Many roads lead to sustainability: A process-oriented analysis of change in higher education

Research output: Journal contributionsJournal articlesTransfer

Authors

Purpose
– The purpose of this paper is to comparatively analyse activities to integrate sustainability in teaching, research and operational practice in different higher education institutions, which differ both in the degree of how far implementation goes and in regards to the most active stakeholders. Against that background, the paper explores, in a process‐oriented focus, which drivers and barriers are experienced as most important and how they relate to each other.

Design/methodology/approach
– A comparative multi‐case study has been conducted, with two main steps to structure the research process: first, desktop research was used to select appropriate cases in a theoretical sampling. Second, data from interviews with relevant stakeholders in each case were analysed according to the constant comparison method.

Findings
– Across all cases, three distinctive patterns of implementation processes emerged, each of them with a unique set of influencing factors. For each pattern, drivers and barriers, as well as their relevance, are experienced differently and specific key constructs can be found to explain the implementation process.

Research limitations/implications
– The research focused on German institutions of higher educations and all cases are drawn from that population, which might limit the generalizability.

Practical implications
– It is hoped to provide valuable insights for future implementation processes and for various ways to support a sustainable transition in higher education.

Originality/value
– This is one of the first papers to consider the process of implementation and the interaction between drivers and barriers. The value of the paper lies in its potential to help in understanding what role different drivers and barriers play in different patterns of implementation.
Original languageEnglish
JournalInternational Journal of Sustainability in Higher Education
Volume14
Issue number2
Pages (from-to)160-175
Number of pages16
ISSN1467-6370
DOIs
Publication statusPublished - 04.2013

Bibliographical note

The writing of the article was supported by a fellowship in the PostdocProgramme of the German Academic Exchange Service (DAAD).

    Research areas

  • Sustainability education
  • Comparative case study, Germany, Higher education, Higher education for sustainability, Organizational change, Sustainability, Universities

Recently viewed

Publications

  1. Die Konsumgesellschaft von Jean Baudrillard
  2. Die Gleichgewichtsfähigkeit als Parameter der sensomotorischen Leistungsfähigkeit von jugendlichen Fußballern - Erfassung und Training
  3. "Flexibilisierung" europäischer Politik als Weg aus der Krise?
  4. Zu der Frage, ob die unter dem Oberbegriff des "Joint Criminal Enterprise" (JCE) zusammengefassten völkerstrafrechtlichen Beteiligungsformen bereits vor 1975 völkergewohnheitsrechtliche Verfestigung erlangt hatten
  5. Nachhaltigkeitsexpertise als Kompetenzprofil des Aufsichtsrats
  6. Spuren, Graphé, Wissenskünste. Zur Episteme der Spur
  7. Beurteilung der Gleichgewichtsfähigkeit als Parameter der sensomotorischen Leistungsfähigkeit im Fußball
  8. Untersuchung der Knickstabilität eines Doppelgelenks für einen zweibeinigen Schreitroboter unter Unsicherheit
  9. León Rozitchner’s Mass Psychology
  10. Rezension zu Fahlenbrach, Kathrin/Brück, Ingrid/Bartsch, Anne
  11. Visuelle Konstruktionen von Klima und Klimawandel in den Medien
  12. Rechnungslegung und Rechnungslegungspolitik
  13. Europäische Strategien zur Reduzierung von Hochwasserrisiko mithilfe eines nachhaltigen Auenmanagements
  14. Visueller Aktivismus und affektive Öffentlichkeiten
  15. Vertrag über die Europäische Union : Präambel EUV
  16. Die europäische Integration und die Kultur(wissenschaften)
  17. "Das macht die Waage doch von ganz allein!"
  18. Die Ökonomie des Klimawandels
  19. Die Entwicklung von Vorstellungen zu Klimawandel und Naturkatastrophen in der Öffentlichkeit - konzeptionelle und methodische Überlegungen
  20. Mobilitätswende in Wuppertal
  21. Management des universitären Auftrags mit der Sustainability Balanced Scorecard
  22. Die Geschichte der Elektrizitätsgenossenschaften in Deutschland
  23. "Produktive Zerstörung"
  24. Corporate Sustainability Due Diligence Directive
  25. Vibrationstraining in der Rehabilitation von Gang- und Gleichgewichtsstörungen
  26. Informationseffekte der Bestellpolitik in Produktionsnetzwerken
  27. DGUV-Projekt zur Ergebnisqualität des besonderen Heilverfahrens der Gesetzlichen Unfallversicherung
  28. Zusammenfassung der Ergebnisse der sechs Realanalysen
  29. ››Was tun?›› # 5234766: Kunstpädagogik/Kunstvermittlung unter den Bedingungen des ökonomisierten Bildungswesen - 10 Splitter
  30. Review Kerry-Anne Mendoza, 2015, Austerity
  31. Computerspiele als Träger politischer Bedeutungsangebote
  32. ZUKKER: Zukunftsfähige Kompetenzen für die Märkte von morgen erwerben
  33. Europa – Heimat als Groteske