Mit dem Bus zur Schule

Projekt: Anderes

Projektbeteiligte

  • Stoltenberg, Ute (Wissenschaftliche Projektleitung)
  • Berthold, Alexander (Projektmitarbeiter*in)
  • Baum, Roland (Projektmitarbeiter*in)
  • Röpke, Sina (Projektmitarbeiter*in)

Beschreibung

Ausgangspunkt des Vorhabens war die Problematik, die mit der Nutzung von Schulbussen verbunden ist: Angesichts des unterschiedlichen Alters der NutzerInnen kommt es häufig zu Konflikten bis hin zu Gewaltszenen. Der Schulbus ist für viele Kinder und Jugendliche keine Erleichterung, sondern eine bedrohliche Situation in ihrem Alltag. Auf der Grundlage des Konzepts "Bildung für eine nachhaltige Entwicklung" wurde ein Ansatz entwickelt, der die Schulbusfahrten als Erfahrungs- und Lernmöglichkeiten begreift, den Beteiligten Gestaltungs- und Partizipationsmöglichkeiten aufzeigt und deshalb eher als ein präventiver und nicht interventionistischer Ansatz zu begreifen ist. Dazu wurde empirisch das Wissen der unterschiedlichen Beteiligten (Lehrer und Lehrerinnen, Schüler und Schülerinnen, Busunternehmen, Busfahrer, Polizei, Landesverkehrswacht) erhoben und ausgewertet und in die Überlegungen zu praktischen Konsequenzen einbezogen. Ergebnis ist ein umfangreicher Band mit Anregungen und Arbeitshilfen für Busprojekte mit Kindern und Jugendlichen.
StatusAbgeschlossen
Zeitraum01.07.0531.12.05

Verknüpfte Publikationen

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Achieving consumer trust on Twitter via CSR communication
  2. Vibration Converter with Passive Energy Management for Battery‐Less Wireless Sensor Nodes in Predictive Maintenance
  3. Conception and analysis of Cascaded Dual Kalman Filters as virtual sensors for mastication activity of stomatognathic craniomandibular system
  4. Effects of season and man-made changes on baseflow and flow recession
  5. Tripartite networks show that keystone species can multitask
  6. Representation of Integration Profiles Using an Ontology
  7. Towards Ecosystems for Responsible AI
  8. Formative assessment in mathematics
  9. Learner pragmatics at the discourse level: Staying “on topic” in a telecollaborative eTandem task
  10. Who’s afraid of the senses? Organization, management and the return of the sensorium
  11. Implementation of EU labour law directives by way of national collective agreements
  12. Fallstudie
  13. Inclusive conservation and the Post-2020 Global Biodiversity Framework
  14. A Critical Evaluation of Network Approaches for Studying Species Interactions
  15. Skills and knowledge management in higher education
  16. Timing and fragmentation of daily working hours arrangements and income inequality
  17. Tentative Theses on Transformative Research in Real-World Laboratories
  18. Balancing the Boundary
  19. Future-proofing ecosystem restoration through enhancing adaptive capacity
  20. Microstructure, mechanical properties and fracture behaviors of large-scale sand-cast Mg-3Y-2Gd-1Nd-0.4Zr alloy
  21. Ecology: Mammals, interaction networks and the relevance of scale
  22. Operationalising the leverage points perspective for empirical research
  23. Differential mortality rates in major and subthreshold depression
  24. Repräsentation oder Gebrauchsort?
  25. Relativity in Social Cognition: Basic processes and novel applications of social comparisons
  26. Heterogenität
  27. An analysis of the requirements for DSS on integrated river basin management
  28. You Are Where You Eat: A Theoretical Perspective on Why Identity Matters in Local Food Groups
  29. Anatomical and neuromuscular variables strongly predict maximum knee extension torque in healthy men
  30. From temporal myopia to foresight: Bridging the near and the distant future through temporal work
  31. Evaluating the (cost-)effectiveness of guided and unguided Internet-based self-help for problematic alcohol use in employees
  32. Cultural change in Asia and beyond
  33. Communicating Uncertainties About the Effects of Medical Interventions Using Different Display Formats
  34. Ionic liquids vs. ethanol as extraction media of algicidal compounds from mango processing waste
  35. Competence-Oriented Teaching