Unterrichtsbesprechungen im Praktikum: Konstruktivistische und transmissive Lernbegleitung durch Lehrkräftebildner/innen unterschiedlicher Institutionen

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Mentoring conversations are a central learning opportunity in the professionalisation process of pre-service teachers. In the present study, n = 29 mentoring conversations were examined and characterized in terms of their constructivist or transmission orientation. It turns out that the conversations differ greatly in terms of the characteristics chosen. At the group level of the teacher educators, the analysis of variance shows some differences. For example, conversations with mentors tend to be short, contain fewer topics, and mentors encourage students to reflect less often than university teacher educators or educators from the practial part of teacher education do. In addition, correlations between individual characteristics arise, which can contribute to the development of interview profiles. The study thus contributes to a better understanding of the mentoring practice of different actors in teacher training and highlights areas for improvement.
Translated title of the contributionMentoring conversations in the school placement: Constructivist-oriented and transmission-oriented learning support by teacher educators from different participating institutions
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Bildungsforschung
Volume10
Issue number2
Pages (from-to)191-209
Number of pages19
ISSN2190-6890
DOIs
Publication statusPublished - 14.10.2020

    Research areas

  • Educational science - Long-Term internship, Teacher education, leraning opportunity, Mentoring conversation

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Mit Apps gegen den Tinnitus? Ein systematisches Review zu Qualität, Interventionselementen und Techniken der Verhaltensänderung
  2. Evolution, Empowerment, and Emancipation
  3. Pharmaceuticals in the Environment
  4. Whose Body?
  5. Traits of dominant plant species drive normalized difference vegetation index in grasslands globally
  6. Branchenspezifische IT-Innovationssysteme: Von der Analyse zur Intervention - Am Beispiel des IT-Innovationssystems für Krankenhäuser in Deutschland
  7. Dryudella paulinae spec. nov. (Hymenoptera, Crabronidae) from Morocco
  8. Workshop "Hochschulmanagement"
  9. Limitations of Protected Areas Zoning in Mediterranean Cultural Landscapes Under the Ecosystem Services Approach
  10. Digital Campaigning - Die US-Präsidentschaftswahl 2016 im Internet
  11. Gemeinsame Ziele
  12. Noisy, narrow-band devices
  13. Wild pollinators enhance fruit set of crops regardless of honey bee abundance
  14. Meine Sprache wohnt woanders
  15. Submarine state
  16. Value-based management: a review of its conceptualizations and a research agenda toward sustainable governance
  17. Tagebücher 1871-1878
  18. Zur Effizienz von Lernprozessen
  19. Bearbeitung mathematischer Problemlöseaufgaben unterstützt durch papier- und videobasierte Lösungsbeispiele
  20. Potenziale und Grenzen von KI in (hoch-)schulischen Schreibprozessen
  21. Applying a capitals approach to understand rural development traps: A case study from post-socialist Romania
  22. Obdachlosigkeit und Wohnungsnot unter weiblichem Blickwinkel
  23. Der Flaneur in einer "quälenden Doppelwelt"
  24. Hartwig, Mela
  25. Zwischen Klugheits- und Moralgebot
  26. Fördern durch Fordern
  27. Start-up Teams and Venture Capital Exit Performance in Germany
  28. Funktions-, anreiz- und aufwandsorientierte Vergütung des Aufsichtsrats und Prüfungsausschusses.
  29. Climate-driven losses to knowledge systems and cultural heritage
  30. Umwelt- und Sozialstandards für ein nachhaltiges Beschaffungsmanagement
  31. Newspapers and the circulation of academic knowledge
  32. "Beide Künstler sind begeistert für ein und dasselbe hohe Ziel." - Karl May und Sascha Schneider