Understanding the first-offer conundrum: How buyer offers impact sale price and impasse risk in 26 million eBay negotiations

Publikation: Beiträge in ZeitschriftenZeitschriftenaufsätzeForschungbegutachtet

Authors

How low is the ideal first offer? Prior to any negotiation, decision-makers must balance a crucial tradeoff between two opposing effects. While lower first offers benefit buyers by anchoring the price in their favor, an overly ambitious offer increases the impasse risk, thus potentially precluding an agreement altogether. Past research with simulated laboratory or classroom exercises has demonstrated either a first offer’s anchoring benefits or its impasse risk detriments, while largely ignoring the other effect. In short, there is no empirical answer to the conundrum of how low an ideal first offer should be. Our results from over 26 million incentivized real-world negotiations on eBay document (a) a linear anchoring effect of buyer offers on sales price, (b) a nonlinear, quartic effect on impasse risk, and (c) specific offer values with particularly low impasse risks but high anchoring benefits. Integrating these findings suggests that the ideal buyer offer lies at 80% of the seller’s list price across all products—although this value ranges from 33% to 95% depending on the type of product, demand, and buyers’ weighting of price versus impasse risk. We empirically amend the well-known midpoint bias, the assumption that buyer and seller eventually meet in the middle of their opening offers, and find evidence for a “buyer bias.” Product demand moderates the (non)linear effects, the ideal buyer offer, and the buyer bias. Finally, we apply machine learning analyses to predict impasses and present a website with customizable first-offer advice configured to different products, prices, and buyers’ risk preferences.
Titel in ÜbersetzungUnderstanding the first-offer conundrum: How buyer offers impact sale price and impasse risk in 26 million eBay negotiations
OriginalspracheEnglisch
Aufsatznummere2218582120
ZeitschriftProceedings of the National Academy of Sciences (USA)
Jahrgang120
Ausgabenummer32
ISSN0027-8424
DOIs
PublikationsstatusErschienen - 01.08.2023

DOI

Zuletzt angesehen

Publikationen

  1. Geschäftsführung ohne Auftrag (§ 677)
  2. Von der Herrschaft der Technik zum Parlament der Dinge
  3. Conserving the World's Finest Grassland Amidst Ambitious National Development
  4. Too much R & D
  5. Geschlecht und Ethnizität in audiovisuellen Medien
  6. Im Spannungsfeld zwischen Erziehung und Strafe
  7. Was heißt Bildung im 18. Jahrhundert?
  8. A new Parazuphium Jeannel, 1942 species (Coleoptera, Carabidae) from the Zagros Mountains in Iran
  9. Juristisches Gutachten über die Förderung der Vorbereitung zur Wiederverwendung von Elektro-Altgeräten im Sinne der zweiten Stufe der Abfallhierarchie
  10. Wo bleiben die Kinder im Kinderschutz?
  11. Szenario „Ein Arbeitstag“
  12. Wege der Anti-Dialektik
  13. Sprachliche Diversität und Themenentfaltungsmuster in Schülertexten am Beispiel von Beschreibe-Aufgaben im Fachunterricht
  14. The Politics of Party Funding
  15. Stratigraphische Begriffe für das Quartär des Periglazialraums in Deutschland
  16. State-Building and the European Union's Fight against Corruption in the Southern Caucasus
  17. Fabbriche del sapere, industrie della creatività
  18. Lernwerkstatt "Mensch" – von den Fragen der SchülerInnen ausgehen
  19. Die "Kinderszenen" von Robert Schumann: ein Ego-Dokument?
  20. Künstlerische Versuche, "das ungenaue Gefühl so genau wie möglich festzuhalten". Zur erzählerischen Visualität Peter Stamms
  21. Neuerungen durch das Abschlussprüfungsreformgesetz (AReG).
  22. Die Gefangenschaft des Frei-Denkers
  23. Results from the U.S. Embassy School Election Project 2012
  24. Regelspiele im inklusiven Sportunterricht - Eine reflektierte Fallbeschreibung förderlicher Strukturen für den Förderschwerpunkt geistige Entwicklung - Praxisbeispiel
  25. Zur (Un-)Bedeutsamkeit der Ökonomisierung. Eine Differenzierung des Einflusses ökonomischer Logiken auf Akteur:innen der stationären Kinder- und Jugendhilfe
  26. Populäre Musik