Aspekte der Testgüte bei der Erfassung schulischer Kompetenzen von Schülerinnen und Schülern mit sonderpädagogischem Förderbedarf

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Aleksander Kocaj
  • Nicole Haag
  • Hans Anand Pant
  • Poldi Kuhl
  • Petra Stanat
  • Sebastian Weirich
In 2011, students with special educational needs (SEN) were part of the sample of the National Assessment Study (IQB-Ländervergleich 2011) in primary schools. The study examines if the achievement tests in German and Mathematics are also suited to assess SEN students' proficiencies. To evaluate the structural validity of the achievement tests for SEN students in special education and regular schools, missing patterns, the fit of the Rasch model, differential item functioning, and correlations of the test scores were analyzed. Results show that the achievement tests captured the same proficiencies in similar ways for SEN students compared to students without SEN. However, comparability of the achievement tests in Mathematics was reduced for students in special education schools.
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Pädagogik
Volume62
Issue numberBeiheft
Pages (from-to)212-233
Number of pages21
ISSN0044-3247
Publication statusPublished - 04.2016
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Wandel von Staatlichkeit in den Gesundheitssystemen von OECD-Ländern
  2. Psychometric properties of the German narcissism inventory 90 (NI-90) in a clinical and non-clinical sample of adolescents
  3. Robert Kochs Mikrofotografien
  4. Schwerpunktbereichsklausur – Vergaberecht: Nachprüfungsverfahren, Verfahrensablauf, Angebotswertung, Entscheidungsinhalt
  5. Bildungsstandards – Kompetenzen überprüfen
  6. Hinwendung zur Geschichte, Politik und Gesellschaft
  7. Krieg und artifizieller Städtebau
  8. Rysowanie nicią. Międzynarodowe konteksty teatru plastycznego”
  9. Bild und Bühne
  10. Forschendes Lernen im Kontext der Professionalisierung von (Sport)Lehrkräften – eine Zwischenbilanz
  11. León Rozitchner’s Mass Psychology
  12. Tränen
  13. Theorie-Praxis-Lernen in einem fächer- und institutionenübergreifenden Lernkontext
  14. Musikwirtschaft 2.0. Bestandsaufnahme und Perspektiven
  15. Kunst erleben mit der Applikation Actionbound: Chancen und Grenzen eines digitalen Lernarrangements für DaFZ-Lernende im Kunstmuseum
  16. Germanistik-Professoren in Hamburg und ihre Beziehungen zum literarischen Feld
  17. Breast cancer survivorship symptom management
  18. „Notre Ville est fort belle“: New Orleans als Modell kolonial-urbaner Ordnung
  19. Pädagogische Kinder?
  20. Phil Fish – duża ryba w małym stawie?
  21. Mündliches Beschreiben von Bildern im Kontext des Kunstunterrichts zwischen schulsprachlichen Erwartungen und fachlichen Anforderungen
  22. That's the Coming style
  23. Verso una socio-logica della riproduzione: eterosessismo e specismo nei complessi sociali capitalistici
  24. „Ich bin nämlich eigentlich ganz anders, aber ich komme nur so selten dazu.“ Die Rolle der Gegenwartsliteratur in ausgewählten neuen Master-Studiengängen
  25. Kriminologie als Gesellschaftswissenschaft
  26. "Es braucht Menschen, die auf die Straße gehen!"
  27. Sprachliches Lehrerhandeln als Bestandteil der professionellen Kompetenz von Lehrerinnen und Lehrern – Konturen eines wenig beachteten Forschungsfelds
  28. Judith Hermann: Sommerhaus, später
  29. Third Moscow Biennale of contemporary art 2009
  30. Assessing COVID-19-related health literacy and associated factors among school teachers in Hong Kong, China
  31. Soziale Ungleichheit und legitime Kultur