Nature Writing. Zur Brauchbarkeit eines neuen Gattungsbegriffs für das Verständnis von Sebalds Prosa am Beispiel des Essays Die Alpen im Meer

Research output: Contributions to collected editions/worksContributions to collected editions/anthologiesResearchpeer-review

Authors

In an attempt to clarify whether the concept of Nature Writing can contribute to a new understanding of W. G. Sebald’s prose works, the present article explores Sebald’s essay Die Alpen im Meer, published in 2001, in which the author records impressions of his visit to the island of Corsica some years earlier. The article concludes that this work cannot unreservedly be considered a “Naturessay” (as defined by Simone Schröder 2018), for two major reasons. One is that the essay is a semi-fictional text in which Sebald attempts to prove his thesis about “man’s guilt in nature’s wholesale destruction” by falsifying sources in numerous instances. A second reason is that, instead of describing nature, he uses an allegorical way of writing, offering the reader a miscellany of poetical emblems. These emblems, by allowing fragmentary glimpses of the loss of nature, tell the story of its destruction while at the same time inviting us to wonder where guilt-laden man is going.
Original languageGerman
Title of host publicationDeutschsprachiges Nature Writing von Goethe bis zur Gegenwart : Kontroversen, Positionen, Perspektiven
EditorsGabriele Dürbeck, Christine Kanz
Number of pages16
Place of PublicationBerlin
PublisherJ.B. Metzler
Publication date2020
Pages265-280
ISBN (print)978-3-662-62212-4
ISBN (electronic)978-3-662-62213-1
DOIs
Publication statusPublished - 2020

Recently viewed

Publications

  1. Der Wald als Ressource einer Bildung für eine nachhaltige Entwicklung in der Schule
  2. Sozialmedizin in der Sozialarbeit
  3. Lesen mithilfe von KI – Potentiale des Plastischen Readers im mehrsprachigen berufsschulischen Kontext
  4. Zugang zu humangenetischen Ressourcen indigener Völker Lateinamerikas
  5. The Education, Research, Society, and Policy Nexus of Sustainable Water Use in Semiarid Regions - A Case Study from Tunisia
  6. Gestion des Ressources en Eau dans le Bassin de la Sandougou-Sénégal: étude des dynamiques sociales pour un modèle d'organisation et de gestion durable des ressources en eau
  7. Schulpädagogik und schulpraktische Studien
  8. Förderung von Kernkompetenzen in der Lehramtsausbildung durch videobasiertes Microteaching und Peerfeedback
  9. Qualifizierung von Erzieherinnen und Erziehern zur frühkindlichen Medienbildung in Kindertagesstätten
  10. Selbstreflexion und familienkommunikation
  11. Low-carbon energy controversies
  12. Management in times of crisis
  13. Der modifizierte Körperleib als Ausdrucksraum in der Sozialen Arbeit
  14. The Emergence of Creative Sustainable Cities
  15. Socio-cultural valuation of ecosystem services
  16. Die Zügelführung aus dem Sitz heraus
  17. Konzeptuelles und prozedurales Wissen beim Längenverständnis – eine Schulbuchanalyse
  18. Wo Medienbildung draufsteht, steckt nicht unbedingt Medienbildung drin
  19. Bildung für nachhaltige Entwicklung in der zweiten Phase der Lehrerbildung
  20. Umgang mit Vielfalt – Neue Perspektiven im Chemieunterrich
  21. Diagnostik für Führungspositionen
  22. Zukunftslabor Produktion
  23. Protection of Colour Per Se: Or, #FreeThePink and the Battle over “Magenta”
  24. Einbringung eines Mitunternehmeranteils in eine Kapitalgesellschaft im Wege der Sachgründung (Kommentierung des BFH-Urteils vom 30.04.2003, I R 102/01), Fach 12 UmwStG), § 20