Bilanz von neun Jahren SINUS an Grundschulen in Deutschland: Evaluation der mathematikbezogenen Daten im Rahmen von TIMSS 2011

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Inger-Marie Dalehefte
  • Heike Wendt
  • Olaf Köller
  • Helena Wagner
  • Marcus Pietsch
  • Claudia Fischer
  • Wilfried Bos
The authors present first results of the supportive research accompanying the program "SINUS in Elementary School" (German abbreviation: SGS), a program aimed to increase the efficiency of lessons in mathematics and science. In order to investigate the dimensions of the program?s efficacy, the mathematical competencies of students as well as the teachers? attitude regarding further education and cooperation at elementary schools working with SINUS were analyzed and compared to the results of the "Trends in International Mathematics and Science Study" (TIMSS) of 2011, which is representative for Germany. It was revealed that math teachers at SINUS elementary schools, in contrast to their colleagues within the framework of TIMSS, report aspects of professionalization that are closely linked to the SINUS approach. On the student level, it could be shown that the students at SINUS elementary schools achieve higher competence values in mathematics.
Translated title of the contributionTaking stock after nine years of SINUS at elementary schools in Germany: an evaluation of mathematics-related data within the framework of TIMSS 2011
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Pädagogik
Volume60
Issue number2
Pages (from-to)245-263
Number of pages19
ISSN0044-3247
DOIs
Publication statusPublished - 2014

Recently viewed

Publications

  1. Sustainability Management
  2. Uzbekistan
  3. Qualitätsentwicklung im Berufsalltag der ambulanten Pflege
  4. Einigkeit und Recht und Werte
  5. Rezension Julia Suchorski (Hrsg.), 2017, Das Spiel meines Lebens
  6. Linking Sustainability-related Stakeholder Feedback to Corporate Sustainability Performance
  7. Gender Issues im Internationalen Studiengang "Integrated Water Resources Management"
  8. Röntgenkontrastmittel, Quelle für die AOX-Belastung des Abwassers durch Krankenhäuser
  9. Populismus. Holz- oder Königsweg der Politischen Theorie?
  10. Wie können Ergebnisse der Kompetenzdiagnostik in Forschungsprojekten sinnvoll zurückgemeldet werden?
  11. Competitive Markets, Corporate Firms, and New Governance
  12. Die Linke v. Federal Government and Federal Parliament (Counter Daesh)
  13. Trumps Klimapolitik
  14. Energiepreise in Bewegung
  15. Betriebswirtschaftliche Ausrichtung und Kundenorientierung im Hochschulwesen
  16. Landscape products for sustainable agricultural landscapes
  17. Flucht und lateinamerikanische Konvivenz.
  18. Health promotion, health promoting school and social inequality
  19. Den Metallen auf die Spur kommen - das Konzept der Stoffgeschichten
  20. Einleitung zur Veranstaltung der Arbeitsgruppe Konsumsoziologie: Konsumieren ver(un)sichert ! Stabilisierung durch Konsum - und ihre Grenzen
  21. Funktionsbedingungen der Neuen Beschäftigungsverhältnisse – Eine Verhaltenswissenswissenschaftliche Analyse
  22. Anstand als Maß wirtschaftlichen Handelns?
  23. Sprechwissenschaftliche Grundlagen
  24. Basic Cost Accounting Terminology: An English-German Dictionary
  25. Bildung und Durchsetzung von Interessen zwischen Stakeholdern der Unternehmung
  26. Forests in the South Brazilian Grassland Region
  27. Aus- und Fortbildung der Lehrkräfte
  28. Children’s Literature On The Move: Nations, Translations, Migrations. Edited by Nora Maguire and Beth Rodgers
  29. August Sauer, die Gründung des "Euphorion" und die Modernisierung der Germanistik im Ausgang des 19. Jahrhunderts
  30. Geschäftsführung ohne Auftrag (§§ 677-687)
  31. Rezension von Sylwia Adamczak-Krystofowicz: Fremdsprachliches Hörverstehen im Erwachsenenalter. Theoretische und empirische Grundlagen zur adressatengerechten und integrativen Förderung der Hörverstehenskompetenz am Beispiel Deutsch als Fremdsprache in Polen.