Flächenpolitik durch nachhaltige, geschlechtergerechte Stadtentwicklung und partizipative Planung: Gender Mainstreaming als Strategie der Flächenvorsorge - Konzepte und mögliche Instrumente

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The authors' hypothesis is that a consequent implementation of Gender Mainstreaming in sustainable urban planning and regional development could increase the potentials of limiting the sealing and reduction of open space. Besides the aspects of economical land consumption a broad and active involvement of stakeholders and the public is implicit for a sustainable land use policy participation processes have to be realised in a gender and diversity sensitive and integrative way. Can computer-based instruments such as Planning Support Systems contribute to ensure realisation of gender-equitable planning? This paper illustrates conceptional strategies, potential instruments and specific features.
Translated title of the contributionLand use policy through sustainable, gender equitable urban development and participative planning: Gender Mainstreaming as a strategy for spatial precaution – concepts and possible instruments
Original languageGerman
JournalRaumforschung und Raumordnung
Volume68
Issue number1
Pages (from-to)35-47
Number of pages13
ISSN0034-0111
DOIs
Publication statusPublished - 28.02.2010

Bibliographical note

Publisher Copyright:
© Springer-Verlag 2010.

    Research areas

  • Environmental planning - Land use policy, Land use management, Sustainable urban development, Planning support systems
  • Gender and Diversity - Gender mainstreaming, Participation, Socio-technical instruments

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Unternehmerische Freiheit endogen verwirklichen
  2. „The same or different?“ – Effekte von Unterrichtsanalyse und Unterrichtsreflexion auf die Veränderung kognitiver und motivationaler Merkmale professioneller Lehrkompetenz
  3. Autonomie und Paternalismus: Rechtliche Überlegungen zu einem medizinethischen Problem
  4. Was müssen Führungskräfte können ?
  5. Das Imaginäre in der (Wissens-) Soziologie und seine kommunikative Konstruktion in der empirischen Praxis
  6. Das AECC Chemie stellt sich vor
  7. Das Recht auf Bildung
  8. Umweltverträglichkeitsuntersuchung von Offshore Windparks in der Deutschen Nord- und Ostsee
  9. Einführung in das Politikfeld Ländliche Entwicklung
  10. Theorie und Empirie des Corporate Volunteering aus deutscher Perspektive
  11. Temporally mediated responses of the diversity of coffee mites to agroforestry management
  12. MEX vocabulary
  13. Kompetenzen und Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  14. Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals
  15. Incentives for Lifelong Learning? German Institutions in Comparison
  16. Polizei und Jugendliche in der Geschichte der Bundesrepublik
  17. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  18. Hermann Claudius: zwischen Anpassung und Opportunismus
  19. Das Normalarbeitsverhältnis in der arbeits- und sozialrechtlichen Wirklichkeit
  20. Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im Chemieunterricht
  21. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory
  22. Die Bedeutung des Stakeholderdialogs für die Nachhaltigkeitskommunikation von Unternehmen
  23. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  24. Bildungskapital und berufliche Position
  25. Beiträge zu Dilherrs Emblematischer Hand- und Reisepostille, Werke und Korrespondenz, Bd. 7, 2: Apparate und Kommentare
  26. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  27. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  28. Die Bedeutung von Anspruchsgruppen bei Nachfolgeexistenzgründungen
  29. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  30. Cooperation and Its Evolution. Life and Mind: Philosophical Issues in Biology and Psychology. Edited by Kim Sterelny, Richard Joyce, Brett Calcott, and Ben Fraser. A Bradford Book. Cambridge (Massachusetts): MIT Press.
  31. Das Tier in der Betrachtungsweise der Philosophischen Anthropologie
  32. Generation Facebook