Das Langzeitpraktikum in Corona-Zeiten: Einschätzungen von Lehramtsstudierenden

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Bedingt durch die Corona-Pandemie veränderte sich die schulische Praxis im Frühjahr 2020. Während Auswirkungen für Schüler*innen und Lehrkräfte bereits vielfach untersucht wurden, existieren bislang wenig Studien dazu, wie die Veränderungen an den Schulen auch die Ausbildung angehender Lehrkräfte beeinflusste. An diesem Forschungsdesiderat ansetzend, berichtet der vorliegende Beitrag Ergebnisse einer Befragung von Lehramtsstudierenden, die im zweiten Schulhalbjahr 2020 ihr Langzeitpraktikum bis auf drei Wochen nicht in Anwesenheit in den Schulen absolvieren konnten. Eine Online-Befragung zur Ausgestaltung der schulischen Praxis unter Corona-Bedingungen beantworteten n = 92 Studierende und berichteten über Kontakte, Tätigkeitsbereiche, Kooperationen sowie ihre Praktikumserfahrungen als (Un)Möglichkeit zur Professionalisierung. Neben deskriptiven Ergebnissen geben Cluster-Analysen mit Hinweis auf vier Typen Aufschluss über die unterschiedlichen Einschätzungsprofile von Studierenden. Die vier Typen ergeben sich aus der selbsteingeschätzten Vorbereitung der Studierenden auf ihre künftige Berufspraxis durch die Zusammenarbeit mit schulischen Mentor*innen und universitären Begleitseminarleitungen. Insgesamt verdeutlichen die Befunde die Wichtigkeit schulpraktischer Erfahrungen und unterstreichen insbesondere die Relevanz des Mentorings für die Professionalisierung angehender Lehrkräfte.
Original languageGerman
JournalLehrerbildung auf dem Prüfstand
Volume14
Issue number1
Pages (from-to)210-234
Number of pages25
ISSN1867-2779
Publication statusPublished - 2021

Recently viewed

Publications

  1. Cycling at varying load
  2. The effects of pre-intervention mindset induction on a brief intervention to increase risk perception and reduce alcohol use among university students
  3. Using structure biodegradability relationships for environmentally benign design of organosilicons – An experimental comparison of organosilicons and their carbon analogues
  4. Technology management and collaboration profile: virtual companies and industrial platforms in the high-tech biotechnology industries
  5. Interdisciplinary engineering education in the context of digitalization and global transformation prozesses.
  6. Punitive Damages
  7. Die Unternehmergesellschaft
  8. Is a severe clinical profile an effect modifier in a web-based depression treatment for adults with type 1 or type 2 diabetes ?
  9. Pragmatic Competence in EIL
  10. Textkohärenz in mathematischen Modellierungsaufgaben
  11. Jonathan Swift, Travels into Several Remote Nations of the World
  12. What makes for trusting relationships in online communication?
  13. Innovation for Sustainability
  14. Matching between oral inward–outward movements of object names and oral movements associated with denoted objects
  15. Vermittlungstheologie II. Dogmatisch
  16. Fictions of the Possible
  17. Environmental Indicators for Business
  18. New ways in engineering education for a sustainable and smart future
  19. Existenzgründung
  20. Design of a Master of Science Sustainable Chemistry
  21. Stir bar sorptive extraction and high-performance liquid chromatography-fluorescence detection for the determination of polycyclic aromatic hydrocarbons in Mate teas
  22. Co-Shaping an Ecosystem for Responsible AI
  23. A comprehensive method for determination of fatty acids in the initial oral biofilm (pellicle)
  24. Working time flexibility and work-life balance
  25. Targeted metabolomics of pellicle and saliva in children with different caries activity
  26. A three-armed randomised controlled trial investigating the comparative impact of guidance on the efficacy of a web-based stress management intervention and health impairing and promoting mechanisms of prevention