Attentional focus and anticipated emotions in the face of future environmental risks: should I take the train or drive my car? / Foco atencional y emociones anticipadas en vista de riesgos ambientales futuros: ¿debería ir en tren o en mi coche?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This study presents an experiment investigating the effects of attentional focus and valence of experience on anticipated emotions and on intentions to drive by car or to use public transportation. Car driving is associated with being detrimental for the environment, whereas using public transportation is assumed to be environmentally beneficial. We regard environmentally friendly behaviour as an instantiation of a problem-focused coping strategy that is triggered by anticipated threat from an environmental stressor and aims at reducing the environmental problem. A discrepancy, however, may exist between the immediate experience of driving a car or using public transport, and the long-term experience of the consequences, that is, a polluted versus a healthy environment. Employing multimedia scenarios, we manipulated participants’ attention to focus either on behaviour (car or public transport) or on the environmental consequences, and induced either a positively or a negatively valenced experience. We measured anticipated emotions and intentions to use the car or public transport, and repeated the measurements
two weeks later. Most important, a focus on consequences turns out to have stronger effects on emotions than a focus on behaviour. Also, intentions to use a car or public transport change when focusing on the future consequences, but not when focusing on the positive or negative circumstances accompanying the behaviours. A mediation analysis shows that while focusing on the
consequences influences both anticipated emotions and behavioural intentions, the effect of focus on behavioural intentions is not mediated by anticipated emotions. Results suggest that emphasizing the long-term consequences of one’s behaviour is a better means of fostering pro-environmental behaviour than emphasizing the experience of the behaviours per se.
Original languageEnglish
JournalPsyecology
Volume6
Issue number1
Pages (from-to)35-72
Number of pages38
ISSN2171-1976
DOIs
Publication statusPublished - 10.03.2015

Bibliographical note

SPECIAL ISSUE: A changing world: coping with environmental, social and economic risks / NÚMERO ESPECIAL: Un mundo en transformación: afrontando riesgos ambientales, sociales y económicos

Recently viewed

Publications

  1. Gestaltungspotenziale kollaborativer Wissensnetzwerke in "Lernenden Verwaltungen" am Beispiel des praxisbezogenen Online-Kurses "Projektmanagement" der Universität Lüneburg.
  2. Der deutsche Film schiebt den Blues
  3. Vertrieb nachhaltiger Produkte
  4. Many roads lead to sustainability
  5. Gleichstellung und Diversität zur Stärkung einer teilhabegerechten Hochschulkultur
  6. La transparence et l’obstacle – Politik im Digitalen zwischen Dauerkommunikation und Diskretion
  7. Prüfung von Nachhaltigkeitsberichten nach der Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)
  8. Contingency in business sustainability research and in the sustainability service industry
  9. Finanzwirtschaftliche Annäherungen an das Phänomen Bürgerbeteiligung
  10. Die neue Diskussion um Gemeinschaft
  11. Der Niedergang der Kreativität und die Konstanz der Kunst
  12. Qualitätsentwicklung von Schulen in der Einwanderungsgesellschaft: Evaluation der Lehrerfortbildung zur interkulturellen Koordination (2012 – 2014)
  13. Störerverantwortlichkeit bei Grundstücksgrenzen überschreitenden Grundwasserschäden
  14. Multilingualism in teacher education in Germany
  15. Gerhard O. Forde: The Captivation of the Will. Luther vs. Erasmus on Freedom and Bondage, Grand Rapids / Cambridge 2005
  16. Literaturbeziehungen
  17. Medien und klimabewusstes Verhalten
  18. Prosumer – zwischen Energiesuffizienz und Rebound-Effekten
  19. Sustainability in Karamoja?
  20. Mediale Teilhabe in Technologien relationaler Verschaltung
  21. Modifikationen der freiwilligen Einlagensicherung in Deutschland
  22. Rechnungslegung nach dem Bilanzrechtsmodernisierungsgesetz (BilMoG)
  23. Resistance to international democracy promotion in Morocco and Tunisia
  24. Zum Stand von Energiegenossenschaften in Deutschland
  25. Mensch und Wald. Theorie und Praxis einer Bildung für nachhaltige Entwicklung am Beispiel des Themenfelds Wald
  26. Societas Europaea
  27. Souveränität, Dynamik und Integration – making up the rules as we go along? Anmerkungen zum Lissabon-Urteil des BundesverfassungsgerichtsUrteil des BVerfG
  28. Führt Schulinspektion wirklich nicht zu besseren Schülerleistungen? Eine Einschätzung zur Belastbarkeit vorliegender Wirksamkeitsstudien aus programmtheoretischer Perspektive.
  29. „Unsere Underwriting-Philosophie ist sehr sophisticated“
  30. Going online, doing gender
  31. Schulintegrierte Produktionsstätten aus Sicht der Berufsbildungswissenschaften
  32. Trends in environmental education for biodiversity conservation in Costa Rica
  33. Reallabore als Rahmen transformativer und transdisziplinärer Forschung: Ziele und Designprinzipien
  34. Ein Déjà-coup-d’état-Erlebnis? Kayfabe-Politik als Netzwerkeffekt