Leitbildimplementierung in Organisationen: Chancen und Möglichkeiten einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Kindergärten

Publikation: Bücher und AnthologienMonografienForschung

Authors

Diese Arbeit ist zu verstehen als eine Verbindung zwischen dem theoretischen Ansatz organisationalen Lernens und dem Leitbild der nachhaltigen Entwicklung mit dem Fokus auf vorschulische Bildung. Mit diesem interdisziplinären Ansatz soll gezeigt werden, dass Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als übergeordneter Bezugsrahmen an Kindergärten herangetragen werden kann. Auf diese Weise werden Lernorte geschaffen, an denen eine Auseinandersetzung mit der Idee der Nachhaltigkeit stattfinden kann und zukunftsfähige Lebensstile generiert werden können. Bedingend für die Implementierung eines derartigen Bildungskonzeptes sind vor allem organisationale Lernprozesse und die Fähigkeit der Organisation Kindergarten, als Ganzes zu lernen.


Aus dem Inhalt: Der Organisationsbegriff - Organisationales Lernen - Bildung für eine nachhaltige Entwicklung - Kompetenzen der Akteure Kinder und Erzieherinnen - Implementierung einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung: Hindernisse - Bedingungen - Potentiale.
OriginalspracheDeutsch
ErscheinungsortFrankfurt am Main
VerlagPeter Lang Verlag
Anzahl der Seiten178
ISBN (Print)3631397143, 9783631397145
PublikationsstatusErschienen - 2002

Publikationsreihe

NameBildung und Organisation
VerlagPeter Lang Verlag
Band10
ISSN (Print)0945-9596

Bibliographische Notiz

Zugl.: Lüneburg, Univ., Diss., 2001

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Putting Architecture in its Social Space: the Fields and Skills of Planning Maastricht
  2. Scaling-Up Behavior Settings
  3. Rethinking Economic Practices and Values As Assemblages of More-Than-Human Relations
  4. Landscape models for use in studies of landscape change and habitat fragmentation
  5. Model-based Analysis of Reassembly Processes within the Regeneration of Complex Capital Goods
  6. TANGO: A reliable, open-source, browser-based task to assess individual differences in gaze understanding in 3 to 5-year-old children and adults
  7. How attribution-of-competence and scale-granularity explain the anchor precision effect in negotiations and estimations.
  8. Learning to rank user intent
  9. Correction to
  10. Contested future-making in containment: temporalities, infrastructures and agency
  11. Demarcating transdisciplinary research in sustainability science—Five clusters of research modes based on evidence from 59 research projects
  12. Random year intercepts in mixed models help to assess uncertainties in insect population trends
  13. Correction to
  14. Exporter and Importer Dynamics Database for Germany
  15. The Influence of Adjustment Costs on Labour Adjustment: An Analysis Using Panel Data for Manufacturing Establishments in Lower Saxony
  16. Design of an Over-Actuated Hexacopter Tilt-Rotor for Landing and Coupling in Power Transmission Lines
  17. Einführung in die systemnahe Programmierung
  18. What if this was a piece of art
  19. Values shift in response to social learning through deliberation about protected areas
  20. Programme des Lebens und Überlebens
  21. E-Mail als sozio-technisches Hybrid
  22. Comparing eye movements during mathematical word problem solving in Chinese and German
  23. Case-based learning in teacher education
  24. Effectiveness of a web-based intervention for injured claimants
  25. Weisheit
  26. Is Calluna vulgaris a suitable bio-monitor of management-mediated nutrient pools in heathland ecosystems?
  27. From Adaptive to Specific
  28. The impact of weather variability and climate change on pesticide applications in the US - An empirical investigation
  29. Overview of Non-Apis Bees
  30. Personal initiative at work
  31. Variation in gaze following across the life span
  32. Human development and the "explosion" of democracy
  33. Learning the hard way
  34. Measurement estimation in primary school
  35. Paradoxe Kritik
  36. European and national law in history and future
  37. Whistle-Blowing heißt nicht: „verpfeifen“
  38. Crowdsourcing
  39. Does syndication with local venture capitalists moderate the effects of geographical and institutional distances?
  40. Establishing an infrastructure for collaboration in primate cognition research
  41. Trace Analysis of the Antineoplastics Ifosfamide and Cyclophosphamide in Sewage Water by Two-Step Solid-Phase Extraction and Gas Chromatography Mass Spectrometry
  42. The Break In and With History
  43. More than the sum of its parts? Synergy and picturebook translation
  44. Editorial overview