erfassung des bildungswissenschaftlichen Wissens von (angehenden) Lehrkräften

Research output: Journal contributionsScientific review articlesResearch

Authors

  • Olga Kunina-Habenicht
  • Christina Maurer
  • Franziska Schulze-Stocker
  • Kristin Wolf
  • Nora Hein
  • Detlev Leutner
  • Tina Seidel
  • Mareike Kunter

In their studies on educational foundations as a part of pre-service teacher training in Germany, pre-service teachers are supposed to develop the generic knowledge needed for professional behavior in their job as a teacher. The research program BilWiss developed a test on educational knowledge within the context of the federal state of North-Rhine Westphalia (NRW) covering relevant content of educational foundations in pre-service teacher training. In two studies, the present paper investigates whether the test content corresponds to the intended academic teacher training curriculum at federal level. Both state delegates' expert ratings and the comparison of the test content with federal standards on the subject unspecific, educational part of pre-service teacher training indicate that the test can be applied across federal states.

Original languageGerman
JournalZeitschrift fur Padagogik
Volume65
Issue number4
Pages (from-to)542-556
Number of pages15
ISSN0044-3247
Publication statusPublished - 2019
Externally publishedYes

Recently viewed

Activities

  1. University Teachers as Agents of Change – the Outcome of a 1-Year Teacher-Training for Higher Education for Sustainable Development
  2. The revolution will not be liked. On the systemic limits of protests and political campaigns on commercial social media platforms
  3. Wolfgang Hilbig - Poetik und Herkunft: Vortrag und Lesung auf Einladung der Geburtstadt des Autors anlässlich dessen 70. Geburtstages
  4. Emotions as Rationale in Urban Artist Districts and Artist Housing Complexes: Examples from Phoenix AZ, Baltimore MD, and Hamburg GER
  5. (Re)Constructing a Sociology Of the Arts In the 21th Century: Problems and Perspectives - Inserting "Space" In The Sociology Of The Arts
  6. Fachinhaltliches Lernen beim offenen Experimentieren: Ergebnisse der Erprobung einer Lernumgebung zum Thema „Dem Zucker auf der Spur“
  7. „‚Hohe Bilder vor der Seele‘: Kleists Dramaturgie kollektiv-politischer Einbildungskraft unter dem Einfluss der ‚Kantischen Philosophie‘“.
  8. Power poles and tall trees adjacent to sunflower fields increase pest damage caused by the invasive Rose-ringed Parakeet in Israel
  9. Potenzielle ‚Familienähnlichkeit‘ zwischen der sozioökonomischen Bildung und dem Lernfeldansatz der wirtschaftsberuflichen Bildung
  10. Deutsch-Französisches Doktorandenkolleg zur Rolle ethnologischer Museen „Den 'Anderen' repräsentieren: Museen, Universitäten, Ethnologie“
  11. Contested agricultures – contested futures. How are sustainable futures (un)made in the debate on GMOs and New Breeding Techniques (NBT)?
  12. Der 'lokale' Baustoff als konstitutives Element der Stadtlandschaft: Eine kulturgeographische Untersuchung der 'Backsteinstadt Lüneburg'

Publications

  1. Leitlinien für einen armuts- und gendersensiblen Religionsunterricht. Reflexionshilfen zur Praxis inklusiver religiöser Bildung
  2. Integrative Entrepreneurshipforschung - Identifikation von Schnittstellen zwischen soziologischer und ökonomischer Perspektive
  3. Distribution and community structure of araneocoenoses (Araneae) along an altitudinal gradient on Kozuf Mountain (North Macedonia)
  4. Science-Fiction, spekulativer Feminismus und strafkritische Fabulation. Strafabolitionismus mit Ursula K. Le Guins "The Dispossessed".
  5. A Bayesian EAP-Based Nonlinear Extension of Croon and Van Veldhoven’s Model for Analyzing Data from Micro–Macro Multilevel Designs
  6. Against and with the silence: Language, relations, and methods in qualitative research on pregnancy loss and perinatal bereavement
  7. A direct test of the similarity assumption — Focusing on differences as compared with similarities decreases automatic imitation
  8. Pädagogik in Zeiten der Katastrophe – Eine Solidaritätsveranstaltung mit Bildungsakteur:innen in der türkisch-syrischen Grenzregion
  9. Die Entwicklung des Emotionswissens und der behavioralen Selbstregulation bei Vorschulkindern mit und ohne Migrationshintergrund
  10. DaZKom - a Structure Model of Pre-service Teachers' Competency for Teaching German as a Second Language in the Mainstream Classroom
  11. The identification of up-And downstream industries using input-output tables and a firm-level application to minority shareholdings
  12. Molecular analyses and species distribution models indicate cryptic northern mountain refugia for a forestdwelling ground beetle
  13. Untersuchungen zur Entwicklung von Anpassungsstrategien an den Klimawandel für die Überflutungsflächen an der unteren Mittelelbe.
  14. Exploring the potential of using priority effects during ecological restoration to resist biological invasions in the neotropics
  15. Genetic diversity and population structure of the endangered insect species Carabus variolosus in its western distribution range
  16. J.N. Mohanty: Phenomenology. Between Essentialism and Transcendental Philosophy, Evanston, Illinois: Northwestern University Press 1997
  17. Dynamik von Artenvielfalt und Artenzusammensetzung krautiger Gefäßpflanzen in gezäunten und ungezäunten Vergleichsflächenpaaren
  18. Editors’ Conversation with German Art Historians Oona Lochner and Isabel Mehl: Writing Like a Feminist—In Dialogue with Carla Lonzi
  19. Kunst- und Kulturproduktion im Bezugsrahmen von Pierre Bourdieus Theorie und die kultursoziologische Analyse sozialer Bewegungen
  20. PluraL - Qualifizierung Lehramtsstudierender für multilinguale und diverse Lernumgebungen in einer postmigrantischen Gesellschaft
  21. Lehrerbildung - besser interaktiv? Videokonferenzen als digitale Brücke zwischen Theorie und Praxis in der Englischlehrerausbildung
  22. Environmental heterogeneity drives fine-scale species assembly and functional diversity of annual plants in a semi-arid environment
  23. Buchbesprechung: Wolfgang Wildfeuer: Kommunikation - Moderation - Mediation. Ein Trainingsprogramm für Schüler und Lehrer. Juventa 2006