Nutzung und Wirkung eines kognitiv aktivierenden Unterrichts bei nicht-gymnasialen Schülerinnen und Schülern

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

Previous studies on cognitively activating instruction have mainly shown positive effects on students’ performance. However, the impact of such learning opportunities is rarely explored among educationally disadvantaged learners. Hence, this article focuses on the use and effect of cognitively activating instruction with students in non-academic track schools. We examined (1) whether there is a correlation between the observed cognitive activation and the self-reported cognitive activity of the students, and (2) whether the degree of cognitive activation and self-reported cognitive activity could explain the learning gains of the students in the videotaped lessons. For this purpose, cognitive activation was assessed in 60 videotaped mathematics lessons using high-inference rating items; the corresponding eight grade students (N = 608) were asked about their cognitive activity in the videotaped lessons and their performance was assessed in a pre-post design. Multi-level analyses predicted relevant factors for cognitive activity and performance of the students. Against our expectation, the results revealed that cognitive activation and cognitive activity are not related. Nonetheless, the findings confirm the assumption that students’ performance is predicted, among other things, by the extent of cognitive activation moderated by pre-test scores. Implications for further research are discussed.

Translated title of the contributionUse and effect of cognitively activating instruction in classes with students from non-academic tracks
Original languageGerman
JournalUnterrichtswissenschaft: Zeitschrift für Lernforschung
Volume49
Issue number3
Pages (from-to)467-487
Number of pages21
ISSN0340-4099
DOIs
Publication statusPublished - 09.2021

Documents

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Xavier Romero-Vidal

Publications

  1. Zeitlich-intensitätsmäßige Anpassung in der Materialflußplanung
  2. Berufliche Bildung für nachhaltige Entwicklung – Whole School Approach und Unterrichtsgestaltung an berufsbildenden Schulen
  3. BGH: Keine Subsidiarität der Gesellschafterhaftung, HGB §§ 171 I, 172 IV
  4. Corporate social responsibility (CSR) communication via social media sites: evidence from the German banking industry
  5. Business Model Concepts in Corporate Sustainability Contexts
  6. Übersetzen und vernetzen
  7. Jugendhilfe und Schule
  8. COVID-digital health literacy and subjective well-being of students in Ghana
  9. Außerschulische Jugendbildung mit lernbehinderten Jugendlichen
  10. Marktzugang als Hebel: So funktioniert die Bekämpfung finanzieller Intransparenz
  11. Dritte Arbeitstagung für den wissenschaftlichen Nachwuchs in der Fremdsprachenforschung
  12. Können Mädchen doch rechnen ?
  13. Editorial: Innovation und Forschung in der Arbeits(zeit)organisation.
  14. Der Deutsche Taximarkt
  15. Förderung von Kernkompetenzen in der Lehramtsausbildung durch videobasiertes Microteaching und Peerfeedback
  16. Die Prüfung des Abhängigkeitsberichts durch Aufsichtsrat und Abschlussprüfer sowie ihre Berichterstattung
  17. Low-Carbon Energy Transformation in China, India, Pakistan, and Afghanistan: An Overview
  18. EDITORIAL
  19. Eine internetbasierte Intervention zur Verbesserung des psychischen Wohlbefindens bei hochbelasteten Arbeitnehmern
  20. Investigating habitat-specific plant species pools under climate change
  21. Menschen im Gründungsprozess
  22. Schweißperlen auf der Haut der Texte
  23. Deplatziert !
  24. Das Arbeitslose der Technik
  25. Zur Krisenanfälligkeit kleiner und mittlerer Bauunternehmen
  26. Was also ist gleichzeitig?
  27. Peer-Ablehnung, Wettbewerbsorientierung und Probleme bei der Zusammenarbeit von gleichaltrigen Kindern
  28. Kritische Loblieder, einsame Fürsprachen - Herrmann Kesten und Heinrich Mann
  29. Hautschulungen lohnen sich auch in kleineren Unternehmen
  30. Philip Conradin-Triaca (2014): Pierre Bourdieus Rechtssoziologie. Interpretation und Würdigung, Berlin: Duncker & Humblot, 410 Seiten
  31. Erstunterricht
  32. Tertiäre Regulierung und Nachhaltigkeit
  33. Bilder vom Gehirn
  34. Corporate social responsibility (CSR) website disclosures: empirical evidence from the German banking industry
  35. Sustainability Performance and Business Competitiveness
  36. Internationale Entsendungen von Mitarbeitern deutscher Unternehmen – Erste Ergebnisse einer empirischen Studie
  37. Bildungswachstum und Nationalsozialismus
  38. Industrielle Psychopathologie
  39. Geprüfte Natur- und Landschaftspfleger
  40. Einführung in die interaktionistische Ethnografie