Content knowledge and pedagogical content knowledge in Taiwanese and German mathematics teachers

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

  • Thilo Kleickmann
  • Dirk Richter
  • Mareike Kunter
  • Jürgen Elsner
  • Michael Besser
  • Stefan Krauss
  • Marie Cheo
  • Jürgen Baumert
In comparing content knowledge (CK) and pedagogical content knowledge (PCK) of Taiwanese and German inservice mathematics teachers, the present study examines whether the two-dimensional structure of teachers' subject matter knowledge is cross-culturally invariant and whether differences in teacher education and in teacher selection are reflected in teachers' subject matter knowledge. The results confirm that CK and PCK represent two distinct, but correlated dimensions, even in teachers from completely different backgrounds. Taiwanese inservice teachers showed considerably higher CK and also higher PCK scores than German teachers. Teacher education and teacher selection should be considered important levers for reform in mathematics education.
OriginalspracheEnglisch
ZeitschriftTeaching and Teacher Education: an international journal of research and studies
Jahrgang46
Seiten (von - bis)115-126
Anzahl der Seiten12
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.02.2015

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Knacken Sie die Karrierenuss!
  2. Wie lange sind wir in diesem Jahr in der Schule?
  3. Cortisol Effects on Flow-Experience
  4. Family Literacy in Hamburg
  5. Personal als Ressource?
  6. Keeping in touch
  7. Biokraftstoffe und Biokraftstoffprojekte
  8. Zur Ausprägung des interkulturellen Wissens bei deutschen Lehrkräften.
  9. Erfolgsfaktor Zuverlässigkeit
  10. Politische Urteilskraft als 'eine Art von sensus communis'
  11. Effectiveness and cost-effectiveness of meaning-centered group psychotherapy in cancer survivors
  12. THE CULTURAL PRE-REQUISITES OF DEMOCRACY
  13. Insect abundance in managed forests benefits from multi-layered vegetation
  14. Species Identification of Bacteria and Fungi from Solid and Liquid Culture Media by MALDI-TOF Mass Spectrometry
  15. Sluts 'r' us
  16. Formen des Kontakts
  17. Notting Hill Gate 3
  18. Introduction
  19. Mealtime Conversations Between Parents and Their 2-Year-Old Children in Five Cultural Contexts
  20. Sound
  21. Altlastenbearbeitung in Hamburg
  22. Ziele der Partizipation von Kindern und Jugendlichen
  23. Transdisziplinäre Fallstudien in Lüneburg
  24. Ein technoökologischer Habitus?
  25. The role of training in implementing corporate sustainability
  26. Weiterbildung im Bereich AAL – Vom Handwerksmeister zum AAL-Berater in 360 Stunden
  27. Living in Heterogeneous Woodlands - Are Habitat Continuity or Quality Drivers of Genetic Variability in a Flightless Ground Beetle?
  28. Hazard assessment of fluorinated alternatives to long-chain perfluoroalkyl acids (PFAAs) and their precursors
  29. On Hypo-Real Models, or Global Climate Change: A Challenge for the Humanities
  30. Biodiversity conservation research challenges in the 21st century
  31. Der Auftrag der Schule - heute
  32. Sobre la transferencia
  33. "Doing-Gender" in universitären Übungsfirmen
  34. Nachhaltige Entwicklung durch endogene Umweltwahrnehmung
  35. Kombilohn in Hamburg: Befristete Lohnsubventionen mit nachhaltigem Erfolg
  36. An Bildern denken
  37. Naturalisierung und Verortung als Dispositive moderner Kindheit
  38. Erläuterungen. Annotations.
  39. Wozu Auflösung ?
  40. Invisible children? Professional bricolage in child protection
  41. George Bell's political engagement in ecumenical context