Emotion regulation mediates the effect of childhood trauma on depression

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Background Childhood trauma increases the risks of both depression and dysfunctional emotion regulation, which is a factor that has been strongly linked to depression. Because of these demonstrated relationships, it can be hypothesized that dysfunctional emotion regulation is a mediator of the association between childhood trauma and depression. Methods To test this hypothesis, we assessed the indirect effect of emotion regulation (Emotion Regulation Skills Questionnaire) on the relationship between childhood trauma (Childhood Trauma Questionnaire) and depression severity (24-item Hamilton Rating Scale for Depression) as well as depression lifetime persistency (i.e., lifetime percentage spent in major depressive episodes; assessed via SCID and Life Chart Interviews) in 269 patients with major depressive disorder (MDD). Results Bootstrapping-enhanced mediation analyses indicated that deficits in general emotion regulation mediated the association of childhood trauma to both depression severity and depression lifetime persistency. Further exploratory analyses indicated that specific emotion regulation skills (such as the ability to mindfully observe, accept, and tolerate undesired emotions or the willingness to voluntarily confront situations that prompt negative emotions in order to attain personally relevant goals) significantly mediated the association between childhood trauma and depression severity. Willingness to confront was a mediator for both depression outcomes (depression severity and lifetime persistency). Limitations The employed mediation analyses are cross-sectional in nature, which limits any firm conclusions regarding causality. Conclusions The findings support the assumption that a sophisticated emotion regulation may help prevent the onset or unfavorable course of depression in individuals who have experienced childhood trauma.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftJournal of Affective Disorders
Jahrgang198
Seiten (von - bis)189-197
Anzahl der Seiten9
ISSN0165-0327
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.07.2016

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Schulleitungen in Deutschland
  2. Dekarbonisiert, digital und demokratisch
  3. Enthusiasm as Affective Labour
  4. Fehler beim schätzen
  5. § 285 Herausgabe des Ersatzes
  6. Inhalte der Umweltverträglichkeitsuntersuchung bei Offshore Windparks
  7. Mehr oder weniger neues Licht
  8. Prädiktoren des Kompetenzzuwachses im Bereich Deutsch als Zweitsprache bei Lehramtsstudierenden
  9. Anmerkung zu OLG Stuttgart, Beschluss vom 12.02.2008 - 2 Ws 328/07, Urheberrecht und Internet
  10. Homogene und heterogene Teilnahmeeffekte des Hamburger Kombilohnmodells
  11. Arbeitsmarkt und Silver Workers
  12. Lernorientierung und Autonomie: Unterrichten von den Lernenden aus - spielend möglich?
  13. Rezension zu: Otto, Hans-Uwe / Polutta, Andreas / Ziegler, Holger (Hg.): Evidence-based Practice – Modernising the Knowledge Base of Social Work?. Opladen: Barbara Budrich 2009
  14. Laypeople in Law
  15. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  16. Motive für die Wahl des Studiengangs Wirtschaftspädagogik
  17. Ana Ofak/Philipp v. Hilgers (Hg.): Rekursionen. Von Faltungen des Wissens
  18. Sind 250 Jahre Entrepreneurshipforschung schon genug?
  19. The roles of artists in the emergence of creative sustainable cities
  20. Qualitätsmanagement und Evaluation
  21. An empirical study of economic and voluntary work of retired staff
  22. Erteilung des Prüfungsauftrags und Überwachung des Abschlussprüfers durch den Prüfungsausschuss – vorbereitende oder ersetzende Tätigkeit?
  23. Vorhang auf !
  24. Gesundheit spielend fördern.
  25. Handlungsregulation bei der Steuerung chaotischer Systeme