A transdisciplinary evaluation framework for the assessment of integration in boundary-crossing collaborations in teacher education

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Die vorliegende Promotionsschrift trägt zur theoretischen Weiterentwicklung, programmatischen Gestaltung und empirischen Erforschung institutionen- und phasenübergreifender Kooperationen in der Lehrkräftebildung in Deutschland aus einer transdisziplinären Perspektive bei. Den Ausgangspunkt der Arbeit bildet eine kritische Auseinandersetzung mit persistenten Problemlagen sowie aktuellen Reformansätzen in der Lehrkräftebildung einerseits und zentralen Positionen des Transdisziplinaritätsdiskurses andererseits. Darauf aufbauend wurden vier Teilstudien zu folgenden Schwerpunkten durchgeführt: a) Erweiterung der gegenwärtigen Systematik zu Innovations- und Transferansätzen (top-down, bottom-up, kooperative) durch eine transdisziplinäre Perspektive, b) Ausarbeitung konzeptioneller prinzipien für die Realisierung transdisziplinärer Zusammenarbeit im Kontext eines institutionen- und phasenübergreifenden Forschungs- und Entwicklungsprojekts, c) empirische Analysen zu Effektbeziehungen zwischen transdisziplinären Integrationsdimensionen sowie d) Identifikation von Akteurstypen auf Basis spezifischer Beurteilungsmuster der zugrundeliegenden Integrationsdimensionen.
Stichwörter
Innovations- und Transferstrategien; Institutionen- und phasenübergreifende Zusammenarbeit; Integration; Lehrkräftebildung; Theorie-Praxis-Verzahnung; Transdisziplinarität
Titel in ÜbersetzungEin transdisziplinärer Bewertungsrahmen für die Bewertung der Integration in grenzüberschreitende Kooperationen in der Lehrerausbildung
OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummer100952
ZeitschriftStudies in Educational Evaluation
Jahrgang68
Anzahl der Seiten10
ISSN0191-491X
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.03.2021

Dokumente

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Differentiating Different Types of Cognitive Load
  2. Klassensprachen - Some Preliminary Theses
  3. A Dual Kalman Filter to Identify Parameters of a Permanent Magnet Synchronous Motor
  4. Assessing User Behavior by Mouse Movements
  5. Implementation of a balanced scorecard for hybrid business models
  6. Systematic distributions of interaction strengths across tree interaction networks yield positive diversity–productivity relationships
  7. Techno-economic assessment of non-sterile batch and continuous production of lactic acid from food waste
  8. Elementary School Students’ Length Estimation Skills
  9. Overview of a Proposed Ecological Risk Assessment Process for Honey bees (Apis mellifera) and Non‐Apis Bees
  10. Work-in-Progress
  11. Velocity-free friction compensation for motion systems with actuator constraint
  12. Communication
  13. Creativity in Spaces of Possibilities for Sustainable Urban Development
  14. Revegetation in agricultural areas: the development of structural complexity and floristic diversity
  15. Eye Movements During Mathematical Word Problem Solving-Global Measures and Individual Differences
  16. System versus Intention
  17. The shadow of the family
  18. The common European framework of reference for languages
  19. Explaining energy transition
  20. Sufficiency and Subsistence – On two important concepts for Sustainable Development
  21. A Fictional Risk Narrative and Its Potential for Social Resonance: Reception of Barbara Kingsolver’s Flight Behavior in Reviews and Reading Groups
  22. Copenhagen Diabetes Consensus (CODIAC) 2021
  23. Virtual-exchange collaboration timeline planner
  24. Implementation of Sustainability Management and Company Size
  25. Microstructure and mechanical properties of large-scale Mg-Gd-Y-Zn-Mn alloys prepared through semi-continuous casting
  26. The global distribution of authorship in economics journals
  27. Rapid upwards spread of non-native plants in mountains across continents
  28. Case study analysis of laser-assisted Low-Cost Automation assembly
  29. Albert Viethen
  30. Temporal order judgments
  31. Maintaining the impact of action-oriented entrepreneurship training
  32. Lernbegleitung durch Unterrichtsbesprechungen im Langzeitpraktikum

Presse / Medien

  1. Asset Backed Securities