Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

This study presents an experiment investigating the effects of attentional focus and valence of experience on anticipated emotions and on intentions to drive by car or to use public transportation. Car driving is associated with being detrimental for the environment, whereas using public transportation is assumed to be environmentally beneficial. We regard environmentally friendly behaviour as an instantiation of a problem-focused coping strategy that is triggered by anticipated threat from an environmental stressor and aims at reducing the environmental problem. A discrepancy, however, may exist between the immediate experience of driving a car or using public transport, and the long-term experience of the consequences, that is, a polluted versus a healthy environment. Employing multimedia scenarios, we manipulated participants’ attention to focus either on behaviour (car or public transport) or on the environmental consequences, and induced either a positively or a negatively valenced experience. We measured anticipated emotions and intentions to use the car or public transport, and repeated the measurements
two weeks later. Most important, a focus on consequences turns out to have stronger effects on emotions than a focus on behaviour. Also, intentions to use a car or public transport change when focusing on the future consequences, but not when focusing on the positive or negative circumstances accompanying the behaviours. A mediation analysis shows that while focusing on the
consequences influences both anticipated emotions and behavioural intentions, the effect of focus on behavioural intentions is not mediated by anticipated emotions. Results suggest that emphasizing the long-term consequences of one’s behaviour is a better means of fostering pro-environmental behaviour than emphasizing the experience of the behaviours per se.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPsyecology
Jahrgang6
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)35-72
Anzahl der Seiten38
ISSN2171-1976
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 10.03.2015

    Fachgebiete

  • Wirtschaftspsychologie
  • Anticipated emotions, Attentional focus, Car driving, Environmental behaviour, Environmental risk

DOI

Zuletzt angesehen

Forschende

  1. Ilka Wäsche

Publikationen

  1. Entwicklung eines Nachhaltigkeitskommunikationskonzepts für Unternehmen
  2. Umweltbildung als Innovation
  3. Determinants of Female Employment in Egyptian Firms
  4. Die Bundeswasserstraßen als Energiespeicher
  5. Monetäre Bewertung von Erholungsnutzen und Nutzerkonflikten in stadtnahen Wäldern
  6. Moderne Regelung eines piezohydraulischen vollvariablen Ventilantriebes eines Verbrennungsmotors
  7. Kooperative Qualifizierung von Lehrern und Ausbildern als Beitrag zur Professionalisierung. Ergebnisse einer empirischen Untersuchung im Rahmen des Projektes "XENOS-Mentoren"
  8. Niedrige Testmodellpassung als Resultat mangelnder Auswertungsobjektivität bei der Kodierung landesweiter Vergleichsarbeiten durch Lehrkräfte
  9. Gölge Yazarlık Sözleşmelerinin Geçerliliği ve Akademik Gölge Yazarlığın Cezalandırılabilirliği Üzerine Bir Değerlendirme
  10. Christlicher Glaube in ökumenischer Gemeinschaft von Kirchen und Konfessionen
  11. Retipolides - unusual spiromacrolactones from the mushrooms Retiboletus retipes and R. ornatipes
  12. Health literacy and mental well-being of school staff in times of crisis
  13. Wissen. Wahrheit. Macht. Foucaults "Morphologie des Willens zum Wissen"
  14. Processes of Bildung among socially marginalised young people in Germany
  15. Sustainability conflicts in Coastal India
  16. Belastung von Krankenhausabwasser mit gefährlichen Stoffen im Sinne §7a WHG
  17. Contribution of Pollinator-Mediated Crops to Nutrients in the Human Food Supply
  18. Zur Beurteilung der Gesprächsqualität im telefonischen Verkauf - Zwischenbericht über ein Forschungsprojekt
  19. Banal militarism
  20. Der Beitrag der UN-Dekade 2005-20014 zur Verbreitung und Verankerung der Bildung für nachhaltige Entwicklung
  21. Einigkeit und Recht und Werte
  22. Medienkultur im Wandel
  23. Veränderungspotenziale und Veränderungshindernisse am Beispiel der Gesundheitsförderung im Schulkollegium
  24. Zielfindung und Konzeptionsentwicklung in der Kooperation von Schule und Jugendhilfe
  25. Seidl I. & Zahrnt A.: Postwachstumsgesellschaft. Konzepte für die Zukunft
  26. Beteiligung und Beschwerdeverfahren in der Kinder- und Jugendhilfe
  27. Chemical profiles of body surfaces and nests from six Bornean stingless bee species
  28. Corporate Volunteering in Germany
  29. Symbolische Bedeutungsansprüche der Kulturen
  30. Medienmanagement als Personal- und Organisationsmanagement
  31. Neue Perspektiven für die waldbezogene Bildungsarbeit
  32. Funktionsbedingungen der neuen Beschäftigungsverhältnisse - eine verhaltenswissenschaftliche Analyse?
  33. Die Musikkultur der siebziger Jahre
  34. China in Africa
  35. »Lutherus gibt gut Teutsch« – der Streit um Renatus Kortums Hiob-Kommentar von 1708 als Modell für die dynamische Relationalität von Pietismus, Orthodoxie und Aufklärung
  36. „… und er würfelt doch!“ Bemerkungen zum Zufall in Gottes Handeln und Sein
  37. Kaufrecht und Werkvertragsrecht – ein systematischer Vergleich (Teil 1)
  38. Politikdidaktische Hermeneutik als Instrument der qualitativen Unterrichtsforschung