Oxford covid-19 vaccine hesitancy in school principals: Impacts of gender, well-being, and coronavirus-related health literacy

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Tuyen Van Duong
  • Cheng Yu Lin
  • Sheng Chih Chen
  • Yung Kai Huang
  • Orkan Okan
  • Kevin Dadaczynski
  • Chih Feng Lai

Purposes: To explore the associated factors of COVID-19 vaccine hesitancy and examine psychometric properties of the coronavirus-related health literacy questionnaire (HLS-COVID-Q22) and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy questionnaire. Methods: An online survey was conducted from 23 June to 16 July 2021 on 387 school principals across Taiwan. Data collection included socio-demographic characteristics, information related to work, physical and mental health, COVID-19 related perceptions, sense of coherence, coronavirus-related health literacy, and vaccine hesitancy. Principal component analysis, correlation analysis, linear regression models were used for validating HLS-COVID-Q22, Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy, and examining the associations. Results: HLS-COVID-Q22 and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy were found with satisfactory construct validity (items loaded on one component with factor loading values range 0.57 to 0.81, and 0.51 to 0.78), satisfactory convergent validity (item-scale correlations range 0.60 to 0.79, and 0.65 to 0.74), high internal consistency (Cronbach’s alpha = 0.96 and 0.90), and without floor or ceiling effects (percentages of possibly lowest score and highest score <15%), respectively. Low scores of vaccine hesitancy were found in male principals (regression coefficient, B, −0.69; 95% confidence interval, 95%CI, −1.29, −0.10; p = 0.023), principals with better well-being (B, −0.25; 95%CI, −0.47, −0.03; p = 0.029), and higher HLS-COVID-Q22 (B, −1.22; 95%CI, −1.89, −0.54; p < 0.001). Conclusions: HLS-COVID-Q22 and Oxford COVID-19 Vaccine Hesitancy were valid and reliable tools. Male principals and those with better well-being, and higher health literacy had a lower level of vaccine hesitancy. Improving principals’ health literacy and well-being is suggested to be a strategic approach to increase vaccine acceptance for themselves, their staff, and students.

OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer985
ZeitschriftVaccines
Jahrgang9
Ausgabenummer9
Anzahl der Seiten15
ISSN2076-393X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 03.09.2021

Bibliographische Notiz

Publisher Copyright:
© 2021 by the authors. Licensee MDPI, Basel, Switzerland.

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Christina Sandin

Publikationen

  1. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  2. Ausgewählte Entwicklungen und Konfliktlinien in der Grounded Theory
  3. Skandinavische Weihnachtsgeschichten
  4. Einfluss der Corporate Governance auf die Weiterentwicklung von Controlling und Interner Revision
  5. The Motivations of Book Publishers in Germany and Australia
  6. Außervertragliche Haftung der EG, legislatives Unrecht
  7. Die Lebewesen und ihre Medien
  8. Karl May und die Literaturwissenschaft: ein Thema für Außenseiter?
  9. Ferntourismus wohin?
  10. Konzeption und Praxis des Nachhaltigkeitscontrollings: Ansatzpunkte in großen deutschen Unternehmen
  11. Von Jesus Christus reden im Religionsunterricht
  12. Standardisierungsprozesse am Beispiel unterschiedlicher Akteure der Kinder- und Jugendhilfe
  13. Declining willingness to fight for one’s country
  14. Predicting the impacts of human population growth on forest mammals in the highlands of southwestern Ethiopia
  15. Umweltbewusstsein unter dem Leitbild nachhaltige Entwicklung
  16. Rezension von Sieder, Reinhard: Patchworks - Das Familienleben getrennter Eltern und ihrer Kinder. - Stuttgart: Klett-Cotta, 2008
  17. Market driven power plant investment perspectives in Europe
  18. "Das Fenster in die Welt". Fernsehen in den fünfziger Jahren
  19. Reconciling Scientific, Political and Participatory Perspectives on Sustainable Tourism Indicator Development for Destination Sustainability Assessment
  20. Dekarbonisiert, digital und demokratisch
  21. The role of universities in fostering urban and regional sustainability
  22. Geschlechtsspezifische Wirkung von Anreizsystemen?
  23. § 8 Bodenschutz und Altlastenrecht
  24. Grenzen und Grenzüberschreitungen der Liebe
  25. Raus aus der Kohle - des Klimas wegen
  26. Fortentwicklung der kapitalmarktorientierten Rechnungslegung durch das Transparenzrichtlinie-Umsetzungsgesetz (TUG)
  27. Stadtkronenpolitik durch Museen, Konzerthäuser und Theater
  28. Öffentlichkeitsbeteiligung und EU Hochwasserrisikomanagement-Richtlinie
  29. Schlobinski, P. (2014). Grundfragen der Sprachwissenschaft. Eine Einführung in die Welt der Sprache(n). Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht
  30. Führungsstrukturen im Lichte theoretischer Ansätze
  31. § 257 HGB Aufbewahrung von Unterlagen.
  32. Beerbt der Linkspopulismus die Sozialdemokratie?
  33. Tekstowanie Hegiraskopu Stuarta Moulthropa
  34. Lokale Agenda 21 und die "Eine Welt"
  35. Erst hören, dann sprechen
  36. Nearby rainforest promotes coffee pollination by increasing spatio-temporal stability in bee species richness