The evaluation of education yields at country level: The institute for school quality of the country Berlin and Brandenburg

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Hans Anand Pant
  • Holger Gaertner
  • Peter Harych
  • Poldi Kuhl
  • Wolfgang Wendt
Das Institut für Schulqualität der Länder Berlin und Brandenburg (ISQ) administriert im Auftrag beider Länder in mehreren Jahrgangsstufen Vergleichsarbeiten und zentrale Prüfungen, die auf den länderübergreifenden Bildungsstandards basieren. Jährlich werden für ungefähr 140.000 Schülerinnen und Schüler Leistungsdaten ausgewertet und die Ergebnisse an Lehrkräfte, Eltern und die Bildungsverwaltungen webbasiert zurückgemeldet. Daneben werden die Schulinspektorate beider Länder in ihrem Evaluationsauftrag unterstützt und Lehrkräften Werkzeuge zur Selbstevaluation ihres Unterrichts online zur Verfügung gestellt. Die Schwachstellen des sich entwickelnden evaluationsbasierten Rechenschaftssystems in Deutschland, wie z.B. fehlende Maßnahmen der Schulentwicklung oder die Inflation der Ergebnisse von Leistungsmessungen werden als potenzielle Bedrohungen der Validität des neuen Evaluationssystems im Bildungswesen diskutiert.
Translated title of the contributionDie Evaluation schulischer Bildungserträge auf Länderebene: Das Institut für Schulqualität der Länder Berlin und Brandenburg (ISQ)
Original languageEnglish
JournalZeitschrift für Evaluation
Volume7
Issue number2
Pages (from-to)309-322
Number of pages14
ISSN1619-5515
Publication statusPublished - 09.2008
Externally publishedYes

Links

Recently viewed

Publications

  1. Endogeneity in the relation between poverty, wealth and life satisfaction
  2. Collective emotions in institutional creation work
  3. Introduction of non-native Douglas fir reduces leaf damage on beech saplings and mature trees in European beech forests
  4. The Impact of Power Distance Orientation on Recipients' Reactions to Participatory Versus Programmatic Change Communication
  5. Towards a Cyclical Concept of Real-World Laboratories
  6. Anti-Fascist Exile, Political Print Media, and the Variable Tactics of the Communists in Mexico (1939–1946)
  7. In situ tensile texture analysis of a new Mg-RE alloy
  8. Assessing the added value of the recent declaration on unregulated fishing for sustainable governance of the central Arctic Ocean
  9. Modernization, cultural change, and democracy
  10. Feedback Systems
  11. Comparative performance of incidence-based estimators of species richness in temperate zone herpetofauna inventories
  12. Autonomie der Migration
  13. Bunker-face
  14. Understanding self-disclosure on social networking sites - a literature review
  15. What Do They Reflect on?—A Mixed-Methods Analysis of Physical Education Preservice Teachers’ Written Reflections After a Long-Term Internship
  16. Log in and breathe out: efficacy and cost-effectiveness of an online sleep training for teachers affected by work-related strain
  17. MDP-based itinerary recommendation using geo-tagged social media
  18. The Relationship between Stakeholder Theory and Corporate Social Responsibility: Differences, Similarities, and Implications for Social Issues in Management
  19. A transdisciplinary framework for university-industry collaboration in establishing a social business model
  20. Sponsoring, brand value and social media
  21. Meta-analyses on Corporate Social Responsibility (CSR)
  22. Teaching Artistic Strategies
  23. Antibiotics in the aquatic environment - A review - Part II