Vom Konzept zur Konzeption: Das Sozioökonomische Curriculum

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

Reinhold Hedtke’s “Das Sozioökonomische Curriculum” is based on the conviction that a socio-scientifically informed and enlightened examination of the subject area of economy in society as well as society in the economy is indispensable for the education of all members of society (Hedtke 2018). This makes it clear that in socio-economic education, Hedtke is concerned with the “educational value” of social science knowledge, which is not inherent in it, but whose relevance for the personal development of the learner can only be demonstrated through a special didactic approach. For the first time, this has been achieved systematically and comprehensively within the framework of “Das Sozioökonomische Curriculum”. This article gives a little insight into Reinhold Hedtke’s work “Das Sozioökonomische Curriculum”, which we would explicitly and emphatically describe as the oeuvre of problem-oriented education of the subject in socio-economic lessons.
Original languageGerman
Title of host publicationSozioökonomie und Wirtschaftssoziologie im Spiegel sozialwissenschaftlicher Bildung
EditorsTim Engartner, Andrea Szukala, Birgit Weber
Number of pages8
Place of PublicationWiesbaden
PublisherSpringer Fachmedien Wiesbaden GmbH
Publication date01.05.2023
Pages127-134
ISBN (print)978-3-658-36994-1
ISBN (electronic)978-3-658-36995-8
DOIs
Publication statusPublished - 01.05.2023

Bibliographical note

© 2023 Der/die Autor(en), exklusiv lizenziert an Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH, ein Teil von Springer Nature

Recently viewed

Publications

  1. Diversity, threats and conservation of European wood-pastures
  2. Forest Ecosystems: A functional and biodiversity perspective
  3. Modelling the impact of climate change on Tanzanian forests
  4. Kleinstgründungen von Frauen - Verbleibs- und Wechselfaktoren
  5. Das amerikanische Notstandregime nach dem 11. September 2001
  6. Die Verwendung von Dokumentations-Apps in Kindertagesstätten
  7. Preserving Colias myrmidone in European cultural landscapes
  8. Selbstevaluation - ein Einstieg in Schulentwicklungsprozesse?
  9. EMPLOYMENT SECURITY AND LABOR-MARKET BEHAVIOR - BUECHTEMANN,CF
  10. Kritik als Urteilskraft - wenn Trolle postkritisch nachahmen
  11. Powder Metallurgically Manufactured Metal Matrix Composites
  12. Eine verlorene Generation – Die Jugend in Europa ohne Arbeit
  13. Konfliktkulturen, Konfliktdefinitionskonflikte und Mediation
  14. Sustainability Accounting for the Industrial Use of Biomass
  15. A holistic view on security and collaboration in safe space
  16. Globale Erwärmung und Ausbreitung von Infektionskrankheiten
  17. POLICY ANALYSIS - AN INTRODUCTION - GERMAN - WINDHOFFHERITIER,A
  18. Gesundheitserleben von Lehrkräften im inklusiven Unterricht
  19. Teaching content and language in the multilingual classroom
  20. Finanzierungspraxis von Biogasanlagen in der Landwirtschaft
  21. TRY plant trait database – enhanced coverage and open access
  22. Fate of phenothiazine pharmaceuticals during Fenton process
  23. Nachhaltigkeitskommunikation: Vom Rauschen zur Rückbesinnung
  24. Zur "Eigendynamik" in den langen Wellen des Bildungswachstums
  25. Joint production and responsibility in ecological economics
  26. Using work values to predict post-retirement work intentions
  27. Qualitative Auswertungsmethoden in digitalen Lernumgebungen
  28. Responses of an arable crop rotation system to elevated [CO2]
  29. Social capital, voluntary associations and collective action
  30. No evidence for local adaptation in an invasive alien plant
  31. "Bildungspsychologie" als ersatz für "Pädagogische psychologie"?
  32. Distraktive Wirkungen der Smartphone-Nutzung beim Autofahren
  33. A never ending story - Entwicklungen in der Frauenhausarbeit