Freude am Sportunterricht: Welche Rolle spielen sportartspezifische Selbstkonzepte und die wahrgenommene Lehrerfürsorglichkeit von Schülerinnen und Schülern?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

The aim of the present study was to conceptualize five sport-specific self-concepts (football, basketball, gymnastics, athletics, swimming) by using factor analysis and assess the relations between joy of physical education, these five sports-specific self-concepts and perceived teacher care among 239 students (45.2 % girls) from 3rd to 5th grades. Both exploratory and confirmatory factor analyses showed that the five sports-specific self-concepts are clearly separable from each other. Joy of physical education was positively related to almost all self-concept facets and perceived teacher care. A multilevel regression model indicated that when controlling for gender and age, self-concepts of football and swimming as well as teacher care affected joy of physical education. Elementary school children reported more joy of physical education than secondary school students who perceived a higher teacher care than elementary school children. Boys stated higher self-concepts of football and basketball than girls, while girls demonstrated higher self-concepts of gymnastics than boys.

Translated title of the contributionJoy of physical education: What role do sport-specific self-concepts and perceived teacher care of students play for joy of physical education in students?
Original languageGerman
JournalZeitschrift für pädagogische Psychologie
Volume32
Issue number1-2
Pages (from-to)117-132
Number of pages16
ISSN1010-0652
DOIs
Publication statusPublished - 01.04.2018

Recently viewed

Activities

  1. Zurück zum Nationalstaat – die EU in der Krise? Die Bewertung der EU und Zustimmung zu weiteren Integrationsbemühungen vonseiten europäischer Bürger
  2. 17. Nachwuchsworkshop der DGPs-Fachgruppe Arbeits-, Organisations- und Wirtschaftspsychologie 2021
  3. Perspectives on the Concept of Fashion in Romanticism
  4. 8th International Conference on Intercultural Pragmatics & Communication - INPRA 2018 (Veranstaltung)
  5. Bestimmung des subjektiven Risikoschwellenwertes von Time Headways mittels des Grenzverfahrens der Psychophysik
  6. Risky Driving Behavior of Novice and Young Drivers in Different Affective States
  7. Ergebnisse der Modellversuchsforschung zur Didaktik der Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung (BBNE)
  8. Jornadas de Salidas Profesionales de la Diplomatura de Turismo - 2007
  9. Das Verstehen von Unterrichtstexten unterstützen. Die Wirkung von globaler Kohäsion auf das Textverständnis von Schülerinnen und Schülern
  10. Storytelling und Nachhaltigkeit: Gut erzählt = überzeugt?
  11. 41. Jahrestagung der Gesellschaft für Ökologie - GfÖ 2011
  12. Videobasierte Lerngelegenheiten zum Umgang mit Heterogenität und Inklusion
  13. Employment among elderly people - strategies and barriers
  14. Conference of the Association for Arts Management on Cultural Leadership & Innovation - CfP 2018
  15. "Ey Alter, ich bin da n'bisschen blackout": Die Entstehung des Neuen im Sprechen Jugendlicher
  16. Theologie und Literatur im Gespräch
  17. Arbeitskreis Musikpädagogische Forschung e.V. (Externe Organisation)
  18. Deutsche Gesellschaft für Soziologie (Externe Organisation)
  19. Englisches und Romanisches Seminar der Leibniz Universität Hannover. Doktorandenkolloquium der Fremdsprachendidaktik