Analyzing different types of moderated method effects in confirmatory factor models for structurally different methods

Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

Authors

An extension of two confirmatory factor models for multitrait-multimethod measurement designs with structurally different methods to the analysis of latent interaction effects is presented: the nonlinear latent difference (NL-LD) model and the nonlinear correlated trait–correlated method-minus-one (NL-CTC[M – 1]) model. Both models are compared with regard to (a) the psychometric definition of the latent variables, (b) the capabilities of explaining latent method effects, and (c) the analysis of latent interaction effects. Using the latent moderated structural equation approach, we show how moderated method effects can be examined in the NL-CTC(M – 1) model. This fine-grained analysis of method effects is not feasible using the classical NL-LD model. We propose an extended version of the NL-LD model, which recovers the results of the NL-CTC(M – 1) model. The different versions of the nonlinear multimethod models are illustrated using real data from a multirater study. Finally, the advantages and challenges of incorporating latent interaction effects in complex CFA–MTMM models are discussed.
Original languageEnglish
JournalStructural Equation Modeling: A Multidisciplinary Journal
Volume25
Issue number2
Pages (from-to)179 - 200
Number of pages22
ISSN1070-5511
DOIs
Publication statusPublished - 04.03.2018

Recently viewed

Activities

  1. Berufungskommission "Politikwissenschaft: Politisches System der Bundesrepublik Deutschland und der EU" - 2018 (Veranstaltung)
  2. Poster: Sportspiel in der Grundschule: Zur Vermittlung von Spielfähigkeit mithilfe von digital-gestützten Lehr-/Lernprozessen
  3. A Hayekian Perspective on Social Franchising: Scaling Social Entrepreneurship by Combining Small-Group and Big-Group Logics
  4. Im Spannungsfeld von antagonistischen und agonalen Konfliktstrukturen. Zur Inszenierung von Kulturkämpfen in Massenmedien
  5. ‘Cultural Ecosystem’ as tool for researching alternative cultures – potentials, limits and the question of ‘another black box’.
  6. Poster: Kleine Spiele - große Ziele... Aber welche? Eine themenspezifische Synopse der Lehr- und Bildungspläne der Grundschulen
  7. “Man that is so funny” – Negotiating group membership through humour rejection among members of a professional football team.
  8. Freiheit, die ich meine: Zum Wahlverhalten in fachübergreifenden Studienangeboten – Nomothetische und ideographische Zugänge
  9. Was bedeutet der Ganztag für Kinder und Pädagoginnen und Pädagogen? Kindliche Zeitpraktiken und Zeitbedürfnisse im Ganztag
  10. Von Kreide zu Klicks - Reflexionen aus der Praxis: Ein dialogorientierter Workshop für die sozialpädagogischer Ausbildungen.
  11. Organizational responses to evaluations, rankings and performance indicators – evidence from French and German Universities
  12. Mögliche neue gesetzliche Anforderungen an Interne Corporate Governance-Systeme. Was bedeutet das für die Interne Revision?
  13. Towards a psychology of expectations in sociotechnical systems: the case of hydrogen fuel cell electric vehicles in Europe
  14. Experiencing Exhibitions: ‘eMotions’ As an Interdisciplinary Study of Measuring and Analysing Visitor Experiences in Museums
  15. The Sustainability Balanced Scorecard: A Tool for Value-Oriented Sustainability Management in Strategy-Focused Organisations
  16. Mathematikdidaktische Fachsprache von Studierenden bei der Analyse von Schülerlösungen zu kompetenzorientierten Aufgaben
  17. Posterpräsentation: Long-term internship of Physical Education pre-service teachers in the pandemic: A mixed-methods analysis
  18. Approaches from the Cultural Sciences as an impulse for an Education for Sustainable Development – discursive reflections
  19. From Task Interpretation to Task Performance: Sampling Procedures in Researching Learner Perceptions of Web-Supported Tasks
  20. International Workshop of the Labor and Socio-Economic Research Center and Institut for Employment Research - LASER/IAB 2011

Publications

  1. New Methods for the Analysis of Links between International Firm Activities and Firm Performance: A Practitioner’s Guide
  2. Poleward range expansion without a southern contraction in the ground beetle Agonum viridicupreum (Coleoptera, Carabidae)
  3. Ökumene zwischen 'postmoderner Beliebigkeit' und 'Rekonfessionalisierung', Peter Neuner, Birgitta Kleinschwärzer-Meister (Hg.) ...
  4. Aus unmittelbarer Nähe online beobachten – Chancen multiperspektivischer Unterrichtsaufnahmen für die Lehrkräftebildung
  5. Nachhaltigkeit und Geschlechtergerechtigkeit - ein sperriges und zugleich unverzichtbares Feld für Zukunftsentwicklungen
  6. Multiprofessionelle Teamarbeit in Kindertageseinrichtungen – Anfragen an fach- und hochschulische Qualifizierungskontexte
  7. Wirkung von Lehrerfortbildungen auf Expertise von Lehrkräften: Verschwendete Zeit oder Chance zur Unterrichtsentwicklung?
  8. Impact of prescribed burning on the nutrient balance of heathlands with particular reference to nitrogen and phosphorus
  9. Modelle der Verhältnisbestimmung zwischen theologischer und naturwissenschaftlicher Rationalität aus christlicher Sicht
  10. Rezension von Voigt, Christian/Kreiml, Thomas (Hrsg.): Soziale Bewegungen und Social Media. Handbuch für den Einsatz von Web 2.0
  11. Interdependencies between Biotic and Abiotic Ferrous Iron Oxidation and Influence of pH, Oxygen and Ferric Iron Deposits
  12. Direct production of lactic acid based on simultaneous saccharification and fermentation of mixed restaurant food waste
  13. Debating accounting and sustainability: from incompatibility to rapprochement in the pursuit of corporate sustainability
  14. Lernaufgaben in Form von Leittexten als methodischer Rahmen einer innovativen Berufsbildung für nachhaltige Entwicklung
  15. Rechtsangleichung zwischen Gemeinschafts- und Unionsrecht – die Richtlinie über die Vorratsdatenspeicherung vor dem EuGH
  16. Habitat invasion risk assessment based on Landsat 5 data, exemplified by the shrub Rosa rubiginosa in southern Argentina
  17. Weltanschauliche Voraussetzungen naturwissenschaftlicher Welterkenntnis im Dialog zwischen Naturwissenschaft und Glaube
  18. Revision des Fragebogens zur Leistungsmotivation für Schülerinnen und Schüler der vierten bis sechsten Klasse (FLM 4 – 6-R)
  19. Life Cycle Assessment of biogas production under the environmental conditions of northern Germany: Greenhouse gas balance