Nachhaltigkeit in Bildungsinstitutionen in Schleswig-Holstein (NaBiSch): Recherche, Entwicklung eines Bildungskonzepts, Begleitung einer Zielgruppe und Evaluation

Project: Transfer (R&D project)

Project participants

Description

Ziel:
Mit dem Projekt sollte die Implementierung der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung (BNE) in der vorschulischen Bildung vorangebracht werden, und es bildete damit einen Baustein für das vom Ministerium für Umwelt, Naturschutz und Landwirtschaft des Landes Schleswig-Holstein zu erstellende Konzept zur BNE in Schleswig-Holstein.

Problematiken:
Die Implementierung der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung (BNE) ist in den letzten Jahren in Deutschland vor allem im schulischen Bereich vorangeschritten, wozu wesentlich das BLK-Programm „21“ beigetragen hat. Der Elementarbereich wurde dagegen bisher vernachlässigt; es hat nur wenige Modellprojekte zur Integration der BNE in diesen Bildungsbereich gegeben.

Kurzbeschreibung:
Das Projekt bestand aus folgenden Aktivitäten:
- Erarbeitung praxisrelevanter Bildungsangebote zur Bildung für nachhaltige Entwicklung für MultiplikatorInnen (ErzieherInnen in Kindertagesstätten, UmweltpädagogInnen und Eine Welt-MultiplikatorInnen, JugendbildungsreferentInnen)
- modellhafte Durchführung eines Fortbildungsseminars zur Bildung für nachhaltige Entwicklung mit ErzieherInnen, LeiterInnen von Kindertageseinrichtungen und LehrerInnen an Fachschulen für Sozialpädagogik
- Evaluation dieses Modellseminars

Wesentliche Inhalte des Fortbildungsseminars waren folgende:
- Das Leitbild der Nachhaltigkeit und das Konzept der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung,
- Reflektion des Naturbegriffs
- Gender
- Konsum
- Grundlagen zum organisationalen Wandel von Bildungseinrichtungen
- Kooperation im Rahmen der Lokalen Agenda 21
StatusFinished
Period01.12.0331.12.04

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. Opportunities and limits to ecosystem services governance in developing countries and indigenous territories: The case of water supply in Southern Chile
  2. Christoph Baumgartner and Dietmar Mieth (ed.), Patente am Leben? Ethische, Rechtliche und Politische Aspekte der Biopatentierung. Mentis Verlag, Paderborn, 2003
  3. Literatur und Gefühl. Rezension von Emotion in Texts for Children and Young Adults. Moving Stories, ed. Karen Coats and Gretchen Papazian (Benjamins 2023).
  4. A Configurational Approach to Investigating the Relationship Between Organizational Culture and Organizational Effectiveness Using Fuzzy-Set Analysis
  5. Learning processes for interpersonal competence development in project-based sustainability courses – insights from a comparative international study
  6. Investigations on the tensile deformation of pure Mg and Mg–15Gd alloy by in-situ X-ray synchrotron radiation and visco-plastic self-consistent modeling
  7. Implementation of the location-based Game Application Nebolus to promote Health Literacy in the Community Environment. Results of a qualitative Study
  8. Well done (for someone of your gender)! Experimental evidence of teachers’ stereotype-based shifting standards for test grading and elaborated feedback
  9. Influence of maximal strength performance in front squat and deadlift on linear sprint and jump performance in male youth elite basketball players
  10. 'Eine grobe tafel in holz geschnitten. Goethes 'erklärung eines alten holzschnittes vorstellend hans sachsens poetische sendung als ekphrasis gelesen
  11. Montesano Montessori, Nicolina, Michael Farrelly, und Jane Mulderrig (eds.) (2019): Critical Policy Discourse Analysis. Advances in Critical Policy Studies
  12. Überprüfung eines Kompetenzmodells und Messinstruments zur Strukturierung allgemeiner pädagogischer Kompetenz in der universitären Lehrerbildung
  13. Sensitive, simultaneous determination of P, S, Cl, Br and I containing pesticides in environmental samples by GC hyphenated with collision-cell ICP-MS
  14. Optimization Analysis for an Uncovered Wagon Transportation with an Interactive Animated Simulation-Based Platform for Multidisciplinary Learning
  15. Effects of different video- or text-based reflection stimuli on pre-service teachers’ emotions, immersion, cognitive load and knowledge-based reasoning
  16. International vergleichende Kinder- und Jugendhilfesystemforschung: Entwurf einer Gegenstandstheorie komparativer Kinder- und Jugendhilfeforschung
  17. Phasen- und institutionenübergreifend studieren – Konzeption und Evaluation eines Seminars zur Förderung schriftsystematischer Professionalität
  18. Labor market adjustments after a large import shock: Evidence from the German clothing industry and the WTO Agreement on Textiles and Clothing
  19. Interspecific and intraspecific variation in specific root length drives aboveground biodiversity effects in young experimental forest stands
  20. Entwicklung von Modellierungsaufgaben unter Rückgriff auf das Webportal „MathCityMap“ in einem fachdidaktischen Seminar für Lehramtsstudierende
  21. Conception and analysis of Cascaded Dual Kalman Filters as virtual sensors for mastication activity of stomatognathic craniomandibular system
  22. Rezension »Clayton Childress, Under the Cover. The Creation, Production, and Reception of a Novel. Princeton: Princeton University Press 2017, 320 S«
  23. Ensuring the Long-Term Provision of Heathland Ecosystem Services—The Importance of a Functional Perspective in Management Decision Frameworks
  24. Die Krise in der Krise. Sozial-ökologische Perspektiven auf Zuschreibungen, Bestätigungen und Verluste des ‚Reproduktiven’ in Zeiten von ‚Corona’
  25. Demarcating transdisciplinary research in sustainability science—Five clusters of research modes based on evidence from 59 research projects
  26. Taxonomic revision of the African and Southwest Asian species of Platyderus Stephens, subg. Eremoderus Jeanne (Coleoptera, Carabidae, Sphodrini)
  27. Extension of Biodiesel Aging Mechanism–the Role and Influence of Methyl Oleate and the Contribution of Alcohols Through the Use of Solketal
  28. Wirkung verschiedener Managementverfahren auf den N- und P-Haushalt von Heideökosystemen und die Ernährungssituation von Calluna vulgaris
  29. Vom schwierigen Vergnügen, sich in der wissenschaftlichen Lehrerbildung zwischen verschiedenen Welten des Denkens und Handelns zu bewegen
  30. Performance-oriented measurement of teachers’ competence in linguistically responsive teaching, relevant learning opportunities and beliefs
  31. Growth of mussels Mytilus edulis at algal (Rhodomonas salina) concentrations below and above saturation levels for reduced filtration rate
  32. Angelika Ebbinghaus/Max Henninger/Marcel van der Linden, 1968 - Ein Blick auf die Protestbewegungen 40 Jahre danach aus globaler Perspektive
  33. Which children can find a way through a strange town using a streetmap?-results of an empirical study on children's orientation competence
  34. Relationale Sozialtheorie und die Materialität des Sozialen 'Kontaktmedien' als Vermittlungsinstanz zwischen Infrastruktur und Lebenswelt
  35. Organizational Health Competence, Prevention Will and workplace Health Promotion in Hospitals, Care Facilities and Integration Assistance
  36. Initial fate assessment of teratogenic drug trimipramine and its photo-transformation products - Role of pH, concentration and temperature
  37. Constructs for Assessing Integrated Reports-Testing the Predictive Validity of a Taxonomy for Organization Size, Industry, and Performance
  38. Aquatic habitat use by amphibians with specific reference to Rana temporaria at high elevations (Retezat Mountains National Park, Romania)
  39. [Review] Tracy McDonald e Daniel Vandersommers (a cura di), Zoo Studies. A New Humanities, Montreal, McGill¿Queen¿s University Press, 2019, 345 pp.
  40. Lost in translation? Tanzanian students’ views on sustainability and language, and the implications for the pledge to leave no one behind
  41. Internationalisierung von kleinen und mittelständischen Unternehmen (KMU) – Herausforderungen für das mittelständische Personalmanagement
  42. Eva-Prim - Evaluation im Primarbereich: Sprachförderung in alltäglichen und fachlichen Kontexten im Rahmen der Bund-Länder-Initiative BiSS.
  43. Die Notwendigkeit der Verhandlung widersprüchlicher Anforderungen an das Lehren von Chemie an einer inklusiven Schule – Eine Fallstudie