The role of gestures in a teacher-student-discourse about atoms

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

Recent educational research emphasises the importance of analysing talk and gestures to come to an understanding about students' conceptual learning. Gestures are perceived as complex hand movements being equivalent to other language modes. They can convey experienceable as well as abstract concepts. As well as technical language, gestures referring to chemical concepts can be a challenge for students and cause misunderstandings. The study presented here focuses on a chemistry teacher's use of gestures in a discourse about atoms. The questions of interest are how the teacher uses certain gestures, if her intentions can be reconstructed and if students seem to understand the content-related gestures. Analysis is done by applying the steps of the Documentary Method. The results show that the teacher uses imagistic gestures, because of the assumption that students can remember and understand the abstract concepts of chemistry faster by using scaffolding in forms of visualisation. Challenges of using gestures to visualise abstract chemistry concepts are discussed.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftChemistry education Research and Practice
Jahrgang17
Ausgabenummer3
Seiten (von - bis)618-628
Anzahl der Seiten11
ISSN1756-1108
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 06.07.2016

Zugehörige Projekte

  • Diversität willkommen heißen im naturwissenschaftlichen Unterricht

    Projekt: Forschung

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Liquidity risk and the covered bond market in times of crisis
  2. The Emerging Roles of Management for Corporate Sustainability
  3. The role of gestures in a teacher-student-discourse about atoms
  4. La comunicazione ambientale nei processi locali dell'Agenda 21
  5. The German Environmental Information Act under the microscope
  6. The Continuities of Twitter Strategies and Algorithmic Terror
  7. Professionalisierung der Ausbildung braucht Didaktikforschung
  8. Vertrag über die Europäische Union (EUV) : Artikel 18 [Ausführung]
  9. Bildung für eine nachhaltige Entwicklung und das eigene Leben
  10. Wo lernen Kinder mit sonderpädagogischem Förderbedarf besser?
  11. Prediction of Process Forces in Fiber Metal Laminate Stamping
  12. Herausforderung Demographie und Wandel der Arbeitsgesellschaft
  13. Von sozialer Verantwortung zu unternehmerischer Nachhaltigkeit
  14. Empathy and Donation Behavior Toward Happy and Sad Chimpanzees
  15. Demokratie und Differenz - Ein Beispiel, Demokratie zu gestalten
  16. Effect of Welding Speed on Friction Stir Welds of PM2000 Alloy
  17. Manifestationen der Demokratie? Von Sprechakten zu Körperakten
  18. Abschätzung der flächenhaften Verteilung der nassen Deposition
  19. Lernwerkstatt "Mensch" – von den Fragen der SchülerInnen ausgehen
  20. New media as facilitators and tools of (popular) music education
  21. Parlamentarische Minderheitenrechte in Zeiten der Polarisierung
  22. Is Code Law? Kritik in Zeiten algorithmischer Gouvernementalität
  23. Diversitätsgerechte und digitale Lehre - Chance oder Widerspruch?
  24. Estimation of spatial distribution of wet deposition in Germany
  25. Chemicals in the environment - The need for a clear nomenclature
  26. Der Einfluss von Armut und Reichtum auf die Lebenszufriedenheit
  27. Förderung mathematisch begabter Kinder im mittleren Schulalter
  28. Wissenschaft und Öffentlichkeit im Zeichen der Digitalisierung
  29. Emotionen, Anerkennung und Macht in stationären Erziehungshilfen
  30. Productive Transformations and Bilateralism in the Semi-Periphery
  31. Crew Resource Management Training Within the Automotive Industry
  32. Erweitere Handlungsspielräume im Bereich der Jugendgerichtshilfe
  33. Kinder- und Jugendliteratur in der Ausbildung von Englischlehrern