Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This study presents an experiment investigating the effects of attentional focus and valence of experience on anticipated emotions and on intentions to drive by car or to use public transportation. Car driving is associated with being detrimental for the environment, whereas using public transportation is assumed to be environmentally beneficial. We regard environmentally friendly behaviour as an instantiation of a problem-focused coping strategy that is triggered by anticipated threat from an environmental stressor and aims at reducing the environmental problem. A discrepancy, however, may exist between the immediate experience of driving a car or using public transport, and the long-term experience of the consequences, that is, a polluted versus a healthy environment. Employing multimedia scenarios, we manipulated participants’ attention to focus either on behaviour (car or public transport) or on the environmental consequences, and induced either a positively or a negatively valenced experience. We measured anticipated emotions and intentions to use the car or public transport, and repeated the measurements
two weeks later. Most important, a focus on consequences turns out to have stronger effects on emotions than a focus on behaviour. Also, intentions to use a car or public transport change when focusing on the future consequences, but not when focusing on the positive or negative circumstances accompanying the behaviours. A mediation analysis shows that while focusing on the
consequences influences both anticipated emotions and behavioural intentions, the effect of focus on behavioural intentions is not mediated by anticipated emotions. Results suggest that emphasizing the long-term consequences of one’s behaviour is a better means of fostering pro-environmental behaviour than emphasizing the experience of the behaviours per se.
Original languageEnglish
JournalPsyecology
Volume6
Issue number1
Pages (from-to)35-72
Number of pages38
ISSN2171-1976
DOIs
Publication statusPublished - 10.03.2015

Bibliographical note

SPECIAL ISSUE: A changing world: coping with environmental, social and economic risks / NÚMERO ESPECIAL: Un mundo en transformación: afrontando riesgos ambientales, sociales y económicos

Recently viewed

Publications

  1. Mehr Können - mehr Wollen - mehr Dürfen
  2. Seehäfen - Planung und Entwurf von Terminals
  3. Beurteilung der Kosten- und Preisstrukturen für das Bundesland Berlin unter Berücksichtigung des Qualitätsstandards in der Schulverpflegung - Teil 2
  4. Of looking glasses, mirror neurons, culture, and meaning
  5. Direktbanken in Deutschland
  6. Anpassungsstrategien zum Klimawandel touristischer Pilotdestinationen in Küsten- und Mittelgebirgsregionen
  7. Kommentierung von Art. 116 AEUV: Behandlung bestehender wettbewerbsverzerrender Vorschriften
  8. Kommentierung von Art. 114 AEUV: Rechtsangleichung im Binnenmarkt
  9. Macht Mentoring aus Lehrjahren Herrenjahre?
  10. Collective Chronopolitics
  11. Jugendhilfe und Schule
  12. Rechnungslegung, Steuern, Corporate Governance, Wirtschaftsprüfung und Controlling
  13. Erleuchtung II. Religionsphilosophisch
  14. Editorial 02/2022: Ästhetisch-künstlerische Auseinandersetzungen mit digitalen Medien im Schulunterricht
  15. Störerverantwortlichkeit bei Grundstücksgrenzen überschreitenden Grundwasserschäden
  16. Das digitale Bild des Architekturentwurfs
  17. Kollegiales Miteinander - Engagement in der Nachwuchsförderung
  18. Verfassungsrechtliche Spielräume für das Naturschutzgesetzbuch des Umweltgesetzbuches
  19. Komplexität und asymmetrische Informationsverteilung
  20. Lekcja 33-34
  21. Verortung von Nachhaltigkeit in der Berufs- und Wirtschaftspädagogik
  22. Anspruchsvoraussetzungen und Verwaltungsverfahren nach dem Umweltinformationsgesetz
  23. Herausforderungen der Demokratie: Zukunftsprobleme und ihre Verarbeitung
  24. Studium der Wirtschaftspsychologie im Ausland
  25. Hat die Deregulierung des deutschen Versicherungsmarktes mehr Wettbewerb verursacht?
  26. Thilo H. G. Westermann, Die Rezeption der Pan-Mythen in der bildenden Kunst zwischen Klassizismus und Moderne
  27. Dekonstruktion und Evidenz
  28. Praxis-Wörterbuch Umwelt, Naturschutz, Nachhaltigkeit
  29. Ökonomistische Diskurse der Nachhaltigkeit