Zum Einfluss des pädagogisch-psychologischen Professionswissens auf die Unterrichtsqualität und das situationale Interesse der Schülerinnen und Schüler.

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Professional knowledge of teachers is a major prerequisite for teaching, process-related aspects of teaching quality, and students’ development. Concerning pedagogical-psychological knowledge (PPK) and its role for students’ cognitive development, there is some empirical evidence for this assumption. An open question is, however, whether this is also true for students’ development of situational interest and which aspects of teaching quality take over the role of a mediator. The present paper focuses on this question. The sample consists of 34 German teachers at higher-track lower secondary schools and their 973 students in physics courses. Teachers’ PPK was measured with a paper-pencil test, classroom management and managing heterogeneity, both representing aspects of teaching quality, were assessed using video analysis of course activities, and students’ situational interest was measured using the FAM questionnaire. Results of mediation analyses indicate an indirect effect of PPK on situational interest, mediated by the quality of classroom management. This finding emphasizes the major role of teachers’ PPK as well as teachers’ classroom management for developing students’ subject-related interest. As a further result, video analyses indicate that there are almost no teacher activities focusing on managing student heterogeneity. For ruling out that this floor effect is due to sample selectivity, an amendment study was conducted: In a questionnaire, 177 college students were asked about their memories of their high-school teachers’ activities concerning managing student heterogeneity. Results indicate a floor effect as well. In conclusion, both studies demonstrate that managing students’ heterogeneity does not play a major role in physics courses at German higher-track lower secondary schools.
Translated title of the contributionThe impact of pedagogical-psychological knowledge on instructional quality and students’ situational interest
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Bildungsforschung
Volume7
Issue number3
Pages (from-to)229-253
Number of pages25
ISSN2190-6890
DOIs
Publication statusPublished - 11.2017
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Nachhaltige Regionalentwicklung als Kontext für ökonomische Bildung
  2. Machtpolitik im grünen Kleid der Nachhaltigkeit
  3. Schulleitungsmonitor Deutschland 2022 - Schulen in sozial benachteiligter und nicht benachteiligter Lage - Gesamtbericht
  4. Rassismus ohne Rassen, fiktive Ethnizitäten und das genealogische Schema
  5. Kostenloser öffentlicher Nahverkehr
  6. Ärgerregulierung und die Nutzung von (gewalthaltigen) Bildschirmspielen bei Schulkindern
  7. Neue Wirklichkeit von Wohlfahrtsorganisationen - Stellenwert des Verhältnisses
  8. Das BMF und die Herstellungskosten
  9. § 284 Ersatz vergeblicher Aufwendungen
  10. Klimaschutz ist Wirtschaftsfaktor
  11. Atmogene Stickstoffeinträge als Ursache für Artenwandel und Artenschwund
  12. Fortbildung als Mittler zwischen Hochschule und Unterrichtspraxis
  13. In re Arbitration Between the Italian Republic and the Republic of India Concerning the “Enrica Lexie” Incident
  14. Schulinspektionen in Deutschland - eine erste empirische Zwischenbilanz.
  15. Demokratische Bildung
  16. Das Schaudern ist der Menschheit bestes Teil
  17. Europäische Energieunion in Gefahr
  18. Ganztägige Bildung und Betreuung im Schulalter
  19. Aspekte der Aus- und Fortbildung von Mathematik- und Naturwissenschaftslehrkräften im Ländervergleich
  20. Von Kyoto nach Kopenhagen - dem wichtigsten Meilenstein für den globalen Klimaschutz
  21. Schüler*innen mit sonderpädagogischem Förderbedarf in Schulleistungserhebungen
  22. Verfahren zum Bearbeiten eines Werkstücks aus einem Faserverbundwerkstoff, insbesondere aus einem Faser-Kunststoff-Verband
  23. Urte Helduser: Imaginationen des Monströsen. Wissen, Literatur und Poetik der „Missgeburt“ 1600-1835. Göttingen: Wallstein 2016, 432 S., 5 Abb.
  24. Zur Finanz-, Branchen- und Nachhaltigkeitsexpertise im Prüfungsausschuss bei börsennotierten Aktiengesellschaften