Heterogenitätssensible Hochschullehre: Einsatz einer Differenzierungsmatrix

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Dieser Beitrag stellt ein hochschuldidaktisches Konzept – die Differenzierungsmatrix (DiffM) – dar, das Dozierende beim Umgang mit studentischer Heterogenität unterstützen und binnendifferenzierte Unterrichtsgestaltung für Lehramtsstudierende erfahrbar machen soll. Die DiffM wurde in einem bildungswissenschaftlichen Seminar der Friedrich?Schiller?Universität Jena erprobt und fragebogengestützt bei 203 Lehramtsstudierenden evaluiert. Die Ergebnisse zeigen, dass die Lernenden die Berücksichtigung ihres Vorwissens positiv einschätzen und die DiffM als einen konstruktiven Impuls für die eigene Unterrichtsgestaltung wahrnehmen.
OriginalspracheDeutsch
ZeitschriftZeitschrift für Hochschulentwicklung
Jahrgang13
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)69-83
Anzahl der Seiten15
ISSN2219-6994
PublikationsstatusErschienen - 03.2018
Extern publiziertJa

Dokumente

Links

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Conceptualizing sustainable consumption
  2. A colonial lack of imagination
  3. Narration as Functions
  4. Participation in protected area governance
  5. Why Art Criticism? A Reader
  6. Sustainable Conference Organizing: Practices and Impact
  7. Connecting curricula and competence through student learning journeys
  8. Botar fé no axé
  9. Explicit Apologies in Fictional Telecinematic Discourse
  10. Pervasive Intelligence
  11. Reconnecting with nature for sustainability
  12. An interpretive perspective on co-production in supporting refugee families’ access to childcare in Germany
  13. Control of Permanent Magnet Synchronous Motors for Track Applications
  14. Transdisziplinäre Nähe oder soziologische Distanz?
  15. Promoting neighbourhood sharing: infrastructures of convenience and community
  16. Quantum Chemical Calculation and Evaluation of Partition Coefficients for Classical and Emerging Environmentally Relevant Organic Compounds
  17. Operation B
  18. Fostering pre-service teachers’ knowledge of ‘teaching games for understanding’ via video-based vs. text-based teaching examples
  19. The predictive value of individual and work-related resources for the health and work satisfaction of German school principals
  20. Current and New Research Perspectives on Dynamic Facial Emotion Detection in Emotional Interface
  21. Effects of pesticides on community structure and ecosystem functions in agricultural streams of three biogeographical regions in Europe
  22. Shallow
  23. The theory of socio-cultural evolution
  24. Comparative effectiveness of three versions of a stepped care model for insomnia differing in the amount of therapist support in internet-delivered treatment
  25. Testing for Economies of Scope in European Railways
  26. A dynamic account of self-efficacy in entrepreneurship
  27. Repeat Receipts
  28. Linking modes of research to their scientific and societal outcomes. Evidence from 81 sustainability-oriented research projects
  29. Planar multipole resonance probe
  30. Mining User-Generated Financial Content to Predict Stock Price Movements
  31. Cost of quality reports and value engineering
  32. Non-linear effects of comparison income in quit decisions: status versus signal !