Professorship of Sustainability Education and Communication

Organisational unit: Professoship

Organisation profile

The interdisciplinary "Sustainability Education Research Group" (German: Bildung für nachhaltige Entwicklung und Sachunterricht) is responsible for the education of about 400 students in the subject area of Sachunterricht (Primary Social Studies) in the Bachelor of Teaching and Learning and the Master of Elementary Education at Leuphana.

  1. Published

    Wissenschaftsorganisationen als Impulsgeber einer Nachhaltigkeitstransformation

    Nölting, B., Kopfmüller, J., Zimmermann, A. B., Bernert, P., Barth, M., Becker, S., Fischer, D., Molitor, H., Pechlaner, H., Schneider, F., Schweizer, P. J., Stamm, C., Wäger, P. & Wilhelm, R., 05.07.2025, In: GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society. 34, 2, p. 83-87 5 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  2. E-pub ahead of print

    Why context matters: Understanding transdisciplinary research through the lens of nine context factors

    Tolksdorf, F., Jimenez-Aceituno, A., Frölich, N. M., Amoah, N. A. B., Grauer, C., Baird, J., Ballnat, C., Horcea-Milcu, A. I., König, B., Pedersen, R. L., Costa, M. M., Manuel-Navarrete, D., Martin, D. A., McGlynn, B., Mehring, M., Mühlthaler, S., Schneider, F., Singer-Brodowski, M., Vilalba, L., Weiser, A. & Lang, D. J., 12.07.2025, (E-pub ahead of print) In: Innovation - The European Journal of Social Science Research. 37 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  3. Published

    “We are Rosas”: a case study on how identity matters in local food groups

    Pöggel, K. & Fischer, D., 27.11.2023, In: Sustainability: Science, Practice, and Policy. 19, 1, 17 p., 2278244.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  4. Published

    Veränderungen erlebbar machen – Lernen durch gesellschaftliches Engagement

    Halberstadt, J., Fischer, D. & Euler, M., 16.10.2023, Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Hochschule: Wege und Wirkungen am Beispiel der Leuphana Universität Lüneburg. Michelsen, G., Barth, M. & Fischer, D. (eds.). Verlag Babara Budrich, p. 67-80 14 p. (Schriftenreihe "Ökologie und Erziehungswissenschaft" der Kommission Bildung für eine nachhaltige Entwicklung der DGfE).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  5. Published

    Valuing electronic devices? User narratives and their role for durability

    Hipp, T. & Fischer, D., 18.10.2023, Durable Economies: Organizing the Material Foundations of Society. Jaeger-Erben, M., Wiesner, H., Marwede, M. & Hoffmann, F. (eds.). Bielefeld: transcript Verlag, p. 131-157 27 p. (Labor and Organization; vol. 10).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

  6. Published

    Ungleiche Partizipationschancen in heterogenen Lerngruppen: Eine ethnografische Studie in Klassenräten inklusiver Grundschulklassen

    Meyn, J., 2025, Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. 322 p. (Forschung Klinkhardt )

    Research output: Books and anthologiesMonographsResearchpeer-review

  7. Published

    Transdisciplinarity: A productive provocation

    Fischer, D., Schmid, B. & Seidl, I., 20.05.2023, In: GAIA - Ecological Perspectives for Science and Society. 32, 1, p. 77 1 p.

    Research output: Journal contributionsOther (editorial matter etc.)Research

  8. Published

    Student agency in a sustainability-oriented assessment process: exploring expansive learning in student-led rubric co-design

    King, J., Brundiers, K. & Fischer, D., 2024, In: Assessment and Evaluation in Higher Education. 49, 6, p. 851-863 13 p.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  9. Published

    Resümee: Bildung für nachhaltige Entwicklung – Impulse für die Hochschullandschaft

    Fischer, D., Michelsen, G. & Barth, M., 16.10.2023, Bildung für nachhaltige Entwicklung in der Hochschule: Wege und Wirkungen am Beispiel der Leuphana Universität Lüneburg. Michelsen, G., Barth, M. & Fischer, D. (eds.). Leverkusen: Verlag Babara Budrich, p. 183-190 8 p. (Schriftenreihe "Ökologie und Erziehungswissenschaft" der Kommission Bildung für eine nachhaltige Entwicklung der DGfE).

    Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearch

  10. Published

    (Re-)learning time use and perception for sustainable development in schools – Qualitative results from a self-inquiry-based learning intervention

    Frank, P., Grauer, C. & Fischer, D., 11.2025, In: Time & Society. 34, 4, p. 589-626 38 p., 0961463X251343830.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Previous 1 2 Next

Recently viewed

Publications

  1. Mozart Habana 2023: Desde la Perspectiva de una Insider-Outsider
  2. Online-Trainings zur Stressbewältigung - eine neue Chance zur Gesundheitsförderung im Lehrerberuf?
  3. Concentration measurements of biodiesel in engine oil and in diesel fuel
  4. Architekturvermittlung - Chancen und Risiken einer neuen Disziplin
  5. Anforderungen an die Stilllegung und Nachsorge von Deponien im europäischen Kontext
  6. Waldwissen aus Genderperspektive
  7. Ritualisierte Bewegungsexzesse
  8. Schnittstellen-Probleme im Musikunterricht
  9. Ein internetbasiertes Programm zur Prävention von Depression bei Diabetes mellitus Typ 2 Patienten
  10. The Hanging Tree
  11. Vorschläge für einen klimagerechten Ausbau der Photovoltaik und Windenergie
  12. Handel und Verkehr, Mobilität und Konsum
  13. Identifikation kritischer Punkte am Hybridkraftwerk Offshore aus umweltplanerischer Sicht
  14. Benutzung der Marke im Ausland kann Kennzeichnungskraft erhöhen
  15. Symbolische und pikturale Wirksamkeit bei Lévi-Strauss und Lacan
  16. Schiedsrichtertätigkeit im inklusiven Handballsport - Eine Interviewstudie am Beispiel von Freiwurf Hamburg e.V.
  17. Die europäische Union als Innovationsverbund – Innovationsverfassung und rechtliche Innovationen in der EU
  18. Die Kultur der zwanziger Jahre
  19. Postkolonialismus: Ich helfe, du hilfst, ... ihnen wird geholfen
  20. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 680)
  21. VwGO §107 [Entscheidung durch Urteil]
  22. Gesellschaft und Kultur der siebziger Jahre
  23. Effektive CO2-Minderung im Stromsektor: Klima-, Preis- und Beschäftigungseffekte des Klimabeitrags und alternativer Instrumente
  24. Zeit. Von der Urzeit zur Computerzeit / Klaus Mainzer. - 1995
  25. Theoriekonzepte und didaktische Konzeptualisierungen des Verstehens im modernen Konstruktivismus
  26. Societal Culture and Leadership in Germany
  27. Zur Entscheidungsrelevanz und Verlässlichkeit des Corporate Governance Reportings nach § 289a HGB
  28. Kindersport-Sozialbericht des Ruhrgebiets
  29. Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?
  30. Entwicklung eines Nachhaltigkeitskommunikationskonzepts für Unternehmen
  31. Umweltbildung als Innovation
  32. Determinants of Female Employment in Egyptian Firms
  33. Die Bundeswasserstraßen als Energiespeicher
  34. Monetäre Bewertung von Erholungsnutzen und Nutzerkonflikten in stadtnahen Wäldern
  35. Moderne Regelung eines piezohydraulischen vollvariablen Ventilantriebes eines Verbrennungsmotors
  36. Kooperative Qualifizierung von Lehrern und Ausbildern als Beitrag zur Professionalisierung. Ergebnisse einer empirischen Untersuchung im Rahmen des Projektes "XENOS-Mentoren"
  37. Niedrige Testmodellpassung als Resultat mangelnder Auswertungsobjektivität bei der Kodierung landesweiter Vergleichsarbeiten durch Lehrkräfte
  38. Gölge Yazarlık Sözleşmelerinin Geçerliliği ve Akademik Gölge Yazarlığın Cezalandırılabilirliği Üzerine Bir Değerlendirme
  39. Christlicher Glaube in ökumenischer Gemeinschaft von Kirchen und Konfessionen