School of Education
Organisational unit: Faculty
- Institute of Social Science Education
- Institute for Exercise, Sport and Health
- Institute of Educational Sciences
- Institute of English Studies
- Institute of Ethics and Theological Research
- Institute of Fine Arts, Music and Education
- Institute of German Language and Literature Studies and their Didactics
- Institute of Mathematics and its Didactics
- Institute of Psychology in Education
- Institute of Social Work and Social Pedagogy
Organisation profile
The researchers at the faculty ask about individual and institutional preconditions, processes and results of education, development and social interaction. Both basic and applied research form the foundation of an interdisciplinary, cooperative and internationally compatible education, development and social research.
Topics
Die Fakultät Bildung fragt nach subjektiven und strukturellen Bedingungen des Lernens und der Bildung, in institutionellen Kontexten ebenso wie in informellen und non-formalen Settings. Im Rahmen der Wissenschaftsinitiative Bildungsforschung untersucht sie Lern-, Bildungs-, Sozialisations- und Entwicklungsprozesse Heranwachsender als zukünftigen Akteuren in einer Zivilgesellschaft angesichts heterogener gesellschaftlicher, familialer und schulischer Lernsituationen. Sie verbindet die Bildungswissenschaften mit den Unterrichtsfächern Deutsch, Mathematik, Englisch, Sachunterricht, Politik, Religion, Kunst, Musik, Sport, Biologie und Chemie sowie der Wirtschafts- und Sozialpädagogik. Beteiligt sind etwa 35 Professorinnen und Professoren mit etwa 115 Mitarbeiterinnen und Mitarbeitern.
- 2024
- Published
Effectiveness of gamified digital interventions in mental health prevention and health promotion among adults: a scoping review
Aschentrup, L., Steimer, P. A., Dadaczynski, K., Mc Call, T., Fischer, F. & Wrona, K. J., 12.2024, In: BMC Public Health. 24, 1, 18 p., 69.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Accepted/In press
Ästhetik der Reorganisation
Kargin, F. (ed.) & Zahn, M. (ed.), 08.2024, (Accepted/In press) Wissenschaftlichen Sozietät Kunst Medien Bildung e.V.Research output: Books and anthologies › Collected editions and anthologies › Research
- Accepted/In press
Teaching Artistic Strategies: Playing with Materiality, Aesthetics and Ambiguity
Kargin, F. (ed.), King, D. (ed.) & Savic, S. (ed.), 08.2024, (Accepted/In press) transcript Verlag.Research output: Books and anthologies › Collected editions and anthologies › Transfer
- Published
Politiken der Kindheit
Alberth, L. (ed.), Burmeister, C. T. (ed.), Eunicke, N. (ed.) & Kluge, M. (ed.), 19.06.2024, 1 ed. Juventa Verlag.Research output: Books and anthologies › Collected editions and anthologies › Research
- Published
Unequal paths to clienthood: Child protection and domestic bliss.
Alberth, L. & Bühler-Niederberger, D., 19.06.2024, Overlapping Inequalities in the Welfare State.: Strengths and Challenges of Intersectionality Framework.. Akkan, B., Hahmann, J., Hunner-Kreisel, C. & Kuhn, M. (eds.). Springer International Publishing AG, p. 315-330 16 p.Research output: Contributions to collected editions/works › Contributions to collected editions/anthologies › Research
- Published
Gesundheitskompetenz von Studierenden. Befunde und Interventionsansätze
Dadaczynski, K., Messer, M. & Okan, O., 01.06.2024, In: Public Health Forum. 32, 2, p. 109-112 4 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Gesundheitsmonitoring und Gesundheitsmanagement an Hochschulen: Ein Überblick
Rathmann, K., Sendatzki, S., Helmchen, R. M. & Dadaczynski, K., 01.06.2024, In: Public Health Forum. 32, 2, p. 162-167 6 p.Research output: Journal contributions › Scientific review articles › Research
- E-pub ahead of print
On the added value of considering effects of generic and subject-specific instructional quality on students’ achievements – an exploratory study on the example of implementing formative assessment in mathematics education
Besser, M., Hagena, M. & Kleickmann, T., 23.05.2024, (E-pub ahead of print) In: ZDM - Mathematics Education. 16 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Explaining primary school teachers’ intention to use digital learning platforms for students’ individualized practice: comparison of the standard UTAUT and an extended model
Kahnbach, L., Hase, A., Kuhl, P. & Lehr, D., 15.05.2024, In: Frontiers in Education. 9, 17 p., 1353020.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review
- Published
Gut vorbereitet auf den Umgang mit sprachlicher Diversität im Unterricht? Eine Bestandsaufnahme zu Lehrkraftüberzeugungen, sprachlichem Professionswissen und sprachbezogenen Lerngelegenheiten
Brandt, H., Menzel, K. N., Neumann, A. & Weinhold, S., 15.05.2024, In: Die deutsche Schule. 116, 2, p. 163-184 22 p.Research output: Journal contributions › Journal articles › Research › peer-review