Empirical Research on Language and Education (ERLE)
Organisational unit: Institute
Organisation profile
The newly founded research centre “Empirical Research on Language and Education (ERLE)”, offers an innovative research environment for interdisciplinary exchange on research in the field of language and education. ERLE focusses on basic research in the area of language and education in school- and teaching-related contexts with a particular emphasis on the question how students’ learning is affected by language factors. Within this framework, professors, post-docs, and doctoral candidates at the Leuphana University Lueneburg pursue the development and conceptualization of a structured empirical research programme in this research area.
- 2023
- Published
Wer ist leistungsstark? Operationalisierung von Leistungsstärke in der empirischen Bildungsforschung seit dem Jahr 2000
Neuendorf, C., Jansen, M., Kuhl, P. & Vock, M., 01.01.2023, In: Zeitschrift fur Padagogische Psychologie. 37, 1-2, 19 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- 2022
- Published
Language Demands of the Labour Market: A Predictor of Students’ Investments into Multilingual Skills?
Brandt, H. & Lagemann, M., 15.11.2022, Language Development in Diverse Settings : Interdisziplinäre Ergebnisse aus dem Projekt "Mehrsprachigkeitsentwicklung im Zeitverlauf“ (MEZ). Brandt, H., Krause, M. & Usanova, I. (eds.). Springer Fachmedien Wiesbaden, p. 133-165 33 p. (Edition ZfE; vol. 11).Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research › peer-review
- Published
Lesestrategien zur Unterstützung des Verstehens von Textaufgaben. Vermittlung und Routinen im Mathematikunterricht aus Sicht von Lehrkräften und Lernenden
Schmitz, A. & Karstens, F., 01.10.2022, In: Journal fur Mathematik-Didaktik. 43, 2, p. 255-279 25 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Rechtschreiblernen in der Sekundarstufe I
Weinhold, S. & Jagemann, S., 10.2022, Handbuch kompetenzorientierter Deutschunterricht. Gailberger, S. & Wietzke, F. (eds.). 2. vollständig überarbeitete und aktualisierte ed. Weinheim: Julius Beltz Verlag, p. 243-276 34 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research
- Published
Using heuristic worked examples to promote solving of reality‑based tasks in mathematics in lower secondary school
Hänze, M. & Leiss, D., 01.08.2022, In: Instructional Science. 50, 4, p. 529 - 549 21 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Relationships between language-related variations in text tasks, reading comprehension, and students’ motivation and emotions: A systematic review
Wirth, L., Kuhl, P. & Ehmke, T., 30.06.2022, In: Journal of Language and Education. 8, 2, p. 179 - 191 13 p.Research output: Journal contributions › Scientific review articles › Research
- Published
"Now I like it". A Typology of Acceptance and Use of Documentation Apps in Preschools
Schoenborn, H. & Kuhl, P., 01.04.2022, In: Frühe Bildung. 11, 2, p. 61-66 6 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Syntaxbasierte Großschreibung von Anfang an?! Ergebnisse eines institutionenübergreifenden fachdidaktischen Forschungs- und Entwicklungsprojekts
Weinhold, S., Bormann, F., Fischer, J., Hase, A. K., Junge, N. & Waschewski, T., 18.03.2022, Orthographieerwerb im Übergang: Perspektiven auf das Rechtschreiben zwischen Primar- und Sekundarstufe. Hlebec, H. & Sahel, S. (eds.). Berlin: Erich Schmidt Verlag, p. 197-224 28 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research
- Published
Different complex word problems require different combinations of cognitive skills
Strohmaier, A. R., Reinhold, F., Hofer, S., Berkowitz, M., Vogel-Heuser, B. & Reiss, K., 01.01.2022, In: Educational Studies in Mathematics. 109, 1, p. 89-114 26 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Accepted/In press
Analyse von Lernmaterialien zum „Satz des Pythagoras“ für einen inklusiven Matehmatikunterricht in der Sek I
Renftel, K., Töllner, F., Besser, M. & Kuhl, P., 2022, (Accepted/In press) Beiträge zum Mathematikunterricht. Münster: WTM - Verlag für wissenschaftliche Texte und MedienResearch output: Contributions to collected editions/works › Published abstract in conference proceedings › Research