Studienwahlmotive von Bewerberinnen und Bewerbern auf ein Lehramtsstudium und auf andere Studiengänge: Studiengangübergreifende Vergleiche und Profilanalysen

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In recent years, research projects have increasingly focused on the study choice motives of student teachers which have proven to be an important predictor of academic success and the development of professional competencies. In particular, the expectancy-value theory of motivation has proven to be a suitable theoretical basis for the classification and operationalisation of various motives for choosing a study programme. In addition, the examination of motivational profiles and comparisons of different teacher training programmes and different countries, contribute to a better understanding of study choices. However, comparisons that go beyond teacher training programmes and measure study choice motives with reliable questionnaire scales are hardly to be found. Therefore, for the present paper, a questionnaire for a cross-degree survey of study choice motives was developed by adapting existing instruments and completed by 690 applicants of a total of 13 different study programmes. Results show that the six motives for choosing a study programme - perceived subject specific ability, subject-specific interest, professional interest, social value of the study programme, personal utility, and low difficulty of the study programme - can also be reliably (Cronbach's α >.69) measured across study programmes and that applicants for different study programmes differ significantly in these motives (p ≤ 0.003). In particular, it was found that subject-specific interest as a study choice motive is lower among applicants for teacher training programmes than in other study programme groups (Cohen's d = -0.45), and that all other surveyed motives for choosing a study programme are highest among applicants for teacher training programmes - with large effects for professional interest (d = 1.39) and personal utility (d = 1.07), and medium effects for perceived subject-specific ability (d = 0.56) and the social value of the study programme (d = 0.47). A person-centred analysis of study choice motives via motive profiles also illustrates that the interplay of different (not only subject-related) study choice motives is particularly relevant to the decision to study for a teaching profession, whereas in some programmes that are not specific to teaching professions, particular subject interests predominate. The results are discussed with regard to previous research results and their possible relevance for the practical design of university courses.

Translated title of the contributionStudy choice motives of applicants for a teacher training programme and for other study programmes - Comparisons across study programmes and profile analyses
Original languageGerman
JournalZeitschrift für pädagogische Psychologie
Volume37
Issue number4
Pages (from-to)305-321
Number of pages17
ISSN1010-0652
DOIs
Publication statusPublished - 01.08.2023

Bibliographical note

Open Access-Förderung durch Leuphana Universität

© 2021The Author(s)

Recently viewed

Publications

  1. Industrialisierung des Kreditwesens
  2. Unterstützung und Betreuung von türkischsprachigen Familien mit behinderten Angehörigen
  3. Stadt als Möglichkeitsraum – Möglichkeitsräume in der Stadt
  4. Testitems zur qualitativen Untersuchung der Ressourcen von Physiklehrkräften beim Bewerten schriftlicher Schülerleistungen in Physik
  5. Gezähmtes Naturkind und dankbarer Sklave. Figurenstereotypen in den Harry Potter-Romanen.
  6. Abfallvermeidung
  7. Unter dem Blick bildlicher Medien
  8. Keine vergaberechtsfreie Zusammenarbeit zwischen öffentlichen Auftraggebern bei bloßer Leistung gegen Kostenerstattung
  9. Die deutsche Energiepolitik braucht eine Trendwende
  10. Arbeitszufriedenheit und Flexibilität
  11. § 57 Anforderungen an Entsorgungsfachbetriebe, technische Überwachungsorganisationen und Entsorgergemeinschaften
  12. Internationale Besteuerung von mittelständischen Unternehmen in der Rechtsform von Personengesellschaften
  13. Eigentumsschutz für Gewerbebetriebe als Begrenzung umweltrechtlicher Standardverschärfungen?
  14. Gender als didaktisches Prinzip
  15. Rahmenbedingungen an Hamburger Grundschulen im nationalen und internationalen Vergleich
  16. Ökologie
  17. Museum als Marke
  18. Der Bildungsbürger und seine Musik
  19. Die Entwicklung der Kirchen in Niedersachsen seit 1945 aus historischer und theologischer Sicht.
  20. BGH, Urteil vom 17.04.2012 – X ZR 76/11 (Zur Unwirksamkeit eines Abtretungsverbots in Reisevertrags-AGB und zum Reisemangel und Schadensersatz bei vertragswidriger Verlegung des Rückfluges)
  21. Elections and Electoral Systems in Asia. South East Asia, East Asia and the South Pacific
  22. Entwicklungen und Einführung eines E-Health Portals im Rahmen des IMAGE-Projekts - Typ 2 Diabetes-Prävention in Europa.
  23. Antiandrogens or estradiol treatments or both during hormone replacement therapy in transitioning transgender women
  24. Die Biologie des Lebenslaufs und die soziale Prägung der menschlichen Natur
  25. Jens Balzer u. Lambert Wiesing: Outcault. Die Erfindung des Comic. Bochum, Essen (Ch. A. Bachmann) 2010 (=yellow. schriften zur comicforschung Bd. 3)