Leitbildimplementierung in Organisationen: Chancen und Möglichkeiten einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in Kindergärten

Research output: Books and anthologiesMonographsResearch

Authors

Diese Arbeit ist zu verstehen als eine Verbindung zwischen dem theoretischen Ansatz organisationalen Lernens und dem Leitbild der nachhaltigen Entwicklung mit dem Fokus auf vorschulische Bildung. Mit diesem interdisziplinären Ansatz soll gezeigt werden, dass Bildung für eine nachhaltige Entwicklung als übergeordneter Bezugsrahmen an Kindergärten herangetragen werden kann. Auf diese Weise werden Lernorte geschaffen, an denen eine Auseinandersetzung mit der Idee der Nachhaltigkeit stattfinden kann und zukunftsfähige Lebensstile generiert werden können. Bedingend für die Implementierung eines derartigen Bildungskonzeptes sind vor allem organisationale Lernprozesse und die Fähigkeit der Organisation Kindergarten, als Ganzes zu lernen.


Aus dem Inhalt: Der Organisationsbegriff - Organisationales Lernen - Bildung für eine nachhaltige Entwicklung - Kompetenzen der Akteure Kinder und Erzieherinnen - Implementierung einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung: Hindernisse - Bedingungen - Potentiale.
Original languageGerman
Place of PublicationFrankfurt am Main
PublisherPeter Lang Verlag
Number of pages178
ISBN (print)3631397143, 9783631397145
Publication statusPublished - 2002

Publication series

NameBildung und Organisation
PublisherPeter Lang Verlag
Volume10
ISSN (Print)0945-9596

Recently viewed

Publications

  1. A Class of Simple Stochastic Online Bin Packing Algorithms
  2. Analysis of a phase‐field finite element implementation for precipitation
  3. General management principles and a checklist of strategies to guide forest biodiversity conservation
  4. Does an individualized learning design improve university student online learning? A randomized field experiment
  5. Self-perceived quality of life predicts mortality risk better than a multi-biomarker panel, but the combination of both does best
  6. Deterministic Pod Repositioning in Robotic Mobile Fulfillment Systems
  7. Collaborative design prototyping in transdisciplinary research
  8. Water quantity and quality dynamics of the THC - Tuyamuyun hydroengineering complex - and implications for reservoir operation
  9. John Howard Yoder
  10. Who can nudge for sustainable development? How nudge source renders dynamic norms (in-)effective in eliciting sustainable behavior
  11. Conditions of One-Way and Two-Way Approaches in Strategic Start-Up Communication
  12. Obtaining Object Information from Stereo Vision System for Autonomous Vehicles
  13. Chip extrusion with integrated equal channel angular pressing
  14. Extending and refining the dialectic perspective on innovation: There is nothing as practical as a good theory; nothing as theoretical as a good practice
  15. A Graphic Language for Business Application Systems to Improve Communication Concerning Requirements Specification with the User
  16. Elemental analysis using electron beam‐induced K X‐rays
  17. The use of knowledge in inter-organisational knowledge-networks
  18. Race and/as Technology; or, How to do Things to Race
  19. The Balanced Scorecard and different Business Models in the textile industry
  20. “You’re Not Allowed to Give Us the Solution, but Can You Guide Us towards It?”
  21. Creating regional futures
  22. Number Pyramids as a Mathematically Rich Learning Environment for All Students
  23. 3DMIN – Challenges and Interventions in Design, Development and Dissemination of New Musical Instruments.
  24. A comparison between private and public access rules to bottlenecks - experiences and expectations from telecommunication and energy
  25. Applying standard network analysis to hypermedia systems