Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals: Impacts of gender, well-being, and coronavirus-related health literacy

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Tuyen Van Duong
  • Cheng Yu Lin
  • Sheng Chih Chen
  • Yung Kai Huang
  • Orkan Okan
  • Kevin Dadaczynski
  • Chih Feng Lai

Purposes: To explore the associated factors of COVID-19 vaccine hesitancy and examine psychometric properties of the coronavirus-related health literacy questionnaire (HLS-COVID-Q22) and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy questionnaire. Methods: An online survey was conducted from 23 June to 16 July 2021 on 387 school principals across Taiwan. Data collection included socio-demographic characteristics, information related to work, physical and mental health, COVID-19 related perceptions, sense of coherence, coronavirus-related health literacy, and vaccine hesitancy. Principal component analysis, correlation analysis, linear regression models were used for validating HLS-COVID-Q22, Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy, and examining the associations. Results: HLS-COVID-Q22 and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy were found with satisfactory construct validity (items loaded on one component with factor loading values range 0.57 to 0.81, and 0.51 to 0.78), satisfactory convergent validity (item-scale correlations range 0.60 to 0.79, and 0.65 to 0.74), high internal consistency (Cronbach’s alpha = 0.96 and 0.90), and without floor or ceiling effects (percentages of possibly lowest score and highest score <15%), respectively. Low scores of vaccine hesitancy were found in male principals (regression coefficient, B, −0.69; 95% confidence interval, 95%CI, −1.29, −0.10; p = 0.023), principals with better well-being (B, −0.25; 95%CI, −0.47, −0.03; p = 0.029), and higher HLS-COVID-Q22 (B, −1.22; 95%CI, −1.89, −0.54; p < 0.001). Conclusions: HLS-COVID-Q22 and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy were valid and reliable tools. Male principals and those with better well-being, and higher health literacy had a lower level of vaccine hesitancy. Improving principals’ health literacy and well-being is suggested to be a strategic approach to increase vaccine acceptance for themselves, their staff, and students.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer985
ZeitschriftVaccines
Jahrgang9
Ausgabenummer9
Anzahl der Seiten15
ISSN2076-393X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.09.2021

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2021 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Hermann Claudius: zwischen Anpassung und Opportunismus
  2. Individuelle Mehrsprachigkeit nutzen
  3. Die Lebewesen und ihre Medien
  4. Un/Ordnungen Denken
  5. Welche Planung braucht eine nachhaltige Entwicklung ? - Ein Blick zurück nach vorn
  6. Business Model Experimentation for Circularity: Driving sustainability in a large international clothing retailer
  7. Produktion und Gebrauch
  8. Von Jesus Christus reden im Religionsunterricht
  9. Handball im Sportunterricht: Praxiskonzept für die Sekundarstufe I
  10. Corporate Carbon and Climate Accounting
  11. Umweltbewusstsein unter dem Leitbild nachhaltige Entwicklung
  12. Europäische Dimensionen der Sozialarbeit
  13. Vom Bösen sprechen
  14. Mehr Fragen als Antworten
  15. Affective Dilemmas
  16. Degen, J. (2022). Unmasking Diversity Management: Die kapitalistische Einverleibung von Moral, Subjekt und Widerstand
  17. Rezension von Sieder, Reinhard: Patchworks - Das Familienleben getrennter Eltern und ihrer Kinder. - Stuttgart: Klett-Cotta, 2008
  18. Rückblick und weitere Perspektiven aus Sicht des Privatrechts
  19. Green and Sustainable Chemistry Teacher Education
  20. Die universale Sprache der vewaltungstechnischen Abstraktion.
  21. Die mitbestimmungsfreie Zone aus ökonomischer Sicht
  22. "Das Fenster in die Welt". Fernsehen in den fünfziger Jahren
  23. Individuelle Erlebensprävention durch positive Emotionalität und Motivation
  24. Eine Transformation des universitären Feldes
  25. Klassentestheft Teil 2 - 4. Schuljahr
  26. Analphabetische Menschenfassungen
  27. Aufmerksamkeit
  28. Professionalisierung von Sachunterrichtsstudierenden durch transdisziplinäre Projektarbeit im Kontext von Bildung für nachhaltige Entwicklung
  29. Unterrichtsqualität durch Bildungsstandards
  30. The Impact of Participation in Sports on Educational Attainment
  31. Pandemic Boredom
  32. § 9 Historischer Überblick
  33. Reconciling Scientific, Political and Participatory Perspectives on Sustainable Tourism Indicator Development for Destination Sustainability Assessment
  34. Zwischen Glitter und Punk - die Ausdifferenzierung der Rockmusik
  35. Synästhetische Strategien in der Kunstvermittlung
  36. Repräsentationen von Geburt in den Medien