Mit dem Bus zur Schule

Project: Other

Project participants

  • Stoltenberg, Ute (Project manager, academic)
  • Berthold, Alexander (Project staff)
  • Baum, Roland (Project staff)
  • Röpke, Sina (Project staff)

Description

Ausgangspunkt des Vorhabens war die Problematik, die mit der Nutzung von Schulbussen verbunden ist: Angesichts des unterschiedlichen Alters der NutzerInnen kommt es häufig zu Konflikten bis hin zu Gewaltszenen. Der Schulbus ist für viele Kinder und Jugendliche keine Erleichterung, sondern eine bedrohliche Situation in ihrem Alltag. Auf der Grundlage des Konzepts "Bildung für eine nachhaltige Entwicklung" wurde ein Ansatz entwickelt, der die Schulbusfahrten als Erfahrungs- und Lernmöglichkeiten begreift, den Beteiligten Gestaltungs- und Partizipationsmöglichkeiten aufzeigt und deshalb eher als ein präventiver und nicht interventionistischer Ansatz zu begreifen ist. Dazu wurde empirisch das Wissen der unterschiedlichen Beteiligten (Lehrer und Lehrerinnen, Schüler und Schülerinnen, Busunternehmen, Busfahrer, Polizei, Landesverkehrswacht) erhoben und ausgewertet und in die Überlegungen zu praktischen Konsequenzen einbezogen. Ergebnis ist ein umfangreicher Band mit Anregungen und Arbeitshilfen für Busprojekte mit Kindern und Jugendlichen.
StatusFinished
Period01.07.0531.12.05

Research outputs

Recently viewed

Publications

  1. U-model-based dynamic inversion control for quadrotor UAV systems
  2. Stimulus complexity determined by fractal geometry
  3. Introduction to Automatic Imitation
  4. From Fleeting Enchantment to Embodied Commitment
  5. One tool to rule? – A field experimental longitudinal study on the costs and benefits of mobile device usage in public agencies
  6. Collaborative design prototyping in transdisciplinary research
  7. Developing a model of financing for brownfield redevelopment
  8. Mapping perceptions of energy transition pathways
  9. Security of web servers and web services
  10. Correction to: Operative communication: project Cybersyn and the intersection of information design, interface design, and interaction design (AI & SOCIETY, (2022), 10.1007/s00146-021-01346-2)
  11. Polar Coordinates and Interactive Learning
  12. Peter's positions: a diffractive analysis of authority in a year one classroom
  13. E-stability and stability of adaptive learning in models with private information
  14. Digital Transformation and Institutional Work: A Paradox View
  15. Organizational practices for the aging workforce
  16. Conceptualizing community in energy systems
  17. The creation and analysis of employer-employee matched data, ed. by John C. Haltiwanger ...
  18. Safer Spaces
  19. Using measures of reading time regularity (RTR) to quantify eye movement dynamics, and how they are shaped by linguistic information
  20. Glitch(ing)! A refusal and gateway to more caring techno-urban worlds?
  21. Making transparency transparent
  22. Anisotropy and mechanical properties of dissimilar Al additive manufactured structures generated by multi-layer friction surfacing
  23. Mathematical Model of Double Row Self-Aligning Ball Bearing
  24. The implications of knowledge hiding at work for recovery after work: A diary study
  25. Future-proofing ecosystem restoration through enhancing adaptive capacity
  26. Changes in the Work Situation and Attitudes in East-germany After the Introduction of Capitalism
  27. Gesichtssprache
  28. Backward Extended Kalman Filter to Estimate and Adaptively Control a PMSM in Saturation Conditions