Effects of introspective vs. extraspective instruction in scaling of hedonic properties of flavouring ingredients by Chinese and German subjects

Research output: Contributions to collected editions/worksArticle in conference proceedingsResearch

Authors

In order to evaluate the frequency of use and the like/dislike of flavouring ingredients, questionnaires were distributed via Internet to Chinese and German respondents. The respondents were asked to indicate to each of 58 different flavouring ingredients how often they eat it and in a second round how well it tastes. The questionnaires were given with either one out of 2 different instructions with wordings as to induce either an introspective or an “extraspective†attitude. Wordings facilitating an introspective attitude result in significantly increased response times as well as significant correlations between the judgements on the frequency of use and both the response time on frequency judgements and response time on hedonic evaluations, whereas significant correlations between these variables were not found in subjects who received a wording facilitating an extraspective attitude. The correlation between frequency of use and hedonic evaluation is notable higher in subjects who received extraspective wordings.
Original languageEnglish
Title of host publicationFechner Day 2007 : Proceedings of the 23rd Annual Meeting of the International Society for Psychophysics
EditorsS. Mori, T. Miyoka, W. Wong
Number of pages4
PublisherKijima Printing
Publication date2007
Pages403-406
Publication statusPublished - 2007
EventAnnual Meeting of the International Society for Psychophysics - ISP 2007 - Tokyo, Japan
Duration: 20.10.200723.10.2007
Conference number: 23

Recently viewed

Activities

  1. Raumvorstellung(en) in schriftlichen und realraumbasierten Settings - Ergebnisse einer quantitativen Studie mit Grundschulkindern der vierten Klasse
  2. Educating through pricing? Linking Sustainable Products' availability and pricing in schools and the development of sustainable consumer competence
  3. Die Einstellungen, Überzeugungen und Reflexionskompetenz von angehenden Englischlehrkräften: Eine Lerngelegenheit zum inklusiven Englischunterricht
  4. Wissenstransfer interdisziplinär – Netzwerkarbeit in der inklusionsorientierten Lehrer_innenbildung. Betrachtungen am Beispiel des Projektes DoProfil
  5. Eemian and early weichselian vegetation and uranium/thorium and thermoluminescence age determinations from sections in Northeast Lower-Saxony, Germany
  6. Contrasting pragmatic choices in responding to thanks in Ireland, England and Canada (New Apporaches to Irish English (Corpus) Pragmatics - 2019, Dortmund)
  7. North America's Pacific coastal rainforest under climate change: Deriving recommendations for conservation management from spatial modeling approaches
  8. Transdisziplinäre Entwicklungsteams in der LehrerInnenbildung - Verbindung von Akteuren aus dem Kontext (schul-)pädagogischer und hochschulischer Bedingungen
  9. Linguistically Responsive Teaching in Teacher Education – Innovative Approaches to Analyzing and Improving Pre-service Teachers’ Beliefs about Multilingualism
  10. 'Nationale Kinder- und Jugendliteratur im Prozess der Modernisierung und Internationalisierung - am Beispiel der Bundesrepublik Deutschland und der Türkei' 1995
  11. NEPS. Wissenschaftliche Begutachtung mathematischer Testaufgaben für Schülerinnen und Schüler im Rahmen des BMBF-Forschungsprojekts NEPS: Nationales Bildungspanel.
  12. Nachhaltigen Konsum fördern in Bildungseinrichtungen: Jugendmilieus, transdisziplinäre Interventionsentwicklung und die Veränderung (hoch)schulischer Konsumkultur
  13. Feedback im Kontext digitaler Medien – Über die Wirksamkeit einer Lehr-Lern-Plattform in Einzellernsettings sowie dessen Nutzung und Wahrnehmung durch Schüler*innen
  14. Policy Paper 2011 „Integration in Baden-Württemberg –Gemeinsam mit den Eltern für neue Bildungschancen“ in Trägerschaft des Vereins Netzwerke für Bildungspartner e.V.

Publications

  1. Mythos Afrikasöldner. Modernisierung, mann-männliches Begehren und männliche Subjektbildung in der deutschsprachigen Literatur des 20. Jahrhunderts
  2. Digitized planning processes in the revitalization of buildings by an interdisciplinary project study empirical work with students in argentina
  3. Universal screening for latent and active tuberculosis (TB) in asylum seeking children, Bochum and hamburg, Germany, September 2015 to November 2016
  4. Determinants and consequences of corporate social responsibility decoupling—Status quo and limitations of recent empirical quantitative research
  5. Translating interventions to improve competence, motivation, and support of heating professionals to increase energy efficiency in Swiss buildings
  6. Führt die Neuordnung der Berufsaufsicht und externen Qualitätskontrolle der Wirtschaftsprüfer nach dem APAReG zu einer erhöhten Prüfungsqualität?
  7. Wyzwania edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju w konflikcie między praktycznością warunkami strukturalnymi a transferem konceptualnej kompleksowości
  8. Temperature and palaeolake evolution during a Middle Pleistocene interglacial–glacial transition at the Palaeolithic locality of Schöningen, Germany
  9. Learning processes for interpersonal competence development in project-based sustainability courses – insights from a comparative international study
  10. Abbauverhalten von klinikspezifischen Abwasserinhaltsstoffen und deren Beeinflussung des Bakterienwachstums im Closed-Bottle-Test: Desinfektionsmittel.
  11. Policy as normative influence? On the relationship between parental leave policy and social norms in gender division of childcare across 48 countries
  12. Netzwerkbasierte Betrachtung von ko-konstruktiven Interaktionsprozessen im Unterricht – Ein Ansatz zur Beschreibung und Analyse von Angebot und Nutzung
  13. Inklusionsorientierte Lehrkräftebildung an der Leuphana Universität Lüneburg - Entwicklung und Implementation von Basisqualifikation und Profilstudium
  14. Climate reporting quality following the recommendations of the task force on climate-related financial disclosures: A Focus on the German capital market
  15. A cross-sectional study of university students' pocket money variance and its relationship with digital health literacy and subjective well-being in Ghana
  16. B7-H1 restricts neuroantigen-specific T cell responses and confines inflammatory CNS damage: implications for the lesion pathogenesis of multiple sclerosis.
  17. Kinder, Küche, Krise der Reproduktion. Ein Mailwechsel über Konstellationen von Sorge-, Lohn- und Schreibarbeit in Romanen von Caroline Muhr bis Anke Stelling
  18. Impacts of offshore wind farms on sediment structure and the water column during construction, and changes in bottom topography during the operation phase
  19. §1 Einführung: Das Verwaltungsrecht der Europäischen Union als Gegenstand rechtswissenschaftlicher Forschung - Entwicklungslinien, Prinzipien und Perspektiven
  20. Development of a cell culture system for studying effects of native and photochemically transformed gaseous compounds using an air/liquid culture technique
  21. Simultaneous Determination of 11 Sulfonamides by HPLC–UV and Application for Fast Screening of Their Aerobic Elimination and Biodegradation in a Simple Test
  22. Function-, incentive- and expense-related compensation of supervisory boards and audit committees - Empirical Evidence in the German DAX 30, MDAX, SDAX and TecDAX
  23. The role of expert feedback in the development of pre-service teachers’ professional vision of classroom management in an online blended learning environment
  24. Bildungsbiographische Aspekte von Qualifikationsaneignungen und -verwendungen im Erwerbsleben von Frauen im Berufsbereich personenbezogener Dienstleistungen
  25. A strategy for an initial assessment of the ecotoxicological effects of transformation products of pesticides in aquatic systems following a tiered approach
  26. Single mothers figuring out their future family life – understanding family development after separation and divorce drawing upon the concept of configuration
  27. The right to liberty and security according to article 5 of the European Convention on Human Rights and facing threats to public safety and national security
  28. Marcel Bois / Bernadette Reinhold (Hgg.): Margarete Schütte-Lihotzky. Architektur. Politik. Geschlecht. Neue Perspektiven auf Leben und Werk, Basel: Birkhäuser Verlag 2019
  29. Is too much help an obstacle? Effects of interactivity and cognitive style on learning with dynamic versus non-dynamic visualizations with narrative explanations