Psychometric properties of the German narcissism inventory 90 (NI-90) in a clinical and non-clinical sample of adolescents: A comparative study

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Tobias Koch
  • Rebecca Bondue
  • Isolde Daig
  • Herbert Fliege
  • Herbert Scheithauer

Background: The Narcissism Inventory (NI) is a frequently used German inventory for measuring narcissism in clinical settings; an additional short version (NI-90) also exists. Psychometric properties of the NI-90 scales were examined in clinical and non-clinical adolescent samples. Methods: Two adolescent samples were assessed with the NI-90: a non-clinical sample (n = 439, mean age ± SD = 15.05 ± 1.77 years) and a clinical sample (n = 235, 18.26 ± 0.77 years). Confirmatory factor analysis and principle component analysis were used to scrutinize the structure of the scales. Multiple regression analysis was used to predict the scores on two scales (helpless self; negative body self). Results: This study revealed heterogeneity in the NI-90 scales, which in turn explains the wide range seen in Cronbach's α (from 0.53 to 0.93). The postulated 4-factor structure could not be replicated in both samples. Multiple regression analysis revealed that personality disorder did not significantly predict negative body self or helpless self scores, whereas eating, mood, as well as somatoform and conversion disorders did. One NI-90 scale (greedy for praise and reassurance) showed sufficient psychometric quality for the measurement of narcissism in both samples. Conclusion: Based on the results, the authors recommend revising the NI-90. Items that may be useful for measuring aspects related to affective and body image complaints are presented. The greedy for praise and reassurance scale may be valuable for measuring features of 'overt' narcissism.

OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftPsychopathology
Jahrgang45
Ausgabenummer1
Seiten (von - bis)53-60
Anzahl der Seiten8
ISSN0254-4962
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 2012
Extern publiziertJa

Bibliographische Notiz

Vol. 45, No. 1, 2012, Issue release date: November 2011

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Robert Kochs Mikrofotografien
  2. Schwerpunktbereichsklausur – Vergaberecht: Nachprüfungsverfahren, Verfahrensablauf, Angebotswertung, Entscheidungsinhalt
  3. Bildungsstandards – Kompetenzen überprüfen
  4. Hinwendung zur Geschichte, Politik und Gesellschaft
  5. Krieg und artifizieller Städtebau
  6. Rysowanie nicią. Międzynarodowe konteksty teatru plastycznego”
  7. Bild und Bühne
  8. Forschendes Lernen im Kontext der Professionalisierung von (Sport)Lehrkräften – eine Zwischenbilanz
  9. León Rozitchner’s Mass Psychology
  10. Tränen
  11. Theorie-Praxis-Lernen in einem fächer- und institutionenübergreifenden Lernkontext
  12. Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahme und Perspektiven
  13. Kunst erleben mit der Applikation Actionbound: Chancen und Grenzen eines digitalen Lernarrangements für DaFZ-Lernende im Kunstmuseum
  14. Germanistik-Professoren in Hamburg und ihre Beziehungen zum literarischen Feld
  15. Breast cancer survivorship symptom management
  16. „Notre Ville est fort belle“: New Orleans als Modell kolonial-urbaner Ordnung
  17. Pädagogische Kinder?
  18. Phil Fish – duża ryba w małym stawie?
  19. Mündliches Beschreiben von Bildern im Kontext des Kunstunterrichts zwischen schulsprachlichen Erwartungen und fachlichen Anforderungen
  20. That's the Coming style
  21. Verso una socio-logica della riproduzione: eterosessismo e specismo nei complessi sociali capitalistici
  22. „Ich bin nämlich eigentlich ganz anders, aber ich komme nur so selten dazu.“ Die Rolle der Gegenwartsliteratur in ausgewählten neuen Master-Studiengängen
  23. Kriminologie als Gesellschaftswissenschaft
  24. "Es braucht Menschen, die auf die Straße gehen!"
  25. Sprachliches Lehrerhandeln als Bestandteil der professionellen Kompetenz von Lehrerinnen und Lehrern – Konturen eines wenig beachteten Forschungsfelds
  26. Judith Hermann: Sommerhaus, später
  27. Third Moscow Biennale of contemporary art 2009
  28. Assessing COVID-19-related health literacy and associated factors among school teachers in Hong Kong, China
  29. Soziale Ungleichheit und legitime Kultur