Vertical gradient in soil temperature stimulates development and increases biomass accumulation in barley

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

We have detailed knowledge from controlled environment studies on the influence of root temperature on plant performance, growth and morphology. However, in all studies root temperature was kept spatially uniform, which motivated us to test whether a vertical gradient in soil temperature affected development and biomass production. Roots of barley seedlings were exposed to three uniform temperature treatments (10, 15 or 20°C) or to a vertical gradient (20-10°C from top to bottom). Substantial differences in plant performance, biomass production and root architecture occurred in the 30-day-old plants. Shoot and root biomass of plants exposed to vertical temperature gradient increased by 144 respectively, 297%, compared with plants grown at uniform root temperature of 20°C. Additionally the root system was concentrated in the upper 10cm of the soil substrate (98% of total root biomass) in contrast to plants grown at uniform soil temperature of 20°C (86% of total root biomass). N and C concentrations in plant roots grown in the gradient were significantly lower than under uniform growth conditions. These results are important for the transferability of 'normal' greenhouse experiments where generally soil temperature is not controlled or monitored and open a new path to better understand and experimentally assess root-shoot interactions. In nearly all experiments with living plants the temperature of root system and shoot are identically or spatially uniform. But this is not the case outside under field conditions, where temperature in the soil is heterogeneous. Under controlled conditions we found that this abiotic parameter has a strong effect on root distribution and dynamic of biomass production of barley.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPlant, Cell and Environment
Jahrgang35
Ausgabenummer5
Seiten (von - bis)884-892
Anzahl der Seiten9
ISSN0140-7791
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 05.2012
Extern publiziertJa

DOI

Zuletzt angesehen

Aktivitäten

  1. Rhetorik – Kritik – Mondialisation. Zur rhetorischen Analytik strategischer Züge des Handelns beim Reden - 2020
  2. Ich möchte bitte ein r kaufen und Grammatik-Bonuspaket lösen….?“ – Grammatikalitätsdiskurse in digitalen Medien
  3. Lebenslanges Lernen und Berufliche Selbstbeschreibungen.: Überlegungen zum Deutschen Qualifikationsrahmen (DQR)
  4. COPERNICUS Alliance - European Network on Higher Education for Sustainable Developement (Externe Organisation)
  5. Ästhetisch entfesselte Produktivkräfte: Technik, Selbstverhältnis und Emanzipation bei Marx, Adorno und Deleuze
  6. Corporate Climate Reporting of European Banks: Are these institutions compliant with the TCFD Recommendations?
  7. Wrapping up the Results of the 1st stage of the Biodiversity Ecosystem Functioning Experiment - BEF-China 2011
  8. Cross-cultural differences in consumers' perception of the credibility of cause-related marketing (CRM) campaigns
  9. Legitimizing Digital Transformation within an Incumbent: How Unaccepted Leaders Can Initiate Strategic Changes
  10. The Value Knowledge Grid - a new way of diagnosing the Culturally Non-Copyables: Building Blocks for Diagnostics
  11. Nachhaltigkeit fächerübergreifend lehren und lernen: Das Komplementärstudium der Leuphana Universität Lüneburg
  12. Wahlfreiheit am Lernort Hochschule - die KOMFOR-Studie: Zum Wahlverhalten in fachübergreifenden Studienangeboten
  13. 17th General Meeting of the European Association of Social Psychology in Amsterdam, the Netherlands - EASP 2014
  14. Die Einstellung von Primarschulstudierenden gegenüber Künstlicher Intelligenz in Deutschland und Österreich

Publikationen

  1. Holland-Cunz, Barbara: Gefährdete Freiheit. Über Hannah Arendt und Simone de Beauvoir. Opladen u.a. (Budrich) 2012
  2. Maize silage digestate application affecting germination and early growth of maize modulated by soil type
  3. Adolescence in times of social-ecological crisis. Perspectives for social pedagogical analysis and research
  4. Perspektivenwechsel angesagt. Zur Neuentdeckung des Waldes in der Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  5. „Inklusion“ verstanden als „Umgang mit Heterogenitätsdimensionen“ in und für sozialpädagogische Bildungsgänge
  6. Vertrag zur Gründung der Europäischen Gemeinschaft (EGV) : Artikel 305 [Verhältnis zu EGKS- und Euratom-Vertrag]
  7. Rezension von Raunig, Gerald: Fabriken des Wissens bzw. Industrie der Kreativität : Streifen und Glätten 1 & 2
  8. Das Gebot der eindeutigen Leistungsbeschreibung zwischen Vergaberecht und Allgemeiner Rechtsgeschäftslehre
  9. Incremental analysis of springback and kinematic hardening by the variation of tension during deep drawing
  10. The Role of the Accountants in Corporate Sustainability Accounting. An Analysis from a Promotor Perspective
  11. Anne Peters, Elemente einer Theorie der Verfassung Europas, Duncker & Humblot, Berlin, 889 S. (ISBN: 978-3-428-10602-8)
  12. Pflanzenbehandlungs- und Schädlingsbekämpfungsmittel in niedersächsischen Fließgewässern von 1994 bis 2001
  13. Are levels of democracy affected by mass attitudes? Testing attainment and sustainment effects on democracy
  14. Local variability in the diet of Daubenton’s bat (Myotis daubentonii) in a lake landscape of northern Germany
  15. Jungholozäne Umweltentwicklung und Landnutzungsgeschichte im Hardautal, Ldkr. Uelzen (südliche Lüneberg Heide)
  16. Hamburg’s Family Literacy Project (FLY) in the context of international trends and recent evaluation findings
  17. Participation at the margins–participation practices from the viewpoint of young people in residential care
  18. Einführung in den Thementeil: Entwicklungslinien und Herausforderungen der Professionalität Sozialer Arbeit
  19. Vertrag zur Gründung der Europäischen Gemeinschaft (EGV) : Artikel 281 [Rechtspersönlichkeit der Gemeinschaft]
  20. Die Zinnoberrote Röhrenspinne Eresus cinnaberinus im Raum Lüneburger Heide – alte Funde und neue Nachweise
  21. Does symbolic representation through class signalling appeal to voters? Evidence from a conjoint experiment
  22. Continuous pretreatment, hydrolysis, and fermentation of organic residues for the production of biochemicals
  23. Erfahrungen aus der ökologischen Schwachstellenanalyse nach dem B.A.U.M.-Modell und Vergleich mit dem Öko-Audit
  24. University-Industry Collaboration to Stimulate Learning in the Context of Sustainability-Oriented Innovations
  25. Gender in Lehre und Didaktik - eine europäische Konferenz in Erfurt, hrsg. von Gesine Spieß; Cilie Rentmeister
  26. Arthropod but not bird predation in Ethiopian homegardens is higher in tree-poor than in tree-rich landscapes
  27. Die Praxis der Innovationsforschung – im Spannungsfeld von Wissenschaft, Ökonomie, Steuerung und Organisation
  28. Kulturelle Hybridität und Transfer. Black Britain in der (ins Deutsche übersetzten) Kinder- und Jugendliteratur
  29. Matanzas, Cuba, ca.1957: Afro-Cuban sacred music from the countryside - Smithsonian Folkways Recordings SFW 40490
  30. Managing Eco-efficiency Development for Sustainability: An Investigation of Top Carbon Polluters in Australia
  31. US agricultural sector analysis on pesticide externalities – the impact of climate change and a Pigovian tax
  32. Effectiveness of a web-based solution-focused brief chat treatment for depressed adolescents and young adults
  33. Interactive priming effect of labile carbon and crop residues on SOM depends on residue decomposition stage