Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals: Impacts of gender, well-being, and coronavirus-related health literacy

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Tuyen Van Duong
  • Cheng Yu Lin
  • Sheng Chih Chen
  • Yung Kai Huang
  • Orkan Okan
  • Kevin Dadaczynski
  • Chih Feng Lai

Purposes: To explore the associated factors of COVID-19 vaccine hesitancy and examine psychometric properties of the coronavirus-related health literacy questionnaire (HLS-COVID-Q22) and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy questionnaire. Methods: An online survey was conducted from 23 June to 16 July 2021 on 387 school principals across Taiwan. Data collection included socio-demographic characteristics, information related to work, physical and mental health, COVID-19 related perceptions, sense of coherence, coronavirus-related health literacy, and vaccine hesitancy. Principal component analysis, correlation analysis, linear regression models were used for validating HLS-COVID-Q22, Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy, and examining the associations. Results: HLS-COVID-Q22 and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy were found with satisfactory construct validity (items loaded on one component with factor loading values range 0.57 to 0.81, and 0.51 to 0.78), satisfactory convergent validity (item-scale correlations range 0.60 to 0.79, and 0.65 to 0.74), high internal consistency (Cronbach’s alpha = 0.96 and 0.90), and without floor or ceiling effects (percentages of possibly lowest score and highest score <15%), respectively. Low scores of vaccine hesitancy were found in male principals (regression coefficient, B, −0.69; 95% confidence interval, 95%CI, −1.29, −0.10; p = 0.023), principals with better well-being (B, −0.25; 95%CI, −0.47, −0.03; p = 0.029), and higher HLS-COVID-Q22 (B, −1.22; 95%CI, −1.89, −0.54; p < 0.001). Conclusions: HLS-COVID-Q22 and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy were valid and reliable tools. Male principals and those with better well-being, and higher health literacy had a lower level of vaccine hesitancy. Improving principals’ health literacy and well-being is suggested to be a strategic approach to increase vaccine acceptance for themselves, their staff, and students.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer985
ZeitschriftVaccines
Jahrgang9
Ausgabenummer9
Anzahl der Seiten15
ISSN2076-393X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.09.2021

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2021 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Riegel Bettina

Publikationen

  1. Incentives for Lifelong Learning? German Institutions in Comparison
  2. Polizei und Jugendliche in der Geschichte der Bundesrepublik
  3. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  4. Hermann Claudius: zwischen Anpassung und Opportunismus
  5. Das Normalarbeitsverhältnis in der arbeits- und sozialrechtlichen Wirklichkeit
  6. Mit „Mysteries“ zu Forschendem Lernen im Chemieunterricht
  7. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory
  8. Die Bedeutung des Stakeholderdialogs für die Nachhaltigkeitskommunikation von Unternehmen
  9. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  10. Bildungskapital und berufliche Position
  11. Beiträge zu Dilherrs Emblematischer Hand- und Reisepostille, Werke und Korrespondenz, Bd. 7, 2: Apparate und Kommentare
  12. Biodiversität im unternehmerischen Nachhaltigkeitsmanagement
  13. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  14. Die Bedeutung von Anspruchsgruppen bei Nachfolgeexistenzgründungen
  15. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  16. Cooperation and Its Evolution. Life and Mind: Philosophical Issues in Biology and Psychology. Edited by Kim Sterelny, Richard Joyce, Brett Calcott, and Ben Fraser. A Bradford Book. Cambridge (Massachusetts): MIT Press.
  17. Das Tier in der Betrachtungsweise der Philosophischen Anthropologie
  18. Generation Facebook
  19. Sustainable-Corporate-Governance-Regulierungen
  20. Die Lebewesen und ihre Medien
  21. Karl May und die Literaturwissenschaft: ein Thema für Außenseiter?
  22. Die Schokoladenseite des Tourismus
  23. Das Staatsverständnis von Nicos Poulantzas
  24. Welche Planung braucht eine nachhaltige Entwicklung ? - Ein Blick zurück nach vorn
  25. Ferntourismus wohin?
  26. Vergütungsformen und Bestandteile
  27. Genderintegrierte Hochschuldidaktik
  28. Das Leuphana College und seine Bildungsidee
  29. Communicating Sustainable Consumption
  30. Business Model Experimentation for Circularity: Driving sustainability in a large international clothing retailer