Am Ende der Bildung: Jakob von Gunten. Ein Tagebuch

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Standard

Am Ende der Bildung: Jakob von Gunten. Ein Tagebuch. / Meyzaud, Maud.
In: Internationales Archiv fuer Sozialgeschichte der Deutschen Literatur, Vol. 41, No. 2, 01.11.2016, p. 337-355.

Research output: Journal contributionsJournal articlesResearchpeer-review

Harvard

APA

Vancouver

Bibtex

@article{6cde3aff8d914ec5bbb1c7b4f609213f,
title = "Am Ende der Bildung: Jakob von Gunten. Ein Tagebuch",
abstract = "This contribution examines how by staging its protagonist as the voice of a diary, Robert Walser's novel Jakob von Gunten. Ein Tagebuch links its {"}formation{"} to the disintegration of an educational institution. It shows that in doing so, Walser opens the possibility of an aesthetic dedication to the ordinary, and introduces the reader to a world which is less the {"}prose of the world{"} (Hegel), but rather the world of prose.",
keywords = "Literaturwissenschaft",
author = "Maud Meyzaud",
year = "2016",
month = nov,
day = "1",
doi = "10.1515/iasl-2016-0019",
language = "Deutsch",
volume = "41",
pages = "337--355",
journal = "Internationales Archiv fuer Sozialgeschichte der Deutschen Literatur",
issn = "0340-4528",
publisher = "Walter de Gruyter GmbH",
number = "2",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Am Ende der Bildung

T2 - Jakob von Gunten. Ein Tagebuch

AU - Meyzaud, Maud

PY - 2016/11/1

Y1 - 2016/11/1

N2 - This contribution examines how by staging its protagonist as the voice of a diary, Robert Walser's novel Jakob von Gunten. Ein Tagebuch links its "formation" to the disintegration of an educational institution. It shows that in doing so, Walser opens the possibility of an aesthetic dedication to the ordinary, and introduces the reader to a world which is less the "prose of the world" (Hegel), but rather the world of prose.

AB - This contribution examines how by staging its protagonist as the voice of a diary, Robert Walser's novel Jakob von Gunten. Ein Tagebuch links its "formation" to the disintegration of an educational institution. It shows that in doing so, Walser opens the possibility of an aesthetic dedication to the ordinary, and introduces the reader to a world which is less the "prose of the world" (Hegel), but rather the world of prose.

KW - Literaturwissenschaft

UR - http://www.scopus.com/inward/record.url?scp=84997525208&partnerID=8YFLogxK

U2 - 10.1515/iasl-2016-0019

DO - 10.1515/iasl-2016-0019

M3 - Zeitschriftenaufsätze

AN - SCOPUS:84997525208

VL - 41

SP - 337

EP - 355

JO - Internationales Archiv fuer Sozialgeschichte der Deutschen Literatur

JF - Internationales Archiv fuer Sozialgeschichte der Deutschen Literatur

SN - 0340-4528

IS - 2

ER -

DOI

Recently viewed

Researchers

  1. Bettina Ohse

Publications

  1. Klassiker und Kanon
  2. Denn die Geschichten der Opfer sind das Wichtigste
  3. Militanz, Blues und Stadtguerilla
  4. Zur Relevanz von Bestandseffekten und der Fundamentalen Transformation in wiederholten Biodiversitätsschutz-Aussschreibungen
  5. Denying bogus skepticism in climate change and tourism research
  6. Rechtliche Instrumente zur Verbesserung der Energienutzung
  7. Zugang zu humangenetischen Ressourcen indigener Völker Lateinamerikas
  8. Kommentierungen des § 130 Abs. 2 a.F. GWB (Völkerkartellrecht, Auswirkungsprinzip)
  9. "Lasst den Philipp doch mal zappeln - wie kann Schule mit aufmerksamkeitsgestörten Kindern umgehen?"
  10. Förderung von Kernkompetenzen in der Lehramtsausbildung durch videobasiertes Microteaching und Peerfeedback
  11. Imagining Sameness and Difference in Children’s Literature
  12. Operaismo and The Wicked Problem of Organisation
  13. § 36 Republik Zypern
  14. Low-carbon energy controversies
  15. THE SENSUAL SELF - INNER SENSE AND CONSCIOUSNESS IN KANT - GERMAN - MOHR,G
  16. Kommunikation – Korpus – Kultur
  17. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 678)
  18. Das Lehrerforum als virtuelle professionelle Lerngemeinschaft
  19. AGIL - Arbeit und Gesundheit im Lehrerberuf
  20. Mehr Gender in den Greenstream?!
  21. Perspektiven für universitäre Bildung
  22. ‚Begeisterung verbindet uns alle!’
  23. Sinn und Verstehen im naturwissenschaftlichen Unterricht I
  24. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 684)
  25. Relationships between climate, productivity and vegetation in southern mongolian drylands
  26. Diagnosen der Moderne
  27. Special Issue: Weimar Photography: Bauhaus, Cultural Difference, Exile: Part 1
  28. Zur Integration von Wissenschaft und Praxis als Forschungsmodus
  29. Piketty und die Rechtswissenschaft im 21. Jahrhundert