The role of gestures in a teacher-student-discourse about atoms

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Recent educational research emphasises the importance of analysing talk and gestures to come to an understanding about students' conceptual learning. Gestures are perceived as complex hand movements being equivalent to other language modes. They can convey experienceable as well as abstract concepts. As well as technical language, gestures referring to chemical concepts can be a challenge for students and cause misunderstandings. The study presented here focuses on a chemistry teacher's use of gestures in a discourse about atoms. The questions of interest are how the teacher uses certain gestures, if her intentions can be reconstructed and if students seem to understand the content-related gestures. Analysis is done by applying the steps of the Documentary Method. The results show that the teacher uses imagistic gestures, because of the assumption that students can remember and understand the abstract concepts of chemistry faster by using scaffolding in forms of visualisation. Challenges of using gestures to visualise abstract chemistry concepts are discussed.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftChemistry education Research and Practice
Jahrgang17
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)618-628
Anzahl der Seiten11
ISSN1756-1108
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.07.2016

Zugehörige Projekte

  • Diversität willkommen heißen im naturwissenschaftlichen Unterricht

    Projekt: Forschung

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Kalkausscheidungen an Sichtmauerwerk aus Beton-Vormauersteinen
  2. Introduction to the U.S. Foreign Corrupt Practices Act in German
  3. Herausforderung Demographie und Wandel der Arbeitsgesellschaft
  4. Einfluss von (digitalen) Displays auf das Kundenverhalten am POS
  5. Demokratie und Differenz - Ein Beispiel, Demokratie zu gestalten
  6. Management als Bündel aus Praktiken, Diskursen und Technologien
  7. Manifestationen der Demokratie? Von Sprechakten zu Körperakten
  8. Öffentliche Kommunikation überKlimawandel und Sturmflutrisiken
  9. "Well, I answer it by simply inviting you to look at the evidence"
  10. The Effect of Dislike on Accuracy and Bias in Person Perception
  11. Low Resource Question Answering: An Amharic Benchmarking Dataset
  12. Der Einfluss von Armut und Reichtum auf die Lebenszufriedenheit
  13. Symbolische und pikturale Wirksamkeit bei Lévi-Strauss und Lacan
  14. Parlamentarische Minderheitenrechte in Zeiten der Polarisierung
  15. Eigenverantwortliche Schule - eine Chance für die Ganztagsschule?
  16. Optimal dynamic scale and structure of a multi-pollution economy
  17. Sondernummer TEMI – Teaching Enquiry with Mysteries incorporated
  18. Lebenslanges Lernen als Erziehungswissenschaft - über dieses Buch
  19. Rezension von Warnke, Martin: Theorien des Internet zur Einführung
  20. Öffentliches Recht: Die Grundzüge des Religionsverfassungsrechts
  21. Öffentliches Recht: Die Grundzüge des Religionsverfassungsrechts
  22. The Challenge of Democratic Representation in the European Union
  23. Einstellungsmessung zum Fluglärm mit dem Implicit-Association-Test
  24. In Search of the Dominant Rationale in Sustainability Management