Organisation profile

The researchers at the faculty ask about individual and institutional preconditions, processes and results of education, development and social interaction. Both basic and applied research form the foundation of an interdisciplinary, cooperative and internationally compatible education, development and social research.

Main research areas

Die beteiligten Wissenschaftler*innen der Fakultät (derzeit 39 Professuren und 73 Wissenschaftliche Mitarbeiter*innen) untersuchen die individuellen, institutionellen und gesellschaftlichen Voraussetzungen und Prozesse des Lernens in (außer-)schulischen Kontexten und vermitteln die daraus resultierenden Erkenntnisse Studierenden und Lehrkräften. Die Leuphana hat sich damit sowohl in der Lehrkräftebildung als auch in der empirischen Bildungsforschung national sowie international hervorgetan, u. a. zur Unterrichts- und Kompetenzforschung. In der Sozialpädagogik stellt sie einen der wenigen Standorte in Deutschland dar, der eine polyvalente Ausrichtung aufweist und grundlagen- und anwendungsorientierte Forschung sowohl mit Blick auf berufsfeldorientierte als auch ausbildungsorientierte Themen betreibt.

  1. 2026
  2. In preparation

    Der GoPro-Blick. Zur performativen Kamera

    Kargin-Zahn, F., 04.2026, (In preparation) In: Zeitschrift Kunst Medien Bildung.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  3. Published

    Einleitung: Posthuman Entanglements in Art(s) Education

    Hallmann, K., Kargin-Zahn, F. & Zahn, M., 04.2026, In: Zeitschrift Kunst Medien Bildung.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearch

  4. In preparation

    Posthuman Entanglements in Art(s) Education

    Hallmann, K. (Editor), Kargin-Zahn, F. (Editor) & Zahn, M. (Editor), 04.2026, (In preparation) Wissenschaftlichen Sozietät Kunst Medien Bildung e.V. (Zeitschrift Kunst Medien Bildung)

    Research output: Books and anthologiesCollected editions and anthologiesResearch

  5. In preparation

    Rollenbildung: Zu responsiv-performativen Dimensionen der Erfahrung künstlerischer Installationen

    Kargin-Zahn, F., 02.2026, (In preparation) transcript Verlag. 320 p.

    Research output: Books and anthologiesMonographsResearchpeer-review

  6. 2025
  7. Published

    Can the velocity profile in the bench press and the bench pull sufficiently estimate the one repetition maximum in youth elite cross-country ski and biathlon athletes?

    Wagner, C. M., Keiner, M., Puschkasch-Möck, S., Wirth, K., Schiemann, S. & Warneke, K., 12.2025, In: BMC Sports Science, Medicine and Rehabilitation. 17, 1, 11 p., 102.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  8. Published

    Development and validation of a measurement instrument for physical activity-related health literacy (PA-HL): a study protocol

    Fitzner, E., Hering, T. & Dadaczynski, K., 12.2025, In: Archives of Public Health. 83, 1, 11 p., 165.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  9. Published

    Examiner experience moderates reliability of human lower extremity muscle ultrasound measurement – a double blinded measurement error study

    Warneke, K., Siegel, S. D., Drabow, J., Lohmann, L. H., Jochum, D., Freitas, S. R., Afonso, J. & Konrad, A., 12.2025, In: Ultrasound Journal. 17, 1, 13 p., 20.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  10. Published

    Automated scoring in the era of artificial intelligence: An empirical study with Turkish essays

    Aydın, B., Kışla, T., Elmas, N. T. & Bulut, O., 10.2025, In: System. 133, 12 p., 103784.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  11. Published

    From verbal complexity to student success: understanding the role of linguistic features in teachers’ oral classroom explanations

    Tippe, C., Cruz Neri, N., Kuhl, P. & Retelsdorf, J., 09.2025, In: European Journal of Psychology of Education. 40, 3, 16 p., 88.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

  12. Published

    Teacher job satisfaction: International evidence on the role of school working conditions and teacher characteristics

    Eryilmaz, N., Kennedy, A. I., Strietholt, R. & Johansson, S., 09.2025, In: Studies in Educational Evaluation. 86, 17 p., 101474.

    Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Previous 1 2 3 4 5 6 7 8 ...578 Next