Social-Ecological Systems Institute (SESI)

Organisational unit: Institute

Organisation profile

Vision & Mission

We envision a fair world where the benefits generated within social-ecological systems are shared sustainably with other species, both within and across generations. Solutions to sustainability challenges are developed collaboratively across diverse scientific disciplines, knowledge systems, and social interests. To realise our vision, we recognise the need for transformative change. In pursuit of such change we:

  • use place-based social-ecological systems thinking to understand and resolve sustainability challenges such as biodiversity loss and environmental injustice;
  • bring together insights and approaches from the natural sciences, social sciences and the humanities in genuinely collaborative endeavours;
  • integrate experiences, practices, and understandings from diverse knowledge systems;
  • embed tools for transformative change into the social-ecological systems thinking via a leverage points perspective;
  • develop and apply methods to bridge multiple scales and governance levels; and
  • provide spaces for people sharing our vision to meet and exchange ideas.

Main research areas

We primarily conduct integrative and transdisciplinary research. In particular, the following topics are central to the Institute's research work:

  • Biodiversity conservation
  • Biocultural diversity
  • Cross-scale governance
  • Leverage points & transformation
  • Ecosystem services
  • Relational values
  • Environmental justice

Recently viewed

Publications

  1. Der Grundsatz II der BaFin - eine kritische Beurteilung, (Teil II)
  2. Gender Mainstreaming als Aufgabe der Organisationsentwicklung im Kontext von Sozialmanagement
  3. "Lasst den Philipp doch mal zappeln - wie kann Schule mit aufmerksamkeitsgestörten Kindern umgehen?"
  4. Ein bisschen Frieden...
  5. Kommunikation – Korpus – Kultur
  6. Book review: Critical Approaches to Women and Gender in Higher Education
  7. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 677)
  8. Artikel 40 EUV [Kompetenzabgrenzung]
  9. The efficacy of Cognitive-Behavioral Therapy and Psychodynamic Therapy in the outpatient treatment of major depression
  10. Aufgaben- und Rollenpluralität des beruflichen Bildungspersonals
  11. Klimaschutz - Goodies statt Sanktionen?
  12. "Wahrheit für die Phantasie"
  13. Global steam coal markets until 2030
  14. Geschlecht und Ethnizität in audiovisuellen Medien
  15. Lehrergesundheit als kollegiale Aufgabe
  16. Divergent Perceptions of Peace in Post-Conflict Societies:
  17. Entgrenzung bei ortsflexibler Arbeit und berufsbedingter Mobilität
  18. Mobil in Deutsch und Geographie/Erdkunde
  19. Juristisches Gutachten über die Förderung der Vorbereitung zur Wiederverwendung von Elektro-Altgeräten im Sinne der zweiten Stufe der Abfallhierarchie
  20. Kaufpreiszahlung auf Notaranderkonto
  21. Bürgerenergiegesellschaften in Deutschland
  22. Digitale Transformation (fremd)sprachlicher Lehr-Lernprozesse und der Bildungsauftrag im Fach
  23. State-Building and the European Union's Fight against Corruption in the Southern Caucasus
  24. Syndication networks and investment success – an examination of the French and Hispanic venture capital markets for the period of 2012 to 2022
  25. Partizipation, Kooperation und nachhaltige Entwicklung im Kontext globalen Wandels
  26. Ecological impacts of oil palm agriculture on forest mammals in plantation estates and smallholdings
  27. Innovationen in Theorie-Praxis-Netzwerken - Beiträge zur Weiterentwicklung der Lehrkräftebildung
  28. Themenheft "Inklusion"
  29. Verhaltenswissenschaftliche Aspekte im Supply Chain Management
  30. Zirkulierende Spotify-Playlisten als Visualisierung und Katalysator von attachement zwischen Usern, Milieu und Geschmack
  31. Sustainable assessment of biofuels and agricultural production of biomass