Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This study presents an experiment investigating the effects of attentional focus and valence of experience on anticipated emotions and on intentions to drive by car or to use public transportation. Car driving is associated with being detrimental for the environment, whereas using public transportation is assumed to be environmentally beneficial. We regard environmentally friendly behaviour as an instantiation of a problem-focused coping strategy that is triggered by anticipated threat from an environmental stressor and aims at reducing the environmental problem. A discrepancy, however, may exist between the immediate experience of driving a car or using public transport, and the long-term experience of the consequences, that is, a polluted versus a healthy environment. Employing multimedia scenarios, we manipulated participants’ attention to focus either on behaviour (car or public transport) or on the environmental consequences, and induced either a positively or a negatively valenced experience. We measured anticipated emotions and intentions to use the car or public transport, and repeated the measurements
two weeks later. Most important, a focus on consequences turns out to have stronger effects on emotions than a focus on behaviour. Also, intentions to use a car or public transport change when focusing on the future consequences, but not when focusing on the positive or negative circumstances accompanying the behaviours. A mediation analysis shows that while focusing on the
consequences influences both anticipated emotions and behavioural intentions, the effect of focus on behavioural intentions is not mediated by anticipated emotions. Results suggest that emphasizing the long-term consequences of one’s behaviour is a better means of fostering pro-environmental behaviour than emphasizing the experience of the behaviours per se.
Original languageEnglish
JournalPsyecology
Volume6
Issue number1
Pages (from-to)35-72
Number of pages38
ISSN2171-1976
DOIs
Publication statusPublished - 10.03.2015

Bibliographical note

SPECIAL ISSUE: A changing world: coping with environmental, social and economic risks / NÚMERO ESPECIAL: Un mundo en transformación: afrontando riesgos ambientales, sociales y económicos

Recently viewed

Publications

  1. Gestaltungspotenziale kollaborativer Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen" am Beispiel des praxisbezogenen Online-Kurses "Projektmanagement" der Universität Lüneburg.
  2. Contingency in business sustainability research and in the sustainability service industry
  3. State succession to investment treaties
  4. Anfechtungsmissbrauch – Gibt es einen überzeugenderen Ansatz als das ARUG?
  5. Störerverantwortlichkeit bei Grundstücksgrenzen überschreitenden Grundwasserschäden
  6. Zur kurzfristigen Vegetationsentwicklung auf Pflegeflächen in Sand- und Moorheiden
  7. T. Haigh (Hrsg.): Exploring the Early Digital
  8. Außervertragliche Haftung der EG, Schaden
  9. Zu den Arten von Kollisionsnormen in der Lehre von der Statutenkollision
  10. Ökonomistische Diskurse der Nachhaltigkeit
  11. Vorabentscheidungsverfahren, Vorlageberechtigung
  12. Persönlichkeitsbildung und Beschäftigungsfähigkeit
  13. Organisationalen Wandel fördern
  14. Planung naturbasierter Lösungen in Flusslandschaften
  15. "Crisis are looming all around". Viewpoints of young people in residential group care during the COVID-19 pandemic
  16. Cascades of green
  17. Die GoA auf der Schnittstelle von realem und hypothetischem Vertrag
  18. Die Sustainability Balanced Scorecard als Integrationsrahmen für BUIS
  19. Löwenbaby
  20. Ombuds- und Beschwerdestellen in der Kinder- und Jugendhilfe
  21. Beyond the finance paradigm
  22. Verknüpfung von Self-Assessments und Verfahren zur Studierendenauswahl am Beispiel der Lehrerbildung in Lüneburg
  23. Nature-gender relations within a Social-Ecological Perspective on European Multifunctional Agriculture
  24. Kooperationsaufgaben von Stützlehrern im Spannungsfeld von Professionalisierung und strukturellen Rahmenbedingungen
  25. Does immigration boost per capita income?
  26. Ein neuer Blick auf Kitas
  27. Der Pressejournalismus als Konstrukteur männlicher Dominanz
  28. Medienkompetenz und gesellschaftliche Handlungsfähigkeit von Jugendlichen im Lichte biographischer Forschung
  29. Außervertragliche Haftung der EG, Voraussetzungen
  30. Aesthetic Expertise for Sustainable Development: Envisioning Artful Scientific Policy Advice