Studienwahlmotive von Bewerberinnen und Bewerbern auf ein Lehramtsstudium und auf andere Studiengänge: Studiengangübergreifende Vergleiche und Profilanalysen

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

In recent years, research projects have increasingly focused on the study choice motives of student teachers which have proven to be an important predictor of academic success and the development of professional competencies. In particular, the expectancy-value theory of motivation has proven to be a suitable theoretical basis for the classification and operationalisation of various motives for choosing a study programme. In addition, the examination of motivational profiles and comparisons of different teacher training programmes and different countries, contribute to a better understanding of study choices. However, comparisons that go beyond teacher training programmes and measure study choice motives with reliable questionnaire scales are hardly to be found. Therefore, for the present paper, a questionnaire for a cross-degree survey of study choice motives was developed by adapting existing instruments and completed by 690 applicants of a total of 13 different study programmes. Results show that the six motives for choosing a study programme - perceived subject specific ability, subject-specific interest, professional interest, social value of the study programme, personal utility, and low difficulty of the study programme - can also be reliably (Cronbach's α >.69) measured across study programmes and that applicants for different study programmes differ significantly in these motives (p ≤ 0.003). In particular, it was found that subject-specific interest as a study choice motive is lower among applicants for teacher training programmes than in other study programme groups (Cohen's d = -0.45), and that all other surveyed motives for choosing a study programme are highest among applicants for teacher training programmes - with large effects for professional interest (d = 1.39) and personal utility (d = 1.07), and medium effects for perceived subject-specific ability (d = 0.56) and the social value of the study programme (d = 0.47). A person-centred analysis of study choice motives via motive profiles also illustrates that the interplay of different (not only subject-related) study choice motives is particularly relevant to the decision to study for a teaching profession, whereas in some programmes that are not specific to teaching professions, particular subject interests predominate. The results are discussed with regard to previous research results and their possible relevance for the practical design of university courses.

Translated title of the contributionStudy choice motives of applicants for a teacher training programme and for other study programmes - Comparisons across study programmes and profile analyses
Original languageGerman
JournalZeitschrift für pädagogische Psychologie
Volume37
Issue number4
Pages (from-to)305-321
Number of pages17
ISSN1010-0652
DOIs
Publication statusPublished - 01.08.2023

Bibliographical note

Open Access-Förderung durch Leuphana Universität

© 2021The Author(s)

Recently viewed

Publications

  1. Akademische Ausbildung von Fachkräften für das Personalmanagement
  2. Musikalische Figuren als Selbstbeschreibungen im späten Kindesalter
  3. Linguistische Grundlagen für den Sprachunterricht
  4. Die Einzeller und die Lust
  5. Connections, Seilschaften und Verbindungen
  6. Ein Buch über Steine
  7. Hommage an die unbekannten Betrachter*innen
  8. Perspektivenwechsel angesagt. Zur Neuentdeckung des Waldes in der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  9. Kollaborative Kurzfilmproduktion als innovativer Ansatz in der Hochschulbildung für nachhaltige Entwicklung an der Leuphana Universität Lüneburg
  10. Einige Erfolgsfaktoren für gesundheitsfördernde Schulentwicklungsprozesse
  11. Störung des Bauablaufes, Versicherungen im Bauwesen
  12. Kreativität und Entrepreneurship
  13. Schülervorstellungen
  14. Von Geschlechterverhältnissen und Maispflanzen
  15. Corona, Biopolitik und Rassismus
  16. Sustainable Pharmacy
  17. Die Betreiberproblematik bei der bauplanungsrechtliche Zulassung des Betriebs von Biogasanlagen im Außenbereich unter besonderer Berücksichtigung der niedersächsischen Rechtslage
  18. Nachhaltige Chemie - das künftige Leitbild
  19. Geschlechtersensibler Schulsport
  20. Political Parties in Africa
  21. Sprünge durch den Spiegel, blaue Füchse und vernebelte Menschen. Realitätsentgrenzende Phantastik in den Romanen von Annika Scheffel
  22. Bericht zum 8. Sportspiel-Symposium der Deutschen Vereinigung für Sportwissenschaft in Weingarten
  23. Fußballturniere in der Grundschule
  24. Arbeitsraum für Erzieherinnen: Kindergarten, Kindertagesstätte, Kinderkrippe, Kinderladen.
  25. Death Valley ‘69, Nymphomania, Rat Trap, Baby Doll, Submit To Me Now, Simonland, Horoscope, Go to Hell, The Bogus Man (Einträge zu ausgestellten Filmen)
  26. Klimafolgen „Vor Ort“ und Anpassungsoptionen im Kontext schulischer Bildung
  27. Aufgabenkultur im Unterricht
  28. Auswirkungen der Digitalisierung auf die Geschäftsmodelle der Finanzindustrie
  29. German climate and energy legislation
  30. Ein digitales Werkarchiv der Kunst Anna Oppermanns
  31. Hygieneanforderungen für handwerklich strukturierte Schlachtbetriebe
  32. Internationales und Europäisches Finanzmarktrecht
  33. Das Streben nach Bankenunabhängigkeit als Motivation im Markt für Mittelstandsanleihen.
  34. Aufgabenkultur im Unterricht