The evaluation of education yields at country level: The institute for school quality of the country Berlin and Brandenburg

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

  • Hans Anand Pant
  • Holger Gaertner
  • Peter Harych
  • Poldi Kuhl
  • Wolfgang Wendt
Das Institut für Schulqualität der Länder Berlin und Brandenburg (ISQ) administriert im Auftrag beider Länder in mehreren Jahrgangsstufen Vergleichsarbeiten und zentrale Prüfungen, die auf den länderübergreifenden Bildungsstandards basieren. Jährlich werden für ungefähr 140.000 Schülerinnen und Schüler Leistungsdaten ausgewertet und die Ergebnisse an Lehrkräfte, Eltern und die Bildungsverwaltungen webbasiert zurückgemeldet. Daneben werden die Schulinspektorate beider Länder in ihrem Evaluationsauftrag unterstützt und Lehrkräften Werkzeuge zur Selbstevaluation ihres Unterrichts online zur Verfügung gestellt. Die Schwachstellen des sich entwickelnden evaluationsbasierten Rechenschaftssystems in Deutschland, wie z.B. fehlende Maßnahmen der Schulentwicklung oder die Inflation der Ergebnisse von Leistungsmessungen werden als potenzielle Bedrohungen der Validität des neuen Evaluationssystems im Bildungswesen diskutiert.
Translated title of the contributionDie Evaluation schulischer Bildungserträge auf Länderebene: Das Institut für Schulqualität der Länder Berlin und Brandenburg (ISQ)
Original languageEnglish
JournalZeitschrift für Evaluation
Volume7
Issue number2
Pages (from-to)309-322
Number of pages14
ISSN1619-5515
Publication statusPublished - 09.2008
Externally publishedYes

Links

Recently viewed

Publications

  1. Normative Innovation for Sustainable Business Models in Value Networks
  2. Influence of solar radiation on mercury emission fluxes from soils
  3. Prospective material flow analysis of the end-of-life decommissioning
  4. Utilities' Business Models for Renewable Energy
  5. An Empirical Note on Religiosity and Social Trust using German Survey Data
  6. Towards a future conceptualization of destination resilience
  7. Bonus
  8. Connecting curricula and competence through student learning journeys
  9. Credit Constraints and Exports
  10. Steine statt Brot
  11. Asset Management
  12. Revitalization of the public sphere?
  13. The Sustainability Balanced Scorecard as a Framework to Link Environmental Management Accounting with Strategic Management
  14. Improved dam operation in the Amu Darya river basin including transboundary aspects
  15. THE GROWTH AND EVOLUTION OF MULTINATIONAL-ENTERPRISE - PEARCE,RD
  16. Freie Rede
  17. Global patterns of vascular plant alpha diversity
  18. Nachhaltige Chemie
  19. Response of a shrubland mammal and reptile community to a history of landscape-scale wildfire
  20. Global warming will affect the genetic diversity and uniqueness of Lycaena helle populations
  21. Science text comprehension
  22. Nachhaltigkeit als Treiber des Unternehmenserfolgs
  23. Living on the edge
  24. The Rise and Fall of Electricity Distribution Cooperatives in Germany
  25. Networks of Clusters
  26. Is there a diagrammatic impulse with Plato? ‘Quasi-diagrammatic-scenes’ in Plato’s philosophy
  27. What we mean when we talk about freedom – The KOMFOR study
  28. Challenges and solutions to establishing and sustaining citizen science projects in South Africa
  29. Development and application of a simultaneous SPE-method for polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs), alkylated PAHs, heterocyclic PAHs (NSO-HET) and phenols in aqueous samples from German Rivers and the North Sea