Aus „Erfahrung“ wird man selbstwirksam, motiviert und klug: Wie hängen unterschiedliche Komponenten professioneller Kompetenz von Lehramtsstudierenden mit der Nutzung von Lerngelegenheiten zusammen?

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Authors

This article focuses on the question to what extent the use of opportunities to learn (OTL) relates to aspects of student teachers’ professional competence. In a cross-sectional sample of N = 200 student teachers, the pedagogical knowledge, the professional perception of teaching, the pedagogical interest and self-efficacy beliefs related to teaching were investigated. OTL were assessed using information on the use of university courses, completed practicum phases and non-university experience in teaching. The results indicate that the use of university OTL contributes to the pedagogical knowledge; pedagogical experience outside the university is closely related to student teachers’ pedagogical interest. In addition, self-efficacy beliefs mediate relations between OTL and the examined aspects of professional competence. The results are discussed with regard to the design of teacher training in order to strengthen self-efficacy beliefs and additional aspects of professional competence.

Translated title of the contributionOne learns by experience—and becomes self-efficacious as well as motivated. : How do different components of student teachers’ professional competence relate to the use of learning opportunities?
Original languageGerman
JournalZeitschrift für Erziehungswissenschaft
Volume24
Issue number1
Pages (from-to)185-211
Number of pages27
ISSN1434-663X
DOIs
Publication statusPublished - 05.02.2021

Documents

DOI

Recently viewed

Publications

  1. Political culture and democracy
  2. Kongo-Freistaat und Leopold II.
  3. Sozialwissenschaften
  4. Psychological approaches to entrepreneurship
  5. Effekte einer online- und videobasierten Feedback-Intervention im Praktikum auf die professionelle Wahrnehmung von Klassenführung und Selbstwirksamkeitserwartung von Lehramtsstudierenden
  6. Subsidiarität und Selbstorganisation als Leitprinzipien der Hochschulsteuerung
  7. Die "Werkzeuge" des Nachhaltigkeitsmanagements
  8. A caring and sustainable economy
  9. Story-Grammar-Bewusstheit im Zentrum von Literarischem Lernen und Poetischem Schreiben in der Sek. I.
  10. Prozeßorientierte Logistik-Leistungsrechnung
  11. Spannungsfelder in Familienunternehmen: Paradoxiemanagement zur Konfliktprävention
  12. Toward holistic corporate sustainability-Developing employees' action competence for sustainability in small and medium-sized enterprises through training
  13. Private ex-ante transaction costs for repeated biodiversity conservation auctions
  14. Karl Mays 'Winnetou'
  15. Characterizing social-ecological units to inform biodiversity conservation in cultural landscapes
  16. Zwischen Forscher-, Verfasser- und Erzähler-Ich
  17. Der Beschluss des EuGH in Sachen Brandes (EUGH Aktenzeichen C-415/12) – ein Lehrstück des unionalen Arbeitsrechts
  18. 100 Prozent erneuerbare Energien in Europa
  19. Der deutschsprachige Roman 1815-1820
  20. The role of error management culture for firm and individual innovativeness
  21. Ökofeminismus und Social Ecology: Janet Biehl
  22. Die Nordchemie in Melbeck/Embsen
  23. Opportunity or burden? Shifting femininities and women’s experiences in a pre-professional business leadership setting
  24. Ziele und Arbeitsschwerpunkte des IPN-Projekts "Didaktisch optimierter Einsatz Neuer Medien im naturwissenschaftlichen Unterricht"
  25. A framework for drivers fostering social-ecological restoration within forest landscape based on people’s participation. A systematic literature review
  26. Biotechnologie und Internationalisierung
  27. Das Menschenbild im Schatten der Soziobiologie
  28. Transformationen des Individuums
  29. Zur Notwendigkeit transdisziplinärer Ansätze für Evaluationsvorhaben in der Stadt- und Regionalentwicklung.
  30. Smartphones im Unterricht – Wollen das Schülerinnen und Schüler überhaupt?!
  31. Verträge sind gut, Vertrauen ist besser
  32. Der EU-Richtlinienentwurf zur Nachhaltigkeitsberichterstattung
  33. Handeln Gottes III. Religionsphilosophisch