Karriere einer Weltanschauung. Die Welteislehre 1894-1945

Research output: Journal contributionsJournal articlesTransferpeer-review

Authors

In 1894, Austrian engineer Hanns Hörbiger claimed to have discovered the so-called "Welteislehre" (cosmic ice theory). Over the course of the 1930s, Hörbiger's theory was formally institutionalised in Germany under the auspices of the National Socialist Ahnenerbe research group, and furthermore promoted by several high ranking members of the NSDAP. Often rendered only as a "nazi" product, in this article I foreground the early roots of the cosmic ice theory (roughly, the period between 1900 and the mid-1920s), paying particular attention to how specific representational and symbolic forms, motifs and narrative structures came to reflect a cluster of traditions ranging from metaphysics and politics to the history of ideas.

Translated title of the contributionCareer of a worldview theory: The "Welteislehre" ("The Cosmic Ice Doctrine") 1894-1945
Original languageGerman
JournalZeitgeschichte
Volume33
Issue number1
Pages (from-to)25-39
Number of pages15
Publication statusPublished - 01.2006
Externally publishedYes

Recently viewed

Publications

  1. Die Reformvorschläge der EU-Kommission vom 30.11.2011 zur Stärkung der Unabhängigkeit des Abschlussprüfers
  2. Kulinarisches Kino
  3. Die unsichtbare Stadt
  4. A People of ‚Patriotic Hearts‘?: German-Americans, U.S. Neutrality, and the Building of an Inclusive Coalition in New Orleans, 1915
  5. The tattooings of cities
  6. Kinderwunschbehandlungen im Ausland
  7. Management von Innovationsprozessen für nachhaltige Entwicklung
  8. Sharing Economy
  9. Gender-Mainstreaming-Aspekte im Rahmen von Anrechnungsverfahren
  10. Messstand zur automatisierten Messung der radialen Lagerluft von Wälzlagern vor und nach der Montage auf einer Welle
  11. Jugendhilfe und Schule
  12. Die diskursiven Grundlagen der Politisierung des Schutzes der Privatsphäre
  13. Das Ulrich-HR-Modell in Deutschland
  14. Grundlagen eines kritischen Denkens
  15. Bildung für nachhaltige Entwicklung und ihre Potenziale für eine zukunftsfähige Grundschule
  16. Schreiben im Mathematikunterricht der Grundschule – Sprachkompetenz diagnostizieren und fördern
  17. L’avventura della percezione tra rappresentazione e affetto
  18. Climate Change Law in Germany - Legislation, Iurisdiction, and Governmental Ambitions
  19. Verkehrswissenschaftliche Arbeiten 12
  20. The Animal 'Other' in J.M. Coetzee's "Disgrace" and "The Lives of Animals"
  21. Dialogorientierte Nachhaltigkeitsberichterstattung von Hochschulen : eine Untersuchung am Beispiel der Leuphana-Universität Lüneburg
  22. Multidimensionale Skalierung der Komfortbeurteilung von Flugzeugkabinenbildern
  23. Jugendliche im Web 2.0: Risiken und Chancen
  24. Der Zoo in einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung
  25. Geschlechtsbewusste Gewaltprävention - ein Qualitätsmerkmal in der Kooperation von Schule und Jugendhilfe
  26. Militanz, Blues und Stadtguerilla
  27. Spielwelt
  28. Rechtliche Instrumente zur Verbesserung der Energienutzung