Psychometric properties of the German narcissism inventory 90 (NI-90) in a clinical and non-clinical sample of adolescents: A comparative study

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Tobias Koch
  • Rebecca Bondue
  • Isolde Daig
  • Herbert Fliege
  • Herbert Scheithauer

Background: The Narcissism Inventory (NI) is a frequently used German inventory for measuring narcissism in clinical settings; an additional short version (NI-90) also exists. Psychometric properties of the NI-90 scales were examined in clinical and non-clinical adolescent samples. Methods: Two adolescent samples were assessed with the NI-90: a non-clinical sample (n = 439, mean age ± SD = 15.05 ± 1.77 years) and a clinical sample (n = 235, 18.26 ± 0.77 years). Confirmatory factor analysis and principle component analysis were used to scrutinize the structure of the scales. Multiple regression analysis was used to predict the scores on two scales (helpless self; negative body self). Results: This study revealed heterogeneity in the NI-90 scales, which in turn explains the wide range seen in Cronbach's α (from 0.53 to 0.93). The postulated 4-factor structure could not be replicated in both samples. Multiple regression analysis revealed that personality disorder did not significantly predict negative body self or helpless self scores, whereas eating, mood, as well as somatoform and conversion disorders did. One NI-90 scale (greedy for praise and reassurance) showed sufficient psychometric quality for the measurement of narcissism in both samples. Conclusion: Based on the results, the authors recommend revising the NI-90. Items that may be useful for measuring aspects related to affective and body image complaints are presented. The greedy for praise and reassurance scale may be valuable for measuring features of 'overt' narcissism.

Original languageEnglish
JournalPsychopathology
Volume45
Issue number1
Pages (from-to)53-60
Number of pages8
ISSN0254-4962
DOIs
Publication statusPublished - 2012
Externally publishedYes

    Research areas

  • Sociology
  • Adolescence, Narcissism, Narcissism Inventory 90, Self-regulation, Validity

DOI

Recently viewed

Publications

  1. BINK als Bildungsinnovation aus Sicht der Bildungsforschung
  2. Begleitforschung zum NRW-Förderprogramm Meistergründungsprämie für Existenzgründungen im nordrhein-westfälischen Handwerk
  3. Sehen ist alles
  4. Ist das Thema Anleihekommunikation bei Bond-Emittenten angekommen?
  5. Biologische Abbaubarkeit von Desinfektionsmitteln
  6. Nochmals: Die Anwendbarkeit des Sachmangelrechts im Falle unbehebbarer Mängel der Kaufsache
  7. Politiken der Naturgestaltung
  8. Kommentierungen des § 130 Abs. 2 a.F. GWB (Völkerkartellrecht, Auswirkungsprinzip)
  9. Relationships between human activity and richness and abundance of some bird species in the Paraguay river (Pantanal, Brazil)
  10. Können Schutzgebiete ihre Schutzgüter verlieren?
  11. Steuerpolitik
  12. § 288 Verzugszinsen und sonstiger Verzugsschaden
  13. Antworten auf sieben Fragen
  14. Nachhaltigkeitsberichterstattung im Verbund
  15. Für ein Bestiarium der Organisation – Kafkas Grenzwesen
  16. Driesch und Uexküll
  17. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als orientierendes Konzept für die Arbeit von Kitas
  18. Folgenbeseitigungsanspruch bei unwirksamen Allgemeinen Geschäftsbedingungen
  19. PACT für einen Schadschöpfungs-Zertifikatshandel
  20. Wettbewerbsrecht, europäisches, Funktion
  21. Temporäre Nutzungen urbaner Brachflächen
  22. Diagnostik und Testverfahren für die Sekundarstufe
  23. Szenario „AAL@Home“
  24. Politischer Parallelismus in Mittel- und Osteuropa
  25. Forschungsleistungen der deutschsprachigen Entrepreneurship-Forschung
  26. Purpose durch Nachhaltigkeit: Zukunftsfähige Zweckbestimmung für Unternehmen und Controlling
  27. Nachhaltigkeitsaspekte der Markenführung
  28. Ground beetle diversity of a medieval wood-pasture reserve in north-west Germany (Coleoptera, Carabidae)
  29. Bildungspläne im Elementarbereich. Ein Beitrag zur Bildung für nachhaltige Entwicklung? Eine Untersuchung im Rahmen der UN-Dekade "Bildung für nachhaltige Entwicklung"
  30. Ein ‚geologisches Bild‘ vom Urmenschen
  31. Freiwurf Hamburg - Qualitative Evaluation eines inklusiven Sportprojekts
  32. Plant and vegetation diversity in European wood-pastures